5:1 met nikkor

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

5:1 met nikkor

Bericht door olle_griese » vr apr 06 2007 9:35 pm

Is er een mogelijkheid om met de 105mm micro VR 5:1 te halen?
Ik kan met voorstellen dat deze G-lens problemen gaat opleveren met ringen, hij gaat dan z,n, eigen leven leiden door het ontbreken van een diafragmaring.
Of zie ik dat verkeerd.
Wil graag 5:1 (canon heeft hem wel, grrrrrrr )
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » vr apr 06 2007 11:22 pm

Deze Canon is mf.
met tussenringen kan het ook met Nikon, ook mf

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr apr 06 2007 11:32 pm

klopt, die is mf maar hoe wil je een G lens mf gebruiken dan? dat is mijn probleem
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr apr 06 2007 11:34 pm

trouwens 5:1 zal ook nooit AF kunnen worden ben ik bang voor, zie je het al voor je? 3 cm voor je onderwerp en dan AF even gebruiken VR er bij en klaar is kees :P

GdP

Bericht door GdP » za apr 07 2007 12:45 am

Ik heb het even uitgeprobeerd. Maar met een Nikkor 24mm 1:2.8 Ai en met de BR2a omkeerring, aangevuld met de K4 enK5 tussen ringen lukt het mij 5:1 te halen.
Daar de lens omgekeerd op de camera zit, blijft de afstand tussen lens en onderwerp vrijwel constant. Met een balg moet nog meer te halen zijn!
Met vr. gr.,
Gerrit

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za apr 07 2007 12:51 am

Je raakt hier aan een van de nadelen van G-lenzen.
Reden voor een plaatsgenoot van mij om al heel lang op het forum te pleiten voor een verbod op G-lenzen.

Met een balg, omkeerring en een gewone Nikkor zou het gewoon moeten lukken...
Met de oude 50 mm f/2 in retro-stand had je al een bereik van 1,6 tot 4,4 op 1, dus met de huidige 1,8 zal het niet veel anders zijn.
Met een 28 mm groothoek in retro-stand heb je een bereik van 3,6 tot 8,6 op 1.
Met de 20 mm groothoek in retro-stand kun je zelfs tot 12 op 1.

Misschien op het net eens zoeken naar zo'n oerdegelijke, niet-AF, niet-G en niet-VR PB-4 balg en een BR-2 omkeerring? Ik zou dan wel tussen balg en body een PK-11A ring zetten, in verband met de camera-contacten.

Groet, E.M. de Klerk

paparazzi

Bericht door paparazzi » za apr 07 2007 7:52 am

ik heb ook wel interesse in zoiets, maar ik vind 't dus een levensgroot nadeel dat ik wel overal over tussenringen en balgen lees, maar dat er niet gewoon 'n duidelijk product verkocht wordt bij de (internet)shops waar wordt aangegeven voor welke camera het geschikt is en welke resultaten ermee kunnen worden behaald

ik heb 'n 60mm micro 2.8, maar die haalt maar 1:1

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za apr 07 2007 7:58 am

Die plaats genoot van emdeklerk heeft dit citaat onder al zijn berichten staan:

Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Naast de mogelijkheden die emdeklerk noemt zit ik ook nog te denken aan het gebruik van enkele voorzetlenzen. Je verliest wel veel kwaliteit. En ik weet niet alle redenen van Nikon om nu maar geheel te stoppen met de verkoop van dit soort lenzen.

Zelf hou ik van kwaliteit en gebruik een EL Nikkor op een PB-4. Van oneindig naar 3:1 met een enkele balg. Met verlengstuk kom je nog wel verder.

Wil je met teleobjectieven naar macro, dan heb je veel tussenringen nodig. (niet op G dus).

Makkelijker is om met groothoek objectieven te werken + de al genoemde BR-2A.

macro

.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”