yzf1kr schreef: Ik heb het ook over de AF en niet over de scherpte.
Op je oude 6MP of Film camera waren was de AF van alle 3 de lenzen scherp, want een paar mm front of backfocus zag je niet op een afruk van 13x9.
Tegenwoordig zit iedereen op hun monitor pixels te tellen, om te kijken of hun lens geen front of backfocus heeft. Dus valt een afwijking die vroeger binnen de marge viel ,nu wel opeens op.
Naar mijn mening is er echt niet veel verandert, de mogelijkheden om front/backfocus te constateren zijn gewoon beter geworden.
Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens.
Want als ik opmerkingen van anderen lees dat er scherpgesteld wordt op een neus en dat dan de oren scherp zijn hebben we het over een aantal cm's
Ik heb ze al voorbij zien komen met een mismatch van 30 a 40 cm, En dat vind ik heel veel en dat zie je overal terug zelfs op 3mp.
En ook al genoeg die er niet meer met de AF fijnafstelling te corrigeren zijn.
In mijn geval was het onderwerp van de foto's ook wazig bij een beeldformaat van pak em beet 25x20, bij verkleinen bleef de onscherpte. Bij vergroten dacht je echt dat je aan sterkere contactlenzen toe was.
Zelfs op de monitor van het toestel was het al waar te nemen.
En ja de mogelijkheden om het te contateren zijn nu breder, ok ook wel wat groter. Alleen zijn de apparatuur en de attributen om het te constateren nu bijna in elke huiskamer aanwezig.
Wie had er 15 jaar geleden een een 21" XVGA monitor thuis, nog afgezien waar je het ding neer zou moeten zetten ivm met gewicht en afmetingen.
En de daarbijbehorende Matrox videokaarten die geroemd werden om hun ongelofelijke 2D weergave.
En wat je tegenwoordig wel zou mogen verwachten dat de lens techniek wat meer mee zou evolueren met de wijdere toegenomen mogelijkheden om fouten te constateren.
Kijken bijv naar de Canon 60D, ja ik weet het Canon, maar die heeft geen AF fijnafstellingen maar wel een 18mp sensor.
Geen idee wat de canonisten daar over te melden hebben.