Zelf een macro lens maken.

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Floorke

Zelf een macro lens maken.

Bericht door Floorke » za apr 07 2007 8:23 am

Via een ander forum kwam ik dit op het spoor:
linkje

Is er iemand die dit ook ooit heeft gedaan, en werkt het werkelijk zo prima?
:D

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za apr 07 2007 10:33 am

Nog nooit gedaan, maar het zal wel werken. Een probleem is dat de coating van de frontlens van de verrekijker is aangepast aan de optische kwaliteit van die ene verrekijker en niet aan het objectief dat je gebruikt.

Niet alle verrekijkers hebben een achromatische frontlens, alleen de betere (en dus duurdere)

Ik denk dat een beetje frontlens al snel te klein is voor een Nikkor objectief. Een oude 7x50 kijker heeft een frontlens van 50 mm. Terwijl de kleinste Nikkor filtermaat 52 mm is. Maar met een redelijk tele objectief heb je daar geen last van.

Ik schat dat je met een tele objectief ook meer effect hebt dan met een groothoek objectief.

Ook een leesbril werkt.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » za apr 07 2007 11:26 pm

Floorke,

Dit werkt misschien voor een compactcameraatje, maar niet voor een digitale spiegelreflex.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Dennisdeboer

Bericht door Dennisdeboer » za apr 07 2007 11:33 pm

ik heb een oude lens uit elkaar gehaald van het merk pancolor.
er zaten drie glaasjes in.
volgens mij zijn deze kwalitatief veel beter dan mijn kitlens van mijn d50.
ondanks dat dit en 22 jaar oude lens is.
ik heb een tijdje geexperimenteert met deze lensjes, en kwam tot ontdekking, dat als ik het lensje voor mijn kitlens van mijn d50 deed, kon ik veel dichterbij fotograferen, de camera gaf aan dat die scherp konstellen met het lensje er voor, heb de foto later bekeken, maar was wel redelijk scherp, alleen heel wat paarse randjes.
erg jammer, ben nou bezig met experimenteren om een lens voor elkaar te krijgen die als vervanger voor een goedkoop trust cameratje dient.
puur voor vermaak :D ...

gr.

Dennis

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2007 10:26 pm

Tip:

Pluk ergens uit de doka die je op zolder al jaren in het stof hebt opgeborgen van die prachtige (het beste een wat langer brandpunt) vergrotingslenzen tevoorschijn. Of als je ze niet op zolder hebt wellicht ergens voor een appel en en een ei op de kop te tikken.

Werkelijk uitmuntende lenzen voor gebruik met macro. Ze zijn tenslotte voor ongeveer hetzelfde bereik gecorrigeerd. Nog ergens een balg-apparaatje op de kop tikken (zal zelfs duurder zijn dan het lensje), verloopringetje en klaar is je (met de balg) scherp te stellen macrolens.

Voor de beste prestaties groter dan 1:1 lensje omgekeerd op de balg.

Werkelijk, een goede vergrotingslens van Nikon, Schneider of Rodenstock doet niet onder voor de beste "foto" macrolenzen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do apr 12 2007 7:58 am

Léon Obers schreef:Tip:

Pluk ergens uit de doka die je op zolder al jaren in het stof hebt opgeborgen van die prachtige (het beste een wat langer brandpunt) vergrotingslenzen tevoorschijn. Of als je ze niet op zolder hebt wellicht ergens voor een appel en en een ei op de kop te tikken.
Al jaren gebruik ik een 150mm EL Nikkor op een PB-4 balg. Een bereik van on-eindig tot ongeveer 3:1.

rikterveen

Bericht door rikterveen » vr apr 20 2007 4:08 pm

Leuk gevonden maar er zijn wel meer mensen die dat ook. ook plakken ze wel lensen op elkaar en weet ik het wat voor gekheid :P

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”