Dilemma
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dilemma
Doordat mijn cameratas een aantal weken geleden uit mijn huis is gestolen, heb ik op dit moment helemaal niks meer, geen body en geen lenzen.
Verzekeringsmeneer is langs geweest en ik krijg weer genoeg centjes terug om een nieuwe camera te gaan kopen. Ik denk dat ik gewoon weer ga voor een d300s en daar twee mooie lenzen bij wil kopen, een standaard met misschien iets groothoek en een zoom. Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar natuurfotografie en dan met name dieren.
Nu zit ik met het volgende dilemma. Kies ik voor lenzen die geschikt zijn voor full frame, of kies ik "gewoon" voor DX. Full frame met oog op de toekomst waar er wellicht ooit een full frame body bij komt. Nu zal je zeggen waarom dan niet gelijk een full frame body? Nou ik denk dat ik dat momenteel financieel niet red. Omdat ik toch graag minimaal twee lenzen erbij wil kopen. Ik heb +- 3500 tot 4000 euro te besteden..
Tips over welke lenzen hoor ik graag
alvast bedankt voor jullie bevindingen
Verzekeringsmeneer is langs geweest en ik krijg weer genoeg centjes terug om een nieuwe camera te gaan kopen. Ik denk dat ik gewoon weer ga voor een d300s en daar twee mooie lenzen bij wil kopen, een standaard met misschien iets groothoek en een zoom. Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar natuurfotografie en dan met name dieren.
Nu zit ik met het volgende dilemma. Kies ik voor lenzen die geschikt zijn voor full frame, of kies ik "gewoon" voor DX. Full frame met oog op de toekomst waar er wellicht ooit een full frame body bij komt. Nu zal je zeggen waarom dan niet gelijk een full frame body? Nou ik denk dat ik dat momenteel financieel niet red. Omdat ik toch graag minimaal twee lenzen erbij wil kopen. Ik heb +- 3500 tot 4000 euro te besteden..
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Re: Dilemma
Als je voor FX objectieven kiest ben je wel op de toekomst voorbereid en kan je altijd doorgroeien naar een FF body.
Maar is wel wat duurder over het algemeen.
Maar is wel wat duurder over het algemeen.
Blijf het objectief bekijken
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dan zit je so wie zo aan langere brandpunten / tele. Die vullen allemaal FX formaat, op misschien een enkele uitzondering na.nielsmans schreef:Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar natuurfotografie en dan met name dieren.
DX zit hem vooral als verschil bij de kortere brandpunten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
nielsmans schreef:Doordat mijn cameratas een aantal weken geleden uit mijn huis is gestolen, heb ik op dit moment helemaal niks meer, geen body en geen lenzen.
1 x Nikon D700 Body €1755
1 x Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED €1349
1 x Nikon AF-S VR 70-300 F4.5-5.6 G ED €379
Totaal
€3,482.00
Zit je nog net onder je budget en kun je in een later stadium nog voor een mooiere tele gaan. (Dit zou ik denk ik in jou situatie doen)
Laatst gewijzigd door Frank Roelofs op ma feb 14 2011 3:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik ga voor 66 % met Frank zijn voorstel mee.
Maar omdat je veel natuurfotografie en dieren fotografreerd heb je niet persee 2.8 nodg en zou ik niet de 24-70 nemen maar een 24-120 VR-II 4.0, die kost 800,--
Hou je een erg leuk bedrag over om een mooie macro erbij te kopen. 105-VR 2.8
Succes
Maar omdat je veel natuurfotografie en dieren fotografreerd heb je niet persee 2.8 nodg en zou ik niet de 24-70 nemen maar een 24-120 VR-II 4.0, die kost 800,--
Hou je een erg leuk bedrag over om een mooie macro erbij te kopen. 105-VR 2.8
Succes
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
+1Frank R schreef:nielsmans schreef:Doordat mijn cameratas een aantal weken geleden uit mijn huis is gestolen, heb ik op dit moment helemaal niks meer, geen body en geen lenzen.
1 x Nikon D700 Body €1755
1 x Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED €1349
1 x Nikon AF-S VR 70-300 F4.5-5.6 G ED €379
Totaal
€3,482.00
Zit je nog net onder je budget en kun je in een later stadium nog voor een mooiere tele gaan. (Dit zou ik denk in jou situatie doen)
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou even wachten. De D700 bestaat al een hele tijd. Zo zomaar eens kunnen zijn dat er binnen korte tijd een opvolger voor komt. Ik denk een D700s, waar een D3s sensor in zit.
mwah,
als TS denkt aan een D300s te kopen waarom dan geen D700.
En gezien het feit dat je bij de D300s zelden op ISO 6400 schiet zal hij meer dan genoeg aan de D700 hebben.
Dat ding kan nog verder.
Tuurlijk is nieuw mooier maar vaak ook duurder zodat hij zijn budget overschrijd.
als TS denkt aan een D300s te kopen waarom dan geen D700.
En gezien het feit dat je bij de D300s zelden op ISO 6400 schiet zal hij meer dan genoeg aan de D700 hebben.
Dat ding kan nog verder.
Tuurlijk is nieuw mooier maar vaak ook duurder zodat hij zijn budget overschrijd.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dat wou ik net zeggen, maar hij zit NU zonder camera, en wachten op een opvolger van de D700 kan een week zijn, maar ook 6 maanden, en dan mag hij ook gelijk de hoofdprijs betalen. Nee, is geen goed plan Patrick

Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Wellicht weet ik iets dat jullie (nog) niet weten...flippie17 schreef: Nee, is geen goed plan Patrick![]()
![]()

Waarom alles nieuw ?
Ik heb zowel de D200 als later de D700, en ook al mijn lenzen, op de 105 Macro na, op marktplaats gekocht.
Ben eigenlijk nog nooit teleur gesteld in hetgeen ik heb gekocht.
Als je het niet al te oud koopt zit er vaak nog garantie op ook.
Groet Ruud.
Ik heb zowel de D200 als later de D700, en ook al mijn lenzen, op de 105 Macro na, op marktplaats gekocht.
Ben eigenlijk nog nooit teleur gesteld in hetgeen ik heb gekocht.
Als je het niet al te oud koopt zit er vaak nog garantie op ook.
Groet Ruud.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Patrick schreef:Wellicht weet ik iets dat jullie (nog) niet weten...flippie17 schreef: Nee, is geen goed plan Patrick![]()
![]()
![]()
![]()
Als jij het weet dat wij niet weten dat Nikon binnenkort en D700s met de D3s-sensor voor de prijs idealiter van ongeveer een D700 (gezien het budgetverhaal van de topicstarter) gaat brengen, dan vraag ik mij af wat de positionering van de D400 en de kennelijk nog later geplande D4 gaat worden.
Ga je nu een goedkope lo Mp super High iso FX monster krijgen (D700 moet een redelijke entree tot FX wereld blijven) die niet veel in prijs kan verschillen van de top DX camera, met hi Mp's waarvan men nu al verwacht dat het qua sensor prestaties niet of nauwelijks onderdoet voor de huidige D700 sensor ? Of zie ik dat verkeerd ?
Overigens, van mij mag het allemaal. Voor de consument is dit natuurlijk heerlijk.
-
- Forumlid
- Contacteer:
weet je misschien ook iets over termijnen van die nieuwe releases? Kan natuurlijk niet al te lang zonder al dat leuke speelgoed
- Henri
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Werk je bij Bart Smit.......

D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.