Studioset voor beginner
Studioset voor beginner
Ik heb de beschikking gekregen over een ruimte die ik kan gebruiken als 'studio' en kan nu dus overgaan tot de aanschaf van de spullen.
Nu zag ik deze set en vroeg me af of hier mensen zijn die me kunnen adviseren wat ze er van vinden. Ik begrijp dat deze set niet 'top-of-the-bill' is en dat grote professionele studio's gebruik maken van andere apparatuur, maar vroeg me toch af of deze set toch bruikbaar kan zijn.
Jinbei Flitsset - 250 Watt
- 2 Flitskoppen (Jinbei Millennia 250)
- 2 Aluminium lampstatieven
- 1 Softbox van 60 x 90 cm
- 1 Flitsparaplu van 85 cm wit / zilver
- 1 Jinbei M-Reflector
- 250 Watt per seconde
- Hoge kwaliteit Heimann flitsbuis
Jinbei Flitsset - 400 Watt
- 2 Flitskoppen (Jinbei Millennia II 400)
- 1 Jinbei M-Reflector
- 400 Watt per seconde
Sekonic L-308 S Flashmate
De Sekonic Licht- en Flitsmeter L-308S Flashmate is een behoorlijk uitgebreide betaalbare, lichtgewicht meter met de laatste technologie en nauwkeurige calibratie voor digitale fotografie. U heeft de mogelijkheid om het diafragma in 1. 1/2 of 1/3 stops te wijzigen. De L-308s kan licht en flitslicht meten bij opvallend of gereflecteerd licht.
- Meting: licht, flitslicht (direct & reflecterend)
- Uitlezing: hele stops. 1/2-stops. 1/3-stops
- Meetbereik licht: LV 0 - LV 19.9
- Meetbereik flitslicht:: F1.4 - F90.9 (iso 100)
- Herhaalprecisie: +/- 0.1EV of minder
- Filmgevoeligheid: ISO 3 - 80 00
- Diafragmabereik: F/0.5 - F/90.9 (in hele stops. 1/2-stops. 1/3-stops)
- Sluitertijd: 1 - 1/500 sec (flits). 60 - 1/8000 sec (omgevingslicht)
- Lichtwaarde: LW (-) 5 / LW 26.2
Jinbei TR-D4 Digital Trigger
Radiografisch draadloze flitsontsteker. De Jinbei TR-D4 stuurt Jinbei flitsers middels radiosignalen aan.
Kenmerken:
- 4 Kanaals draadloze digitale flitsontsteker
- Laag stroom verbruik en snelle reactie tijd
- Bereik van 100 meter
Jinbei M 60x90cm Softbox
Jinbei M-950 Octobox
Falcon Eyes Achtergrond Support Systeem
Nu zag ik deze set en vroeg me af of hier mensen zijn die me kunnen adviseren wat ze er van vinden. Ik begrijp dat deze set niet 'top-of-the-bill' is en dat grote professionele studio's gebruik maken van andere apparatuur, maar vroeg me toch af of deze set toch bruikbaar kan zijn.
Jinbei Flitsset - 250 Watt
- 2 Flitskoppen (Jinbei Millennia 250)
- 1 Jinbei M-Reflector
- 250 Watt per seconde
Jinbei Flitsset - 400 Watt
- 2 Flitskoppen (Jinbei Millennia II 400)
- 1 Jinbei M-Reflector
- 400 Watt per seconde
Sekonic L-308 S Flashmate
De Sekonic Licht- en Flitsmeter L-308S Flashmate is een behoorlijk uitgebreide betaalbare, lichtgewicht meter met de laatste technologie en nauwkeurige calibratie voor digitale fotografie. U heeft de mogelijkheid om het diafragma in 1. 1/2 of 1/3 stops te wijzigen. De L-308s kan licht en flitslicht meten bij opvallend of gereflecteerd licht.
- Meting: licht, flitslicht (direct & reflecterend)
- Uitlezing: hele stops. 1/2-stops. 1/3-stops
- Meetbereik licht: LV 0 - LV 19.9
- Meetbereik flitslicht:: F1.4 - F90.9 (iso 100)
- Herhaalprecisie: +/- 0.1EV of minder
- Filmgevoeligheid: ISO 3 - 80 00
- Diafragmabereik: F/0.5 - F/90.9 (in hele stops. 1/2-stops. 1/3-stops)
- Sluitertijd: 1 - 1/500 sec (flits). 60 - 1/8000 sec (omgevingslicht)
- Lichtwaarde: LW (-) 5 / LW 26.2
Jinbei TR-D4 Digital Trigger
Radiografisch draadloze flitsontsteker. De Jinbei TR-D4 stuurt Jinbei flitsers middels radiosignalen aan.
Kenmerken:
- 4 Kanaals draadloze digitale flitsontsteker
- Laag stroom verbruik en snelle reactie tijd
- Bereik van 100 meter
Jinbei M 60x90cm Softbox
Jinbei M-950 Octobox
Falcon Eyes Achtergrond Support Systeem
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Studioset voor beginner
Alle kwaliteit naar zijn geld.
Ik heb nog nooit van dit merk gehoord. Lijkt mij Chinees spul.
Ik zou liever naar tweedehands kijken van een bekend merk.

Ik heb nog nooit van dit merk gehoord. Lijkt mij Chinees spul.
Ik zou liever naar tweedehands kijken van een bekend merk.
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Flitsen doen al die flits-setjes...
dat is het probleem niet.
Constante flits capaciteit....daar gaat het om !!
Bij een gerenomeerd merk als elinchrome is dat absoluut top.
Je wilt niet dat je na een uurtje werken er achter komt dat je
capaciteit erg onstabiel is of je moet voor elke foto weer een lichtmeting
willen doen....
Alle waar naar zijn geld zoals Wil al opmerkte....
dat is het probleem niet.
Constante flits capaciteit....daar gaat het om !!
Bij een gerenomeerd merk als elinchrome is dat absoluut top.
Je wilt niet dat je na een uurtje werken er achter komt dat je
capaciteit erg onstabiel is of je moet voor elke foto weer een lichtmeting
willen doen....
Alle waar naar zijn geld zoals Wil al opmerkte....
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
-
- Clublid
precies Elinchrome, daar werk ik al een jaar of 30 mee.
Bij Foto en Flits Technniek regelmatig aanbiedingen en tweedehands setjes.
Ik gebruik nu 4 stuks Style 600RX sinds ongeveer 6 jaar. Nog nooit stuk geweest. Constante flitssterkte en kleurtemperatuur. Pas nog als test een witbalans gemaakt, geen verschil te zien met test van zeer lang geleden. Ik heb voor mijn werk een standaard opstelling. Gebruik mijn flitsmeter weinig omdat dit niet nodig is. Flitssterkte blijft namelijk gelijk.

Ik gebruik nu 4 stuks Style 600RX sinds ongeveer 6 jaar. Nog nooit stuk geweest. Constante flitssterkte en kleurtemperatuur. Pas nog als test een witbalans gemaakt, geen verschil te zien met test van zeer lang geleden. Ik heb voor mijn werk een standaard opstelling. Gebruik mijn flitsmeter weinig omdat dit niet nodig is. Flitssterkte blijft namelijk gelijk.
- Matthieu
- Forumlid
- Contacteer:
Yep !wil schreef:precies Elinchrome, daar werk ik al een jaar of 30 mee.![]()
Precies verwoord ~!
Dat zijn mijn ervaringen ook.
Hou echter wel je vermogen in de gaten.
in de regel wordt vaak een te hoog vermogen aangeschaft.
Belangrijker is in hoeveel stappen je naar beneden kan !
(( dit even tbv de TS....Wil weet dat al langer ! ))
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- Léon Obers
- Forumlid
Zie geregeld flitssets zoals Linkstar en FalconEyes.
Kan me voorstellen dat voor een begin je naar zoiets uitkijkt. Je kunt altijd nog naar iets beters als studiofotografie je bevalt.
Ik gebruik Broncolor, maar alleen een reserve flitsbuis kost al net zoveel als bij een ander een complete flitsset.
Het is dat ik daar indertijd mee begonnen ben, en er indertijd niet veel alternatieven waren. Nu zou ik beslist naar goedkopere oplossingen kijken.
Maar alle waar is naar zijn geld. Indertijd begonnen met "Beam" omdat ik niet meer geld had voor beter. Na een jaar met een hoop frustraties heel snel de deur uit en Broncolor aangeschaft. Dat merk gebruik ik inmiddels ruim 30 jaar.
Een lichtmeter kun je je besparen. Je controleert toch alles achter op de dispaly van je camera of op een monitor hoe het resultaat is, en stelt daar op bij. Mijn lichtmeter heb ik sinds digitaal niet meer gebruikt. Uitgezonderd soms voor het uitrichten van licht t.b.v. repro-opstellingen, maar ook dat kun je vanuit beeld op de computer.
Kan me voorstellen dat voor een begin je naar zoiets uitkijkt. Je kunt altijd nog naar iets beters als studiofotografie je bevalt.
Ik gebruik Broncolor, maar alleen een reserve flitsbuis kost al net zoveel als bij een ander een complete flitsset.
Het is dat ik daar indertijd mee begonnen ben, en er indertijd niet veel alternatieven waren. Nu zou ik beslist naar goedkopere oplossingen kijken.
Maar alle waar is naar zijn geld. Indertijd begonnen met "Beam" omdat ik niet meer geld had voor beter. Na een jaar met een hoop frustraties heel snel de deur uit en Broncolor aangeschaft. Dat merk gebruik ik inmiddels ruim 30 jaar.
Een lichtmeter kun je je besparen. Je controleert toch alles achter op de dispaly van je camera of op een monitor hoe het resultaat is, en stelt daar op bij. Mijn lichtmeter heb ik sinds digitaal niet meer gebruikt. Uitgezonderd soms voor het uitrichten van licht t.b.v. repro-opstellingen, maar ook dat kun je vanuit beeld op de computer.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Merci allen voor de reacties, nu al.
Zoals gezegd, ik begrijp dat dit geen professionele apparatuur is, en inderdaad de prijs is er dan ook naar (850 Euro). Waarom het me interessant lijkt is het feit dat het zo'n complete set is (met allerlei accesoires). Aan de andere kant, omdat ik een beginner ben, denk ik ook 'moet ik niet basis beginnen en op het moment dat ik meer wil gaan uitbreiden'?
De eerste reacties hierboven zijn duidelijk, geen B-merk kiezen maar ga voor een A-merk. Dat lijkt natuurlijk ook logisch. Maar ga ik als beginner dan zoveel problemen krijgen met zo'n B-merk? Het is niet dat de modellen hier voor de deur staan om gefotografeerd te worden dus het is niet zo dat ik deze set dagelijks/wekelijks ga gebruiken.
Zoals gezegd, ik begrijp dat dit geen professionele apparatuur is, en inderdaad de prijs is er dan ook naar (850 Euro). Waarom het me interessant lijkt is het feit dat het zo'n complete set is (met allerlei accesoires). Aan de andere kant, omdat ik een beginner ben, denk ik ook 'moet ik niet basis beginnen en op het moment dat ik meer wil gaan uitbreiden'?
De eerste reacties hierboven zijn duidelijk, geen B-merk kiezen maar ga voor een A-merk. Dat lijkt natuurlijk ook logisch. Maar ga ik als beginner dan zoveel problemen krijgen met zo'n B-merk? Het is niet dat de modellen hier voor de deur staan om gefotografeerd te worden dus het is niet zo dat ik deze set dagelijks/wekelijks ga gebruiken.
- Matthieu
- Forumlid
- Contacteer:
103720 schreef:Merci allen voor de reacties, nu al.
Voor 500 euro heb je Elinchrome D-light set (2x200ws)
http://www.fotoflits.nl/product_info.ph ... cts_id=993
Je kunt zelfs voor iets meer de BX serie aanschaffen.
Start eerst maar eens met twee softboxen.
(plu of reflexscherm heb je voor een paar tientjes)
later als het je bevalt kun je wat meer investeren in een grotere
softbox of octo....
Je hebt dan in ieder geval een goede basis....nameljk de flitsers...
Die softboxen en plu's kosten de kop niet.
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- Léon Obers
- Forumlid
De prijsverschillen kunnen soms zo groot zijn dat indien het zelfs eerder kapot gaat, nog steeds aantrekkelijk kan zijn binnen de afschrijving.
Voor een paar gaatjes die ik per jaar in de muur boor, koop ik ook niet de allerduurste boormachine.
Ook niet de allergoedkoopste, want ik wil er nog wel minimaal mee kunnen boren.
Ik heb eens een setje van Linkstar gezien waarbij de gebruiker best tevreden was.
Die set hierboven van Elinchrom lijkt me best aantrekkelijk.
Voor een paar gaatjes die ik per jaar in de muur boor, koop ik ook niet de allerduurste boormachine.
Ook niet de allergoedkoopste, want ik wil er nog wel minimaal mee kunnen boren.
Ik heb eens een setje van Linkstar gezien waarbij de gebruiker best tevreden was.
Die set hierboven van Elinchrom lijkt me best aantrekkelijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Of de Jinbie goed is weet ik niet maar ik zou geen lichtmeter kopen en het geld wat je daarmee bespaart in licht stoppen. Je kunt op je camera histogram zien of je niets over- of onderbelicht en verder is het een kwestie van je licht tweaken tot het er mooi uitziet. Daar heb je geen lichtmeter voor nodig.
Tegen de tijd dat je onder een heftige deadline een fashion serie maakt voor Vogue is het belangrijk dat elk shot perfect gelijk is van lichtintensiteit en witbalans. Dan loont het om te investeren in een professionele set, tot die tijd is een beetje variatie daarin niet zo'n ramp. Al is de instap Elinchrom niet veel duurder dan de dure series van de goedkope merken. Kijk dan wel naar welke modifiers (softbox, snoot, octa)je erbij wilt hebben om het financiële plaatje compleet te maken.
Ik heb een goedkope Linkstar set en zie geen verschil in lichtintensiteit en witbalans tussen foto's. Ik heb testen van 100 shots gedaan op een witte achtergrond en die waren allemaal identiek. Het is makkelijk om te zeggen dat duurder beter is maar ik denk niet dat het merendeel van die kreten gebaseerd is op een degelijk vergelijkend onderzoek tussen Jinbei en Elinchrom
Tegen de tijd dat je onder een heftige deadline een fashion serie maakt voor Vogue is het belangrijk dat elk shot perfect gelijk is van lichtintensiteit en witbalans. Dan loont het om te investeren in een professionele set, tot die tijd is een beetje variatie daarin niet zo'n ramp. Al is de instap Elinchrom niet veel duurder dan de dure series van de goedkope merken. Kijk dan wel naar welke modifiers (softbox, snoot, octa)je erbij wilt hebben om het financiële plaatje compleet te maken.
Ik heb een goedkope Linkstar set en zie geen verschil in lichtintensiteit en witbalans tussen foto's. Ik heb testen van 100 shots gedaan op een witte achtergrond en die waren allemaal identiek. Het is makkelijk om te zeggen dat duurder beter is maar ik denk niet dat het merendeel van die kreten gebaseerd is op een degelijk vergelijkend onderzoek tussen Jinbei en Elinchrom

Laatst gewijzigd door ATOR op do feb 10 2011 3:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou zoals Matthieu al aangeeft inderdaad ook die Elinchrom set kopen, en dan even kijken waar je behoefte naar uit gaat (1 x 400 + 1 x 200 of 2 x 400) Ook daar zit de Skyport Transmitter bij. En dan inderdaad eerst maar eens met die softboxen aan de gang, de rest kun je altijd later erbij kopen als je daar behoefte aan hebt. Het is een vak apart, dus ik zou rustig aan beginnen.
Groet,
Michael
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Bea
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik kom net van mijn 2e les portetfotografie en daar hebben ze dus ook Jinbei flitsers. Die hebben ze al een aantal jaren en worden intensief gebruikt, soms ook door mensen die er absoluut geen verstand van hebben en ze voor heel andere dingen gebruiken. Uiteraard zal er kwaliteitsverschil zijn, inderdaad alle waar naar zijn geld, maar ik zou ze niet als slecht beoordelen. Ik denk dat het er ook vanaf hangt wat je wilt. Is het voor zo maar leuk thuis of wil je er echt geld mee gaan verdienen.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
800,-- voor een jinbei set ?????
Dat is echt veel geld voor zo'n chinees merk.
Ik heb de elinchrom dlite-it 400 watt set gekocht en 2 extra paraplus van westscot. Ik was daar nog geen 700,-- voor kwijt en de 200 watt versie kost uit mijn hoofd ruim 100,-- minder. Als je dan echt persee de lichtmeter erbij wil (ik heb dezelfde als jij wilt en betaalde daar 139,-- voor) dus dan zit je onder de 700,-- als je de 200 watt set koopt. Mijn eerste set was falcon eyes welke kwa bouw vergelijkbaar is met jinbei en dat was echt bagger. Hele lichte statieven, slechte bevestiging en binnen 2 maanden 1 instellamp en een flitsbuis kapot. Heel snel weer weggedaan en helemaal verlieft op mijn elinchrom spulletjes.
(Oja, bij de IT versie van elinchrom zitten ook ingebouwde triggers en je krijgt een er zender bij, dus je hoeft ook geen trigger set te kopen.)
Dat is echt veel geld voor zo'n chinees merk.
Ik heb de elinchrom dlite-it 400 watt set gekocht en 2 extra paraplus van westscot. Ik was daar nog geen 700,-- voor kwijt en de 200 watt versie kost uit mijn hoofd ruim 100,-- minder. Als je dan echt persee de lichtmeter erbij wil (ik heb dezelfde als jij wilt en betaalde daar 139,-- voor) dus dan zit je onder de 700,-- als je de 200 watt set koopt. Mijn eerste set was falcon eyes welke kwa bouw vergelijkbaar is met jinbei en dat was echt bagger. Hele lichte statieven, slechte bevestiging en binnen 2 maanden 1 instellamp en een flitsbuis kapot. Heel snel weer weggedaan en helemaal verlieft op mijn elinchrom spulletjes.
(Oja, bij de IT versie van elinchrom zitten ook ingebouwde triggers en je krijgt een er zender bij, dus je hoeft ook geen trigger set te kopen.)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage. Ik laat jullie zeker nog weten wat ik ga doen.
In tegenstelling wat ATOR zegt, zou ik juist wel een lichtmeter kopen.