Ervaring met online backup
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wekelijks maak ik netjes een backup op een externe harde schijf. Die ligt naast mijn computer. Dat zie ik als veilige manier van backuppen, voor het geval mijn computer de geest geeft. Maar wanneer er bijvoorbeeld ingebroken wordt en de dief de computer en externe harde schijf meeneemt, of nog erger we een keer brand in huis krijgen, dan ben ik alles kwijt. Daarom heb ik zitten kijken naar de mogelijkheden van online backuppen. Dat moet natuurlijk wel veilig en betrouwbaar gebeuren. Niet bij één of ander hupsieflups-bedrijf dat twee dagen bestaat. Ik heb een mooie aanbieding bij KPN gezien en een vergelijk van meerdere aanbieders. Zie:
- KPN Aanbieding
- Vergelijkingssite
Wie heeft hier ervaring mee? Of nog andere tips?
Gr. Roel
- KPN Aanbieding
- Vergelijkingssite
Wie heeft hier ervaring mee? Of nog andere tips?
Gr. Roel
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: Ervaring met online backup
Zo’n online backup service is leuk voor een backup van een paar belangrijke documenten van misschien een paar honderd MB’s.
Maar als je echt je fotocollectie van meerdere GB’s wil backuppen kan je dat beter op een andere “ouderwetse” manier doen.
Om het efficiënt te houden moet je een verschil maken tussen backuppen en archiveren.
Backups zijn voor de korte termijn, voor het geval er iets fout gaat met je hardware, een archief is voor dingen die je langer wil bewaren.
Voor backups hang je 1x per week de HD aan je PC en maakt een backup, daarna leg je je HD weer terug in de kast.
(Zelf maak ik backups naar een harde schijf die op het netwerk zit aangesloten en op een verborgen/veilige locatie in huis staat, dit gaat automatisch dus kan ook niet vergeten worden)
Archiveren doe je op DVD’s (of lekker ouderwets en beter op tapes). Maak 2 kopieën: Eentje leg je in huis, en de andere leg je bij vrienden/familie.
Maar als je echt je fotocollectie van meerdere GB’s wil backuppen kan je dat beter op een andere “ouderwetse” manier doen.
Om het efficiënt te houden moet je een verschil maken tussen backuppen en archiveren.
Backups zijn voor de korte termijn, voor het geval er iets fout gaat met je hardware, een archief is voor dingen die je langer wil bewaren.
Voor backups hang je 1x per week de HD aan je PC en maakt een backup, daarna leg je je HD weer terug in de kast.
(Zelf maak ik backups naar een harde schijf die op het netwerk zit aangesloten en op een verborgen/veilige locatie in huis staat, dit gaat automatisch dus kan ook niet vergeten worden)
Archiveren doe je op DVD’s (of lekker ouderwets en beter op tapes). Maak 2 kopieën: Eentje leg je in huis, en de andere leg je bij vrienden/familie.
- roel
- Forumlid
- Contacteer:
Waarom op de conservatieve manier? De aanbieders van online backup geven onbeperkte ruimte. Waarom zou ik daar geen gebruik van maken en een paar honderd gigabytes backuppen? Eenmaal de computer een paar dagen mijn huidige bestanden laten overzenden en daarna dat frequent bijhouden. Voor € 4,95 per maand al mijn bestanden backuppen zie ik als een goede en betaalbare oplossing. Heeft iemand argumenten om dat niet te doen of zijn er andere goede ideeën?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik weet natuurlijk niet wat voor upload snelheid je hebt.
Maar voor een "paar honderd gigabites" ben je wel even bezig.
Als je een verbinding hebt van 4Mb upload, dan ben je in het meest gunstige geval ongeveer 30 uur bezig met 50GB.
Over een paar honderd GB ben je dus wel een tijdje bezig.
En dat is voor de eerste backup.
En ik weet niet wat voor hoeveelheden je dagelijks regelmatig gaat backuppen, maar daar gaat ook behoorlijk wat tijd in zitten.
Maar voor een "paar honderd gigabites" ben je wel even bezig.
Als je een verbinding hebt van 4Mb upload, dan ben je in het meest gunstige geval ongeveer 30 uur bezig met 50GB.
Over een paar honderd GB ben je dus wel een tijdje bezig.
En dat is voor de eerste backup.
En ik weet niet wat voor hoeveelheden je dagelijks regelmatig gaat backuppen, maar daar gaat ook behoorlijk wat tijd in zitten.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ach, het is in eerste aanzet even een paar dagen werk om de boel plaatsen. Daarna is het steeds een hapje. Nou en als je na een dag schieten een half uur bezig bent je foto's te uploaden?
En verbindingen worden alleen maar sneller, dus steeds minder een probleem.
En verbindingen worden alleen maar sneller, dus steeds minder een probleem.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Online back-uppen is wel een heel stuk betaalbaarder geworden sinds ik er voor het laatst naar aan het zoeken was.
Wel jammer dat mijn upload snelheid maar 360MB per uur is. Het mapje van mijn laatste fotoshoot is 12GB. Een fotoshop file van een bewerkte foto is gemiddeld 400MB. Tel daarbij op dat ik voor mijn werk elke dag een paar gig aan audiofiles moet back-uppen en dan wordt het online verhaal niet haalbaar over mijn internetverbinding. Ik zal toch eens kijken of er hier sneller internet te krijgen is.
Hoe ik werk is:
- RAID 1 (mirror) schijf voor al mijn werk
- elke avond een back-up maken naar een externe schijf
- elke week een back-up maken naar een externe schijf die off-site bewaard wordt
Mijn credo: Als je data niet op drie plekken staat bestaat het niet.
Backups op dvd of Blue-ray vind ik te veel gedoe en niet zo betrouwbaar op de lange termijn.
Wel jammer dat mijn upload snelheid maar 360MB per uur is. Het mapje van mijn laatste fotoshoot is 12GB. Een fotoshop file van een bewerkte foto is gemiddeld 400MB. Tel daarbij op dat ik voor mijn werk elke dag een paar gig aan audiofiles moet back-uppen en dan wordt het online verhaal niet haalbaar over mijn internetverbinding. Ik zal toch eens kijken of er hier sneller internet te krijgen is.
Hoe ik werk is:
- RAID 1 (mirror) schijf voor al mijn werk
- elke avond een back-up maken naar een externe schijf
- elke week een back-up maken naar een externe schijf die off-site bewaard wordt
Mijn credo: Als je data niet op drie plekken staat bestaat het niet.
Backups op dvd of Blue-ray vind ik te veel gedoe en niet zo betrouwbaar op de lange termijn.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik heb zelf een account bij dropbox. Niet te vergelijken met KPN (wat ruimte betreft) maar heeft wel als voordeel dat je er heel erg makkelijk toegang tot hebt.
Ik heb een 100mb verbinding zowel up als down, dus merk ik nauwelijks dat ik opsla op een online oplossing. Ik denk er ook heel sterk over na om zo'n backup account te nemen bij KPN.
Ik heb een 100mb verbinding zowel up als down, dus merk ik nauwelijks dat ik opsla op een online oplossing. Ik denk er ook heel sterk over na om zo'n backup account te nemen bij KPN.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Ja: http://blog.backupify.com/2011/02/01/ho ... 00-photos/roel schreef:Waarom op de conservatieve manier? De aanbieders van online backup geven onbeperkte ruimte...<>... Heeft iemand argumenten om dat niet te doen of zijn er andere goede ideeën?
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik zag het ook helemaal zitten.
Online backup.
Staat mijn materiaal hartstikke safe bij broeder KPN.
Een stuk makkelijker als mijn 3e backup elke week bij zoonlief om te wisselen.
Leuk alles thuis, maar als de zaak in de fik gaat ben ik nog mijn opnamen kwijt.
Mijn totaal bijeen gezet en een sommetje gemaakt m.b.t. tot de eerste opslag.
Het resultaat daarvan was zo absurd dat ik maar even een mailtje stuurde.
Het klopte.
Met mijn uploadsnelheid duurde het totaal 270 dagen voor de eerste volle backup bij de KPN stond.
En, zo reageerde men, voor een behoorlijke foto-opslag is het (nog) niet geschikt.
Toch zou het wel geweldig zijn een online backup.
Online backup.
Staat mijn materiaal hartstikke safe bij broeder KPN.
Een stuk makkelijker als mijn 3e backup elke week bij zoonlief om te wisselen.
Leuk alles thuis, maar als de zaak in de fik gaat ben ik nog mijn opnamen kwijt.
Mijn totaal bijeen gezet en een sommetje gemaakt m.b.t. tot de eerste opslag.
Het resultaat daarvan was zo absurd dat ik maar even een mailtje stuurde.
Het klopte.
Met mijn uploadsnelheid duurde het totaal 270 dagen voor de eerste volle backup bij de KPN stond.
En, zo reageerde men, voor een behoorlijke foto-opslag is het (nog) niet geschikt.
Toch zou het wel geweldig zijn een online backup.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Heb zelf een flickr pro account en heb mijn hele collectie ook online. Zorg er voor dat ik periodiek alles upload. Bevalt uitstekend.
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.
Apple minded.