Wel of geen filter

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Erwin Bras
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Wel of geen filter

Bericht door Erwin Bras » vr feb 11 2011 11:53 am

Hoie all,

Eindelijk aangeschaft.
nu in mijn bezit D7000, Nikor 16-85mm en Nikor 70-300mm. heb een B&W polarisatie filter en gratis bij gekregen.

Nu omtrent het neutraal/ uv filter, er blijkt wel wat discussie te zijn omtrent gebruik van UV filter, censor heeft geen last van uv stralen. als bescherming, et zal maar breken.
Ik zou graag jullie reacties willen horen omtrent zin/onzin gebruik UV filter als bescherming van de lens.

Verder eerst het 320 pagina's tellende boek lezen en dan oefenen :D dus geen ingewikkelde vragen stellen, dat doe k wel :wink2:

groetjes
Greetz
Erwin
Nikon D7000

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Wel of geen filter

Bericht door Roelof » vr feb 11 2011 12:05 pm

Daar raken we hier nooit over uitgediscussieerd.
Zelf gebruik ik een polarisatiefilter en misschien eens een ND filter, andere filters zijn zinloos, want die effecten kun je met de computer ook bereiken.
Filters puur om je frontlens te beschermen zijn onder normale omstandigheden zinloos en leveren je alleen maar kans op flares (lichtvlekken op je foto), onder extreme omstandigheden (aan zee met sterke wind ofzo) kan ik me voorstellen dat je dan voor bescherming nog iets wilt gebruiken, maar mijn laatste boottochten had ik ze niet bij me.
De beste bescherming voor je frontlens is je zonnekap, die hoort altijd op je objectief te zitten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 11 2011 12:10 pm

Het komt geregeld voorbij dat juist een filter meer kans op schade berokkend dan geen filter.
Een filter is zodanig dun glas dat het bij het minste en geringste breekt. Het glas versplintert en springt tegen de frontlens aan, met alle gevolgen van dien van minimaal kleine krasjes in de coating. Je leest er gereld over op fora.
Vriendelijke groet, Léon Obers

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr feb 11 2011 12:13 pm

UV-Filters zijn alleen maar goed voor de winkeliers en fabrikanten, verder voegen ze niets toe.

Alleen als je onder echt vuile omstandigheden gaat fotograferen, met grote kans op spatten op je lens dan kan je er een filter op zetten, die zijn makkelijker schoon te maken.

Erwin Bras
Forumlid
Forumlid

Bericht door Erwin Bras » vr feb 11 2011 12:23 pm

8) ik heb ze inderdaad niet aangeschaft.
bedankt voor snelle reactie :wink2:
Greetz
Erwin
Nikon D7000

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”