Nikon camera incl Nikon lenzen
Nikon camera incl Nikon lenzen
Hallo allemaal,
Ik heb mij net aangemeld op het forum ivm het op korte termijn aanschaffen van een Nikon camera. Mijn budget voor deze aankoop ligt rond de € 3500,00, en dat is het maximum.
Waar wil ik de camera voor gaan gebruiken? Ik wil mijn fotografie verder ontwikkelen; ontstijgen van het kiekjes niveau. De natuur intrekken en kijken wat er te fotograferen valt aan onder andere vogels/dieren in het wild, af en toe wat macro. In het begin zal het vooral een leerproces zijn. Ik heb onderstaand een opzetje gemaakt. Hierbij de achterliggende gedachte om meteen goed glas aan te schaffen (passend in mijn budget dan), in combinatie met een stevige body. Ik heb de 300s en de 7000d in mijn handen gehad. De 300s voelt degelijker aan, de 7000d is dan weer de nieuwste techniek, meer pixels. Ik twijfel dan nog een beetje omtrent de keuze van de body. Ik las hier op het forum dat er waarschijnlijk op korte termijn een vervanger komt van de 300s? Dan verstandiger daarop te wachten en evt een D90 aan te schaffen, of toch maar een D7000? De opvolger van de 300s zal dan wel een stevig prijskaartje hebben. Waarschijnlijk past dat dan weer niet in mijn budget. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Nikon D300s
Nikon micro 105mm
Nikon 300mm f4
Nikon 50D 1.4
Nikon speedlight SB900
Ik heb mij net aangemeld op het forum ivm het op korte termijn aanschaffen van een Nikon camera. Mijn budget voor deze aankoop ligt rond de € 3500,00, en dat is het maximum.
Waar wil ik de camera voor gaan gebruiken? Ik wil mijn fotografie verder ontwikkelen; ontstijgen van het kiekjes niveau. De natuur intrekken en kijken wat er te fotograferen valt aan onder andere vogels/dieren in het wild, af en toe wat macro. In het begin zal het vooral een leerproces zijn. Ik heb onderstaand een opzetje gemaakt. Hierbij de achterliggende gedachte om meteen goed glas aan te schaffen (passend in mijn budget dan), in combinatie met een stevige body. Ik heb de 300s en de 7000d in mijn handen gehad. De 300s voelt degelijker aan, de 7000d is dan weer de nieuwste techniek, meer pixels. Ik twijfel dan nog een beetje omtrent de keuze van de body. Ik las hier op het forum dat er waarschijnlijk op korte termijn een vervanger komt van de 300s? Dan verstandiger daarop te wachten en evt een D90 aan te schaffen, of toch maar een D7000? De opvolger van de 300s zal dan wel een stevig prijskaartje hebben. Waarschijnlijk past dat dan weer niet in mijn budget. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Nikon D300s
Nikon micro 105mm
Nikon 300mm f4
Nikon 50D 1.4
Nikon speedlight SB900
- Ronald-D
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon camera incl Nikon lenzen
Hallo Krijn.
Tja, het blijft een moeilijke keuze, zéker als je net als ik ongeduldig zou zijn.
Mocht je niet teveel haast hebben, dan zou ik tóch nog proberen om nog wat maanden af te wachten op het nieuws van de opvolger van de D300s.
Zelf had ik niet het geduld, en ben voor de D7000 gegaan. Ik kom van een D80 af, en had me eigenlijk voorgenomen om als volgende aankoop een camera in de x00 serie te nemen, maar het aankoopsyndroom werd té sterk na het verschijnen van de D7000 :mrgreen:
Als je de camera vaak gaat gebruiken, en regelmatig de natuur in trekt, óók bij minder goed weer, dan zou ik toch voor de D300s gaan. Deze camera is daar het meest geschikt voor vergeleken met de D7000.
Maar dit wil niet zeggen dat de D7000 slecht is hoor, wat bouwkwaliteit betreft, maar de D300s is gewoon net wat beter.
Maar zoals ik al zei, áls je de camera niet direct nodig hebt, en je kan het geduld opbrengen, zou ik toch even wachten wat de D400(?) in huis heeft.
Ik heb kort geleden de D7000 gekocht, en ben ook zéker van plan om de opvolger van de D300s te nemen. Níet gelijk als hij uitkomt, maar dan volgend jaar of zo. (Ik ben nu wat minder ongeduldig, omdat ik natuurlijk pas een nieuw speeltje heb).
Als je dan tóch op de opvolger van de D300s zou wachten, en voor een D90 wilt gaan voor voorlopig, dan zou ik denk ik tóch voor de D7000 gaan, en dan later de opvolger van de D300s erbij nemen...... dan heb je aan de D7000 een leuk back-up toestel/tweede body.
En als je het belangrijkste natuurfotografie vindt, misschien dan even wachten met het aanschaffen van een flitser?
Tja, het blijft een moeilijke keuze, zéker als je net als ik ongeduldig zou zijn.
Mocht je niet teveel haast hebben, dan zou ik tóch nog proberen om nog wat maanden af te wachten op het nieuws van de opvolger van de D300s.
Zelf had ik niet het geduld, en ben voor de D7000 gegaan. Ik kom van een D80 af, en had me eigenlijk voorgenomen om als volgende aankoop een camera in de x00 serie te nemen, maar het aankoopsyndroom werd té sterk na het verschijnen van de D7000 :mrgreen:
Als je de camera vaak gaat gebruiken, en regelmatig de natuur in trekt, óók bij minder goed weer, dan zou ik toch voor de D300s gaan. Deze camera is daar het meest geschikt voor vergeleken met de D7000.
Maar dit wil niet zeggen dat de D7000 slecht is hoor, wat bouwkwaliteit betreft, maar de D300s is gewoon net wat beter.
Maar zoals ik al zei, áls je de camera niet direct nodig hebt, en je kan het geduld opbrengen, zou ik toch even wachten wat de D400(?) in huis heeft.
Ik heb kort geleden de D7000 gekocht, en ben ook zéker van plan om de opvolger van de D300s te nemen. Níet gelijk als hij uitkomt, maar dan volgend jaar of zo. (Ik ben nu wat minder ongeduldig, omdat ik natuurlijk pas een nieuw speeltje heb).
Als je dan tóch op de opvolger van de D300s zou wachten, en voor een D90 wilt gaan voor voorlopig, dan zou ik denk ik tóch voor de D7000 gaan, en dan later de opvolger van de D300s erbij nemen...... dan heb je aan de D7000 een leuk back-up toestel/tweede body.
En als je het belangrijkste natuurfotografie vindt, misschien dan even wachten met het aanschaffen van een flitser?
Laatst gewijzigd door Ronald-D op za feb 12 2011 12:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Houd je er rekening mee dat er nog meer bijkomende kosten zijn zoals een statief + kop, een stevige tas, extra accu('s), schoonmaaksetje, goed geheugen.. Dat kan bij elkaar ook flink de kosten omhoog jagen.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gezien je budget en wat je wilt fotograferen zou ik vooral inzetten op de objectieven. Als je de 300mm f4, een 1.4x teleconverter en een 105mm macro koopt ben je al een heel eind op weg, maar wel enigszins beperkt doordat je 2 "primes" hebt. Ik denk dat een standaard-zoom eigenlijk in ieder geval erbij gekocht moet worden.
Ik zie eigenlijk niet zo in waarom je niet gewoon met een D90 uit zou komen. Je kan er altijd later nog eens een camera bij kopen of die D90 vervangen, maar dat is niet eens zo snel nodig. Het duurt echt wel even voordat je een D90 ontgroeid.
Enige reden wat mij betreft om toch voor een D300s of D7000 te gaan is met name de nog betere autofocus die die camera's hebben. Verder is de beeldkwaliteit gewoon erg goed. En je spaart natuuurlijk gewoon 500 Euro uit op je body.
Ik zie eigenlijk niet zo in waarom je niet gewoon met een D90 uit zou komen. Je kan er altijd later nog eens een camera bij kopen of die D90 vervangen, maar dat is niet eens zo snel nodig. Het duurt echt wel even voordat je een D90 ontgroeid.
Enige reden wat mij betreft om toch voor een D300s of D7000 te gaan is met name de nog betere autofocus die die camera's hebben. Verder is de beeldkwaliteit gewoon erg goed. En je spaart natuuurlijk gewoon 500 Euro uit op je body.
Als ik de natuur in ga heb ik meestal mee.
de 300 afs f4 met de 1.7 convertor de 105 vr mirco en de 12-24 voor de landschappen(voor als de zon op komt of ondergaat).
Vergeet ook niet zoals een statief niet zoals hier boven is gezegd, kost je eigenlijk ook een goede 500 tot 1000 euro met een goede kop. Wat ook zeer aan te raden is met de 300 afs f4 is een kirk statiefgondel voor als vervanging van de orginele. Koop je een balhoofd met arca swiss dan is ook nog later de wimberly sidekick aan te bevelen.
Zelfs zou ik de 50 mm en de flister dan nog effe laten wachten en kiezen voor een goed statief.
jp
de 300 afs f4 met de 1.7 convertor de 105 vr mirco en de 12-24 voor de landschappen(voor als de zon op komt of ondergaat).
Vergeet ook niet zoals een statief niet zoals hier boven is gezegd, kost je eigenlijk ook een goede 500 tot 1000 euro met een goede kop. Wat ook zeer aan te raden is met de 300 afs f4 is een kirk statiefgondel voor als vervanging van de orginele. Koop je een balhoofd met arca swiss dan is ook nog later de wimberly sidekick aan te bevelen.
Zelfs zou ik de 50 mm en de flister dan nog effe laten wachten en kiezen voor een goed statief.
jp
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
Hallo Krijn.
Ik heb een jaar geleden met het zelfde probleem ( luxe probleem ) gezeten.
Twijfel tussen de D300 en de D700, ik heb toen voor een D700 van 10 maanden oud gekozen, er zat nog 14 maanden garantie op.
Ik heb hier geen seconde spijt van gehad, FF is het voor mij helemaal, komt denk ik omdat ik nog uit het analoge tijdperk kom.
geen omrekenen van mm, 50mm is gewoon 50mm.
En als je toch al niet zo`n flitser bent, iso omhoog en de 50mm 1:1.4 er op, en de flitser blijft in de tas.
Zelf heb ik een SB600, maar maak er zelden gebruik van, probeer zoveel mogelijk met natuurlijk licht te werken.
Ben een fan van Joost van den Broek, natuurlijk licht, en weinig scherpte diepte, met als bij komend voordeel een groot diafragma, dus snellere sluiter tijden.
Mijn lijstje zou er zo uit zien.
D700
Nikkor 20mm 2.8
Nikkor 50mm 1:1.4
Nikkor 105mm Macro ( ook ideaal voor portret )
Nikkor 80 - 200mm + 1.7 teleconverter
Dit is de set waar ik tot volle tevredenheid mee werk ( behalve de teleconverter, die moet nog komen )
Alleen de 105 Macro nieuw gekocht, de rest via marktplaats en van leden van de Nikonclub.
Veel succes en wijsheid.
Groet Ruud.
Ik heb een jaar geleden met het zelfde probleem ( luxe probleem ) gezeten.
Twijfel tussen de D300 en de D700, ik heb toen voor een D700 van 10 maanden oud gekozen, er zat nog 14 maanden garantie op.
Ik heb hier geen seconde spijt van gehad, FF is het voor mij helemaal, komt denk ik omdat ik nog uit het analoge tijdperk kom.
geen omrekenen van mm, 50mm is gewoon 50mm.
En als je toch al niet zo`n flitser bent, iso omhoog en de 50mm 1:1.4 er op, en de flitser blijft in de tas.
Zelf heb ik een SB600, maar maak er zelden gebruik van, probeer zoveel mogelijk met natuurlijk licht te werken.
Ben een fan van Joost van den Broek, natuurlijk licht, en weinig scherpte diepte, met als bij komend voordeel een groot diafragma, dus snellere sluiter tijden.
Mijn lijstje zou er zo uit zien.
D700
Nikkor 20mm 2.8
Nikkor 50mm 1:1.4
Nikkor 105mm Macro ( ook ideaal voor portret )
Nikkor 80 - 200mm + 1.7 teleconverter
Dit is de set waar ik tot volle tevredenheid mee werk ( behalve de teleconverter, die moet nog komen )
Alleen de 105 Macro nieuw gekocht, de rest via marktplaats en van leden van de Nikonclub.
Veel succes en wijsheid.
Groet Ruud.
Aan de hand van de ontvangen, meer dan gewaardeerde reacties, een gewijzigd lijstje samengesteld. Iets boven het budget, maar dan kan ik altijd nog een maandje wachten en sparen:
Nikon D90
Nikon micro 105mm
Nikon 300mm f4
Nikon TC-14E AF-S Teleconverter II evt de 17E?
Kirk NC-300W Nikon Collars 300mm F4 AFS
Nikon AF-D 80-200mm F/2.8 ED
Totaal rond de € 3700,00
Een statief heb ik al, niet het beste wellicht: redged en een statiefkop van redged
Nikon D90
Nikon micro 105mm
Nikon 300mm f4
Nikon TC-14E AF-S Teleconverter II evt de 17E?
Totaal rond de € 3700,00
Een statief heb ik al, niet het beste wellicht: redged en een statiefkop van redged
Laatst gewijzigd door Krijn op za feb 12 2011 2:06 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Een mooie lijstje Ruud
Maar voor wildfotografie kom je vrijwel altijd mm's tekort. Een op FF een 200+1,7 TC is echt veel te weinig om fatsoenlijk aan wildfotografie te kunnen doen 
De 300mm F4 heeft zich op dat vlak bewezen, zeker als je die combineert meet een 1,4TC en er wordt ook gewerkt met de 1,7TC al heb je dan wel goed licht nodig. Statief is dan wel vereist en inderdaad ook de andere statiefgondel..

De 300mm F4 heeft zich op dat vlak bewezen, zeker als je die combineert meet een 1,4TC en er wordt ook gewerkt met de 1,7TC al heb je dan wel goed licht nodig. Statief is dan wel vereist en inderdaad ook de andere statiefgondel..
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
FX is niet de beste keus voor wild en vogeltjes. De gratis "verlengingsfactor" is een zegen als je veel mm's voor "weinig" wilt.
Lijkt mij een prachtige set zoals hierboven staat, al zou ik persoonlijk de onderkant van het bereik missen. Maar voor wat je zegt te willen gaan doen is het prachtig!
Eventueel een 35mm f1.8 erbij? Goedkoop, licht en mooi voor onder al het langere werk.
Lijkt mij een prachtige set zoals hierboven staat, al zou ik persoonlijk de onderkant van het bereik missen. Maar voor wat je zegt te willen gaan doen is het prachtig!
Eventueel een 35mm f1.8 erbij? Goedkoop, licht en mooi voor onder al het langere werk.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Inderdaad Patrick,
Ik mis in het lijstje ook "de onderkant", je hebt met deze set (die er erg "lekker" uitziet) geen standaard objectief voor zeg maar, het allerdaagse. Maar misschien kiest Krijn daar ook wel heel bewust voor. Maar een 16-85 (of nog mooier een 24-70) zou het lijstje helemaal compleet maken.
Ik mis in het lijstje ook "de onderkant", je hebt met deze set (die er erg "lekker" uitziet) geen standaard objectief voor zeg maar, het allerdaagse. Maar misschien kiest Krijn daar ook wel heel bewust voor. Maar een 16-85 (of nog mooier een 24-70) zou het lijstje helemaal compleet maken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Ronald-D
- Clublid
Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON
Ja, voor dat geld kan ik het dan niet laten schieten om een lens aan te schaffen met een AF motortje. Het onderstaande is dan echt het absolute maximum wat mijn budget toelaat. Verder wil (en kan) ik eigenlijk niet gaan op dit moment. Ben nog niet al te ervaren, hoop te leren, etc. De platen welke hier op het forum getoond worden zijn mooi, prachtig. Maar ik heb niet de illusie binnen no time ook zulke platen te kunnen produceren. Denk dat het dan toch niet onverstandig is om de D90 aan te schaffen; ik bespaar een € 500,00 wat ik kan investeren in glaswerk. Ik kan bijvoorbeeld een jaar de tijd nemen om mij Nikon eigen te maken. Foto's maken, uitproberen, gewoon op pad gaan en met vallen en opstaan een hoger niveau trachten te bereiken. Verder gewoon weer iedere maand wat opzij leggen om in de toekomst een mooie zoomlens (24-70) te kunnen bekostigen. Idem voor een "betere" body" en beter statief. € 300,00 boven het geraamde budget maar dat is dan nog acceptabel voor mij gezien wat ik er voor terugkrijg.Patrick schreef:FX is niet de beste keus voor wild en vogeltjes. De gratis "verlengingsfactor" is een zegen als je veel mm's voor "weinig" wilt.
Nikon D90
Nikon AF-S DX 35 mm F/1.8G
Nikon micro 105mm
Nikon 300mm f4
Nikon TC-14E AF-S Teleconverter II
- Ronald-D
- Clublid
Oeps..... gaat even niet goed met die link, stuurt je naar de eerste pagina geloof ik.
Op pagina 16 wordt gelinkt waar een D7000 inclusief 18-105 wordt aangeboden voor 599

Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON
Ok, hartelijk bedankt. Heb verkoper bericht gestuurd, maar ben wel enigszins wantrouwig gezien de prijs. "spullen van de vrachtwagen gevallen daar waag ik mij niet aan".Ronald-D schreef:Oeps..... gaat even niet goed met die link, stuurt je naar de eerste pagina geloof ik.Ronald-D schreef:Misschien tóch een D7000?
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 95#p413995
Op pagina 16 wordt gelinkt waar een D7000 inclusief 18-105 wordt aangeboden voor 599
Maar dat behoeft natuurlijk niet zo te zijn; vooroordelen zijn niet goed.
Je kan die 1.4TC ook op de 105mm zetten. Je hebt dan 105, 150, 300 en 400mm afgedekt. Je zou die 80-200 voorlopig even kunnen laten ivm budget, eventueel een tweedehands 55-200VR lensje erbij nemen, die zijn echt niet slecht voor het geld, zo'n €150 denk ik?
Zelf denk ik dat je beter stap voor stap je systeem kan opbouwen dan alles in één keer te kopen.
Zelf denk ik dat je beter stap voor stap je systeem kan opbouwen dan alles in één keer te kopen.