Nikon Teleconverer 2x
Nikon Teleconverer 2x
Even een heel stomme vraag:
vandaag is me opgevallen dat het "palletje" waar je het diafragma in kunt stellen op objectieven bij mijn teleconverter "los" zit. Ik kan dit gewoon erg vrij bewegen. Als ik het zelfde palletje op een lens van me beweeg, zie ik de diafragma blades open en dichtgaan zeg maar. Dit gaat dus ook gewoon stroever bi j een objectief. Is het normaal dat dit palletje bij een teleconverter los c.q. vrij beweegt? Als ik de teleconverter omkeer schuift dit palletje ook zeg maar.
Iemand een idee of dit normaal is? De converter werkt trouwens wel gewoon
vandaag is me opgevallen dat het "palletje" waar je het diafragma in kunt stellen op objectieven bij mijn teleconverter "los" zit. Ik kan dit gewoon erg vrij bewegen. Als ik het zelfde palletje op een lens van me beweeg, zie ik de diafragma blades open en dichtgaan zeg maar. Dit gaat dus ook gewoon stroever bi j een objectief. Is het normaal dat dit palletje bij een teleconverter los c.q. vrij beweegt? Als ik de teleconverter omkeer schuift dit palletje ook zeg maar.
Iemand een idee of dit normaal is? De converter werkt trouwens wel gewoon
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nikon Teleconverer 2x
Dat is normaal. Het palletje wordt vastgezet door het objectief dat je met je converter combineert.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Freaky87
- Forumlid
- Contacteer:
Is het de nieuwe Teleconverter van Nikon?
Zoja, wat zijn je ervaringen ermee? Ben je er tevreden van?
Zoja, wat zijn je ervaringen ermee? Ben je er tevreden van?
Mijn website: http://www.freakyphoto.be --- http://www.freakyparty.be
Het is inderdaad de nieuwe. Ben er zeer tevreden mee. Ik zal binnenkort eens wat fotos plaatsen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
Hoi,
Is deze teleconverter goed te gebruiken op een 18-200mm /3.5-5.6 G ED VR II ?
Groeten...Willem
Is deze teleconverter goed te gebruiken op een 18-200mm /3.5-5.6 G ED VR II ?
Groeten...Willem

Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Hij is helemaal niet te gebruiken met de 18-200. Nikon raadt trouwens TC's af met de 18-200. De Nikon versies passen niet, en de objectieven zijn gewoon niet lichtsterk genoeg voor een andere TC.Willem Focus schreef:Is deze teleconverter goed te gebruiken op een 18-200mm /3.5-5.6 G ED VR II ?
Op 200mm zou je met een 2x TC op f11 uitkomen. Autofocus kan je dan echt vergeten, en je kan nauwelijks wat door je oculair zien.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
Duidelijk.....dat word dus door sparen voor meer milimetersPatrick schreef:Hij is helemaal niet te gebruiken met de 18-200. Nikon raadt trouwens TC's af met de 18-200. De Nikon versies passen niet, en de objectieven zijn gewoon niet lichtsterk genoeg voor een andere TC.Willem Focus schreef:Is deze teleconverter goed te gebruiken op een 18-200mm /3.5-5.6 G ED VR II ?
Op 200mm zou je met een 2x TC op f11 uitkomen. Autofocus kan je dan echt vergeten, en je kan nauwelijks wat door je oculair zien.

Groeten....Willem

Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk
- Freaky87
- Forumlid
- Contacteer:
Oké! Ben benieuwd!marckuypers schreef:Het is inderdaad de nieuwe. Ben er zeer tevreden mee. Ik zal binnenkort eens wat fotos plaatsen.

- Freaky87
- Forumlid
- Contacteer:
Ik had zelfs gelezen, dat de nieuwe converter alleen (goed!)bruikbaar is op de duurdere objectieven...Patrick schreef:Hij is helemaal niet te gebruiken met de 18-200. Nikon raadt trouwens TC's af met de 18-200. De Nikon versies passen niet, en de objectieven zijn gewoon niet lichtsterk genoeg voor een andere TC.Willem Focus schreef:Is deze teleconverter goed te gebruiken op een 18-200mm /3.5-5.6 G ED VR II ?
Ik had ergens een lijst gezien, maar ik vind ze niet direct terug, maar ik weet wel dat het alleen om de erg dure objectieven waren zoals de 70-200 F2,8 VRII , 300 F2,8 , ...
Klopt. Je kunt hem ook enigszins gebruiken op de 200-400.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Hij heeft ook alleen maar zin op de duurdere objectieven.Freaky87 schreef:Ik had zelfs gelezen, dat de nieuwe converter alleen (goed!)bruikbaar is op de duurdere objectieven...
-Door de twee stops verlies heb je alleen maar AF bij objectieven die zelf een max diafragma van 2.8 (of een groter gat) hebben
-Doordat groothoeklenzen vaak achterstuitstekende elementen hebben en het voorste element van de TC redelijk vooraan ligt, zouden de glaselementen elkaar raken.
-De laatste generaties TC's van Nikon doen alleen AFS
Dus wat houd je over? Lange lichtsterke objectieven met AFS en inderdaad de goedkoopste daarvan doet 1800 euro.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
beste lensmensen
Welke tc is dan wel te adviseren op ee18-200mm /3.5-5.6 G ED VR II
5.6*1.5 = nog steeds .............. erg donker
een 1.5* converter lijkt mij toch wel leuk op deze lens
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
Piet Erkelens
Welke tc is dan wel te adviseren op ee18-200mm /3.5-5.6 G ED VR II
5.6*1.5 = nog steeds .............. erg donker
een 1.5* converter lijkt mij toch wel leuk op deze lens
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
Piet Erkelens
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
GEEN teleconverter. Het werkt gewoon niet met een objectief als de 18-200 VR. Zelfs al zou het passen, je verliest teveel lichtsterkte om iets werkbaars over te houden.pieterkelens schreef:Welke tc is dan wel te adviseren op ee18-200mm /3.5-5.6 G ED VR II
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
De Nikon TC's zijn zo gemaakt dat ze niet op dit objectief passen. Als je er zo nodig een converter op wilt hebben kun je evt. uitwijken naar eentje van Kenko.
Of het zin heeft blijft de vraag. Met een 2.0 converter gaat je diafragma naar f11 en dan is het zo donker dat handmatig scherpstellen nauwelijks mogelijk is. Voor wat meer telebereik kun je dan beter een 70-300 van Nikon aanschaffen.
Of het zin heeft blijft de vraag. Met een 2.0 converter gaat je diafragma naar f11 en dan is het zo donker dat handmatig scherpstellen nauwelijks mogelijk is. Voor wat meer telebereik kun je dan beter een 70-300 van Nikon aanschaffen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.