D300s of wachten
D300s of wachten
Hallo,
Ik ben hier een nieuweling maar heb al wel een lastige vraag:
Momenteel gebruik ik een D80 en wil graag een stapje hoger én een tweede body (mijn huidge tweede body, een Fuji S2, mag dan wat vaker de kast in).
Nu ben ik behoorlijk gecharmeerd van een D300s en heb de centjes hiervoor bij elkaar gespaard. Nu doen er echter al geruime tijd geruchten de ronden dat de 300s deze zomer vervangen wordt door een D400 of een D300x welke natuurlijk weer mooiere spec's hebben, moderner zijn etc.
Mijn dilemma is of ik nu de 300s zal aanschaffen of toch maar beter niet kan wachten maar dat bv die D400 wel een erg dure camera zal worden, of dat deze D400 bv 'maar' 200 euro duurder wordt dan de huidige 300s...
Wie heeft er advies of weet meer van de 300s opvolger?
groeten, Bram
Ik ben hier een nieuweling maar heb al wel een lastige vraag:
Momenteel gebruik ik een D80 en wil graag een stapje hoger én een tweede body (mijn huidge tweede body, een Fuji S2, mag dan wat vaker de kast in).
Nu ben ik behoorlijk gecharmeerd van een D300s en heb de centjes hiervoor bij elkaar gespaard. Nu doen er echter al geruime tijd geruchten de ronden dat de 300s deze zomer vervangen wordt door een D400 of een D300x welke natuurlijk weer mooiere spec's hebben, moderner zijn etc.
Mijn dilemma is of ik nu de 300s zal aanschaffen of toch maar beter niet kan wachten maar dat bv die D400 wel een erg dure camera zal worden, of dat deze D400 bv 'maar' 200 euro duurder wordt dan de huidige 300s...
groeten, Bram
Re: D300s of wachten
Bram,Bram schreef:Mijn dilemma is of ik nu de 300s zal aanschaffen of toch maar beter niet kan wachten maar dat bv die D400 wel een erg dure camera zal worden, of dat deze D400 bv 'maar' 200 euro duurder wordt dan de huidige 300s...
Niemand weet hier iets over een opvolger van de D300s en als ze het al weten, mogen ze het niet vertellen.

Kan je al wel vast uit een droom helpen: de adviesprijs van een evt. D400 zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (veel) meer dan 1500 euro gaan bedragen.
En bijna niemand weet precies wanneer die komt. Als je op DX blijft, heb je aan een D300s een fantastische camera, waar je nog een paar jaar mee vooruit kan. Als je daar geen mooie foto's mee kan maken, dan kan je het met een D400 ook niet.
Wil je daar op blijven wachten, dan mis je misschien een half jaar goede mogelijkheden op mooiere foto's? De overstap van D80 naar D300s is behoorlijk en de nieuwprijs van de D300s is redelijk laag en zal niet veel meer zakken.
Ik zou het wel weten ...
- Robert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik zou voor de D300s gaan. Prima camera en ook de prijs is prima. Een nieuwe model is zeker een stuk duurder, en zal pas na een half jaar langzaam in prijs zakken. En een nieuw model kan ook nog wel een half jaar duren. De vraag is dus of je nog een jaar wilt wachten of de meerprijs wilt betalen.
groeten Robert
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De opvolger van de D300s gaat zeker een heel stuk meer kosten dan de D300s nu. Maar er is natuurlijk wel een bovengrens. Het lijkt mij dat hij eigenlijk niet duurder kan worden dan de D700 nu is. Maar in het begin zal hij zeker 1500 Euro moeten kosten, wat na verloop van tijd wel weer zal dalen richting 1300 a 1200.
Dit alles natuurlijk puur speculatief. Het is niet eens zeker dat er een opvolger komt.
Wellicht is het dus beter deze bijdrage totaal te negeren!
Dit alles natuurlijk puur speculatief. Het is niet eens zeker dat er een opvolger komt.

Wellicht is het dus beter deze bijdrage totaal te negeren!

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Als je kijkt naar de startprijs van de D300s dan is die ook rond de 1900 begonnen.
Dus reken er maar op dat de opvolger ook zo zal beginnen, en zeker nu Nikon de truc van de "geplande schaarste" heeft geleerd met de D7000 kan je er op rekenen dat de opvolger niet zo snel in prijs zal dalen als de D300s.
Ik stond de voor ongeveer de zelfde keuze. De D7000, de D300s of wachten. Ik ben voor de D300s gegaan, tzt als de opvolger wat in prijs gedaald is dan kijk ik nog wel eens of de opvolger genoeg te bieden heeft om de D300s te verkopen.
Dus reken er maar op dat de opvolger ook zo zal beginnen, en zeker nu Nikon de truc van de "geplande schaarste" heeft geleerd met de D7000 kan je er op rekenen dat de opvolger niet zo snel in prijs zal dalen als de D300s.
Ik stond de voor ongeveer de zelfde keuze. De D7000, de D300s of wachten. Ik ben voor de D300s gegaan, tzt als de opvolger wat in prijs gedaald is dan kijk ik nog wel eens of de opvolger genoeg te bieden heeft om de D300s te verkopen.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op zo feb 13 2011 11:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat denk je dat gaat missen op de D300s wat de D400 wel zal hebben?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Meer pixels gok ik, en betere hoge ISO prestaties. Wellicht ook sneller met 14 bits RAW. Full HD video. Verder zal de body niet zoveel verschillen. Zoveel is er niet te verbeteren aan de body van de D300s.
Handmatige belichting bij video. Dat is een behoorlijk gemis van de D300s.
-
- Forumlid
Snellere CPU voor AF, die van de D3s ofzo.
Betere RGB sensor.
Grotere buffer.
Betere hoge ISO prestaties.
Groter dynamisch bereik.
Meer megapixels.
Meer en betere videomogelijkheden (al zal het geen Canon worden)
Kortom, ik denk dat de D400 het gat met de D7000 weer flink oprekt, want die kwam aardig dicht bij de D300s.
Betere RGB sensor.
Grotere buffer.
Betere hoge ISO prestaties.
Groter dynamisch bereik.
Meer megapixels.
Meer en betere videomogelijkheden (al zal het geen Canon worden)
Kortom, ik denk dat de D400 het gat met de D7000 weer flink oprekt, want die kwam aardig dicht bij de D300s.
Hoezo geen 'handmatige' belichting?... je kan tijdens het filmen, gewoon de "+/-" ofwel de belichtings compensatie gebruikenTom schreef:Handmatige belichting bij video. Dat is een behoorlijk gemis van de D300s.
geen probleem.
Misschien wel zoiets als goede snelle autofocus tijdens het filmen?... maar ja het is en blijft een spiegel-reflex fototoestel.
op de d7000 heb je wél zoiets maar de respons is niet al te snel(zeker bij bewegende onderwerpen),
ja en zo blijft er altijd wel wat te wensen over.

kijk hier maar eens voor de auto-focus v/d d7000 met filmen:
http://www.digitalrev.com/en/nikon-d700 ... ticle.html
en dan in het bijzonder op 6.22 tot 7.23 min./sec. in het filmpje.
Persoonlijk kan het mij niet zo veel schelen, die film functie, 't is leuk als 'extraatje' maar meer ook niet.
Neemt niet weg dat de D300(s) een beest van een toestel is, en ja ik zou hem zo weer kopen.
Ik had ook eerst een D80, dus is wel het wennen aan de enorme hoeveelheid instellingen,
je kan het ding echt helemaal naar je persoonlijke wensen aanpassen, 't is dus niet voor niks body uit het pro segment.
groeten, en veel succes met je keuze...
edwin.
Laatst gewijzigd door edwin73 op zo feb 13 2011 6:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Heerlijk toch.EricP schreef:Veel mensen die een Nikon glazen bol hebben :mrgreen:

-
- Forumlid
EricP schreef:Veel mensen die een Nikon glazen bol hebben :mrgreen:
Dat is ook niet zo moelijk.
Je kijkt naar de D7000, en kijkt naar wat de topmodellen hebben.
Je stopt alles wat aan de D7000 beter is, in de D400, en kijkt dan naar de sterke punten van de D300s en verbeterd die ook nog een beetje.
Daar hoef je geen glazen bol voor te hebben, eigenlijk is het gewoon open deuren open trappen.

Oh ja, een onboard GPS zou ook leuk zijn.

- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hallo Bram,
Welkom op het forum, (ik had je nog niet eerder gezien
) Antwoord op je vraag: Ik heb zelf de D300 ik geloof dat het verschil met de D300S het al dan niet filmen is. Voor de rest geloof ik niet dat er grote verschillen zijn. De D300 is in mijn optiek een dijk van een camera. Ik heb absoluut (nog) geen behoefte om deze te vervangen. Er circuleren natuurlijk altijd berichten over een nieuwe camera, met nóg betere en met nóg meer mogelijkheden. Wat men denk ik wel eens vergeet, is, dat de persoon achter de camera de foto maakt. Dit tezamen met je glaswerk, want dat is natuurlijk wél heel belangrijk. Dus als jij een D300S koopt, dan kan ik je garanderen dat je een fantastische camera krijgt, mits je zelf de goede en mooie foto's maakt. 
Welkom op het forum, (ik had je nog niet eerder gezien

Ja, maar dat is niet handmatig, dat is belichtingscompensatie. Als de situatie verandert verandert de belichting gewoon mee.edwin73 schreef:Hoezo geen 'handmatige' belichting?... je kan tijdens het filmen, gewoon de "+/-" ofwel de belichtings compensatie gebruikenTom schreef:Handmatige belichting bij video. Dat is een behoorlijk gemis van de D300s.
geen probleem.
Ik wil een vaste waarde kunnen instellen, zodat ik zelf kan bepalen wat er gebeurt. Een fatsoenlijk filmpje kun je nu amper maken.