D80 niet scherp

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Nikron

D80 niet scherp

Bericht door Nikron » ma apr 09 2007 8:16 am

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op het forum en wou gelijk ff wat kwijt over mijn D80. Een paar maanden terug kocht ik de d80 bij cameraland met een 18-70 lens en een 80-200 lens bijde van nikon. Omdat ik nieuw ben in fotografie dacht ik dat de foto's die uit mijn d80 kwamen niet zo scherp horen te zijn en dat ik dat met PS moest scherper maken. Met ps ben ik redelijk bekend en weet ik wel hoe dat moet alleen als ik dan foto's zie van andere op internet zie en die van mij vergelijk zijn ze totaal niet scherp. vorige week was ik bij cameraland en lag me probleem voor, de verkoper maakte foto's met mijn body en lens (80-200) en zag gelijk dat het niet klopte om er zeker van te zijn waar het aan lag wisselde hij de body voor een nieuwe body en maakte daar foto's mee. De foto's waren uit mijn body onscherp en de nieuwe body was vlijmscherp. Als we naar mijn body foto's kijken zien we ook nergens een scherpte punt dus ook niet ervoor of erachter komt dit vaker voor?.
De verkoper gaf mij het adres van nikon in Beverwijk daar kan ik a.s dinsdag terrecht.
Mijn vraag is komt dit vaker voor en wat gaat nikon hieraan doen?

mvg Ronald

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma apr 09 2007 8:25 am

Dag Ronald, vreemd probleem. Ik heb er nog nooit van gehoord. De dealer heeft nu alleen jouw probleem lekker afgeschoven door jou zelf naar Nikon te sturen, terwijl ze eigenlijk je gewoon een andere camera dienen te geven. Je zult je toestel nu wel een paar weken kwijt zijn, zorg dat je vervanging krijgt van je dealer!
O ja, welkom op het forum!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Nikron

Bericht door Nikron » ma apr 09 2007 8:34 am

Dank je Cees
klopt vond ik ook al maar bij nikon was ik afgelopen week die konden er niet direct naar kijken vandaar dat ik dinsdag heen moet omdat ik er dan op kan wachten alleen hoe dat gaat aflopen heb ik geen id van. als de camera daar moet blijven ga ik terug naar de dealer (waar ik goed geholpen word) Alleen of dat goed helpen zo blijft ... ik vind namelijk ook dat ze een nieuwe moeten geven word vervolgt...

GdP

Bericht door GdP » ma apr 09 2007 10:22 am

Hallo Ronald,

Ik denk dat het te maken heeft met een mechanische instelling. De sensor ligt gewoon niet op de juiste afstand van de lens. Het lijkt mij dat ze dit zo opnieuw kunnen afregelen.
Ik hoor graag van je wat het echte probleem was.
Met vr. gr.,
Gerrit

Nikron

Bericht door Nikron » di apr 10 2007 4:07 pm

Nou ik ben bij Nikon in beverwijk geweest ze hebben hem opnieuw afgesteld er zat 3 cm frontfocus in alleen vertelde de menneer daar dat hij het niet helemaal goed kreeg op mijn 80-200 lens. toen ik thuis kwam ben ik gelijk foto's wezen maken zowel met me af 80-200 2.8 lens en mijn af-s micro 105 2.8 vr lens maar bij beide lenzen waren ze nog niet scherp zelfs niet op auto.
Ik ben terug gegaan naar de winkel en ik kreeg een nieuwe body mee (top) thuis aangekomen gelijk foto's gemaakt maar nog niet het resultaat wat ik verwachte wel een stuk beter maar niet naar mijn zin. ik zal als het hier mag een foto plaatsen mss kunnen jullie mij dan verder helpen...

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

verscherpen

Bericht door George Fennes » di apr 10 2007 4:27 pm

Hoi Ronald,

Misschien een idee om even bij een lid van de NCN binnen te wippen die ook een D80 heeft en met jouw lenzen op zijn camera opnames te maken en diezelfde opnames ook met jouw D80.
Dan de boel vergelijken en tevens eens kijken naar de camera instellingen, sommige laten de foto's in de camera al verscherpen.
Ook als je de foto's op het net wil zetten, moet je ze na verkleinen verscherpen, dat wordt ook nog wel eens vergeten.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Nikron

Bericht door Nikron » di apr 10 2007 4:33 pm

hoi george,

wel een goed idee om met iemand af te spreken van het forum, woont er iemand in de buurt van zaandam? en heeft die mss even tijd? Of kan iemand mij de standaard instellingen vertellen voor de d80 hij staat nu in het menu op fabrieks instellingen mss tips om dat anders te doen.

mvg ronald

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » di apr 10 2007 6:17 pm

Hoi,

Jij verteld dat het resutaat een stuk beter is, maar nog niet helemaal naar wens.

Kan het geen bewegingsonscherpte zijn?
Misschien een (te lange) sluitertijd.
Is een bepaald gedeelte van de foto wel scherp, en de achtergrond onscherp?
Zo ja diafragma dichtknijpen (hoger f getal) let op de sluitertijd wordt hierdoor langer.
Als jij een foto maakt met de camera op een statief oid zijn deze dan ook onscherp?

Dick

Nikron

Bericht door Nikron » wo apr 11 2007 6:08 pm

Hoi Dick,

Het zal inderdaad wel aan 1 van of meerdere instellingen te maken hebben ik heb vandaag een nieuw lensje erbij gekocht de nikon 50mm 1,8 en die maakt wel knetter scherpe foto's dus zal het zeker meer tijd en oefenen worden met de micro en 80-200 lens. ik ben ook bezig met het diafragma en sluitertijd alleen heb ik inderdaad ff iemand nodig die mij laat zien hoe en wat.
ik heb je nummer en zal je bellen bedankt weer!
gr ronald

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2007 9:59 pm

Sinds een paar weken ook een D80 (erbij).
Wat opvalt. De meeste lenzen die ik gebruik zijn keurig netjes exact op scherpte. Van een aantal manuele "ouwetjes" gebruik ik de M-stand van de camera en de focus-indicatie in de zoeker.
Toch een uitzondering op de exactheid van één lens, namelijk de 105 mm Micro Nikkor. Die laat zich met de electronische scherpstelindicatie absoluut "verkeerd" instellen. --> Backfocus.

Op mijn D1x komt het weer bij een andere lens voor die een minimale front-focus heeft bij opname met volle opening, die zich weer herstelt bij opnamen vanaf F 5.6, waarbij ik geen problemen heb met andere lenzen (ook niet bij volle opening).

Er zit geen logische lijn in wat bij de ene camera een verkeerde focus heeft, en bij de ander niet. Het is een complex gebeuren waar de wijze van het autofocus systeem invloed heeft op bepaalde optische fouten die in een lens kunnen zitten.

Kort simplistisch verteld. Autofocus gebruikt slechts een kleiner gedeelte van de totale lichtstralenbundel die door een lens gaat. Alsof er "gediafragmeerd" wordt scherp gesteld, ondanks dat de lens volledig open staat. Een focus kan op zichzelf verlopen afhankelijk van het gebruikte diafragma. Vergelijk bijvoorbeeld ook het scherpteverloop van sommige zoomlenzen. In- of uitzoomen blijft de eenmaal ingestelde scherpstelling niet over het hele zoombereik gehandhaafd, maar verschuift enigszins.

Dat fenomeen kun je dus ook hebben afhankelijk van je diafragma. Daar de autofocus afhankelijk van het meetsysteem meer of minder van de stralenbundel gebruikt, kun je ook hier een focusverloop hebben.

Met verschillende modellen camera's, en net afwijkende autofocussystemen is er nauwelijks een pijl op te trekken bij welke lenzen het euvel zich het meest manifesteert. Dat nog afgezien of er domweg een algemeen verkeerde afregeling van de focus van toepassing kan zijn.
Meestal zal het wel een combinatie van het een of ander zijn.

Dus dat het bij de OP niet bij elk objectief optimaal goed werkt, is de prijs van die hedendaags gebruikte focussystemen en de wetenschap dat lenzen nog steeds niet "volmaakt" zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Nikron

Bericht door Nikron » do apr 12 2007 8:40 am

kortom we betallen veel te veel voor wat we kopen?

Andere vraag kan iemand tips geven hoe je zelf kan testen of je front focus of backfocus hebt? Ik heb ooit een site gelezen waar een test velletje te downloaden was met een soort cm erop, de camera moest je dan onder een hoek van 45 graden zetten en foto maken op de 0 ofziets

mvg Ronald

Onno
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » do apr 12 2007 8:43 am

Dat was vast deze site: http://www.focustestchart.com

Nikron

Bericht door Nikron » do apr 12 2007 8:47 am

Jaaa dat was hem ik ga dat eens proberen dank je Onno

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 12 2007 11:25 am

Nikron schreef:kortom we betallen veel te veel voor wat we kopen?
mvg Ronald
Juist helemaal niet. Apparatuur die zo goed zou zijn dat ze de 100% perfectie zouden benaderen zouden zodanig veel kosten dat ze voor de huis- tuin en keuken gebruiker onbereikbaar zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Nikron

Bericht door Nikron » do apr 12 2007 7:00 pm

ja ok zo kan je het ook bekijken :)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”