Na het hoge water ...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Na het hoge water ...

Bericht door sjoppen » do feb 17 2011 10:26 pm

... begint het puin ruimen.
Ik heb vandaag in de lunchpauze geprobeerd om met m'n oude Coolpix een korte impressie vast te leggen van wat voor puin er achter blijft na een paar dagen hoogwater.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

1. Plaats van delict aan de rivier de Maas.

Afbeelding

2. Naast het biologisch afval veel flessen bakjes spuitbussen en blikken enz...

Afbeelding

3. Iets verderop in voorgaande foto ligt nog deze boei.

Afbeelding
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Na het hoge water ...

Bericht door Sharkey » do feb 17 2011 10:46 pm

Bah! "Lang leve onze" consumptie en wegwerp mentaliteit. :roll:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Ben and Jerry

Bericht door Ben and Jerry » do feb 17 2011 11:02 pm

Sorry, vind ze fototechnisch gezien absoluut niet interessant. Misschien beter in 'foto presentaties' geplaatst?

Myriad

Bericht door Myriad » vr feb 18 2011 6:00 am

Ben and Jerry schreef:Sorry, vind ze fototechnisch gezien absoluut niet interessant. Misschien beter in 'foto presentaties' geplaatst?
Eens, maar vind ze wel informatief; heb dit nooit beseft. Stom natuurlijk.

Daniël

Bericht door Daniël » vr feb 18 2011 8:17 am

Ik kan hier geen beoordeling over geven behalve dat het snapshots zijn.
Enige die redelijk goed gelukt is nr3.

Wel vind ik dat er wel erg veel gewoon op straat of in het water weg gegooid word. Mentaliteit moet hier echt anders worden. Het is echt niet normaal meer.

Stuur anders deze foto's is naar de krant of zo. Misschien is het een wakeup call voor sommige mensen.

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » vr feb 18 2011 8:38 am

Tja, het is inderdaad niet mijn gedroomde vakantiebestemming met fotogenieke landschappen, ik heb geprobeerd van dit puin nog iets interessants te maken. Blijkbaar niet goed gelukt :cry:

Grappig. Als ik een foto plaats bij presentaties krijg ik kritiek hoe die genomen is. Nu plaats ik hier foto's ter beoordeling en dan zouden ze beter bij presentaties geplaatst moeten worden. I'm lost.

Daniël

Bericht door Daniël » vr feb 18 2011 8:46 am

:lol: wereld zit raar in elkaar.

Ben ook geen voorstander van 2 verschillende manieren van plaatsen.

Gewoon 1 plek waar je alles in kan zetten en dan komen de commentaren die er bij horen vanzelf wel.

Goed dan een beoordeling omdat ik het eigenlijk niet kan laten.

1, standpunt goed. Verder had ik of meer diepte gezien of juist minder. Het zit er nu tussen in. Nu weet ik dat je geen keuze hebt qua diafragma bij een coolpix. Maar je kan het beinvloeden door +/- en ISO.
2, wat een troep. Beoordeling, slecht van kwaliteit. Ik zie flare of plekken, scherpte is niet goed bij de standpunt.
3, ik had bij 3 nog iets lager standpunt gekozen. Maar dit is wel de beste van de serie. Scherpte voor het object is goed. Bovenkant had ik iets meer ruimte willen zien.

Dat is mijn beoordeling :wink2:

Myriad

Bericht door Myriad » vr feb 18 2011 8:57 pm

Sandor,

Ik 'analyseer' losse foto's doorgaans op 3 aspecten: (gebruikte) techniek, inhoud en compositie. Maar eerst op 1e indruk, waarbij compositie voor mij erg belangrijk is.
Foto 1: t: geclipte lucht (kan in dit geval), grote DOF (goed: geeft de omgeving weer) i: chaos'; teveel c: niet mooi
Foto 2: t: geclipte lucht (iets teveel; de lijnen leiden je er naar toe), grote DOF (goed): i: geeft de soort troep en hoeveelheid goed weer c: beter, maar te centraal
Foto 3: t: m.i. in dit geval iets teveel DOF i: goed: juiste focus op het hoofdonderwerp c: de mooiste

Je had ook een serie kunnen maken, bijv. close-ups van de verschillende soorten troep.

Je kunt deze 3 foto's ook zien als onderdeel van een reportage (een serie foto die bij elkaar horen en waarmee je een 'verhaal' wilt vertellen). En dan kijk je naar andere zaken. Soms lukt het om met 1 foto een verhaal te vertellen.
M.i. heb je voor dit onderwerp/deze situatie nog een paar aanvullende foto's nodig, bijvoorbeeld het hoge hoog water, het terugtrekkende water, iemand die iets weggooit, de last die de natuur ervan heeft, de schoonmaakploeg etc.

Nog verdergaand is het maken van een journalistieke reportage; daarbij neem je een standpunt in: bijv. mensen maken er een zooitje van; wat dat allemaal niet kost!

Voor reportages moet je vantevoren nadenken over de beelden die je erbij wilt maken, zodat ze op een of meer aspecten een eenheid vormen/logisch bij elkaar horen.

Hoop dat je hier iets aan hebt. :wink:

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » wo feb 23 2011 9:46 am

@ Daniël en Myriad,

Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wat mee.
Zoals gezegd heb ik geprobeerd met mijn 8 jr oude coolpix in een kwartiertje tijd een serie neer te zetten.
Als ik eens serieus met mijn SLR op pad ben zal ik zeker jullie tips in gedachten meenemen.

Bedankt

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”