16mm Fisheye vs 14-24 (of 16-35)

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
iBub

16mm Fisheye vs 14-24 (of 16-35)

Bericht door iBub » vr feb 18 2011 8:03 pm

Ik heb momenteel een 16mm Fisheye en daar kun je hele leuke dingen mee doen. Toch trek ik het merendeel van de bruikbare foto's recht in NX2 waardoor het fisheye effect niet meer ter zake doet. Wel blijft een beetje vervorming zichtbaar. natuurlijk.

Maar soms heb ik een fisheye foto die ik echt als fisheyefoto mooi vind en ook zo hou (volg je me nog?) of ik doe er onzinshots mee:

Afbeelding

Leuk maar meer niet.

Nu wil ik overstappen op de 14-24 of misschien de 16-35 maar ik vraag me af of er een eenvoudige mogelijkheid is om van een normale groothoekfoto een fisheye effect te maken?

De 16mm gaat dan de deur uit, moet financieel ook leuk blijven natuurlijk ;-)

Ben niet zo thuis in Photoshop en zo, en ben ook niet van plan zo'n pakket aan te schaffen maar is er iets anders?

Gerard

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: 16mm Fisheye vs 14-24 (of 16-35)

Bericht door Roelof » vr feb 18 2011 9:23 pm

iBub schreef:Nu wil ik overstappen op de 14-24 of misschien de 16-35 maar ik vraag me af of er een eenvoudige mogelijkheid is om van een normale groothoekfoto een fisheye effect te maken?
Het idee van een fisheye is dat je een beeldhoek hebt van 180 graden, over de diagonalen bij een diagonale fisheye, over alle hoeken bij een circulaire fisheye. Als je een objectief gebruikt dat geen beeldhoek van 180 graden heeft, dan kun je dat softwarematig niet zo aanpassen dat dat plotseling wel zo is.

Natuurlijk kun je de boel wel vervormen, maar dat is toch iets anders.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”