Hallo iedereen,
Wie kan mij helpen met het volgende.
Jullie hebben ongetwijfeld verschijnende fotoseries van mij zien langskomen. ( o.a Alaska )
Deze zijn gemaakt met de standaard D60 18-55mm kit-lens.
Nu ga ik van de zomer terug naar IJsland, wat zeker geen straf is, maar wat ik daar fotografeer zal voornamelijk landschappen zijn.
Nu heb ik ook een 70-300mm, maar ik zit te denken aan een goeie vervanger voor mijn 18-55mm.
Er komt zo veel voorbij qua lenzen dat ik er niet uit kom.
Graag zou ik jullie advies ( mening ) willen weten wat voor lens jullie zouden aanschaffen voor een D60. ( in de toekomst iets anders )
Het mag ook een lens van sigma zijn, het moet wel in mijn budget passen van zo'n € 500.
Ik hoor het graag,
Groeten Marco
Wie kan mij helpen ( adviseren )
- Schoonderbeek
- Forumlid
Wie kan mij helpen ( adviseren )
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Re: Wie kan mij helpen ( adviseren )
Ik zou er eerder eentje bijnemen bv de 11-16 van Tokina of de 10-24 Nikkor. Wel iets boven budget maar je krijgt er heel veel groothoek voor terug. Ik denk persoonlijk dat je als je de 10-24 neemt je het bereik tussen 24 en 55 niet zo gaat missen. En indien wel kan je daar eventueel een 50mm 1.8 voor nemen.
Keuzes.... blijft lastig...
Gerard
Keuzes.... blijft lastig...
Gerard
-
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat dacht je van de Nkon 16-85? Uitstekende lens en met 499,- blijf je net binnen je budget. Heb deze lens (o.a.) in Noorwegen gebruikt en ben er bijzonder blij mee. Inmddels heb ik wel gisteren ook de Tokina 12-24 erbij gekocht, maar met de 16-85 heb je wat meer groothoek (en meer tele) dan met de 18-55 en over het algemeen kun je daar uitstekend mee uit de voeten. 

groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Foto Melenhorst.net
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Hallo Marco,
Keuzes maken voor een objectief vind ik ook lastig en veroorzaakt veel zoek-, lees- en navraagwerk…
Wat ik niet goed uit jouw vraag kan halen, is waarom je die 18-55 wilt vervangen. Je maakt er mooie foto’s mee. Is het omdat het objectief niet meer goed werkt? Of wil je een lichtgevoeliger objectief? Of een betere kwaliteit? Of wil je zoals Gerard ook stelt, een objectief met meer groothoek om meer landschap te schieten?
Wat ook belangrijk is, wanneer ga je die D60 vervangen en voor wat? Veel objectieven zijn standaard al gemotoriseerd maar de 11-16 van Tokina volgens mij niet. Wanneer je de D60 al snel gaat vervangen is het ontbreken van de autofocus op die 11-16 geen probleem.
Keuzes maken voor een objectief vind ik ook lastig en veroorzaakt veel zoek-, lees- en navraagwerk…

Wat ik niet goed uit jouw vraag kan halen, is waarom je die 18-55 wilt vervangen. Je maakt er mooie foto’s mee. Is het omdat het objectief niet meer goed werkt? Of wil je een lichtgevoeliger objectief? Of een betere kwaliteit? Of wil je zoals Gerard ook stelt, een objectief met meer groothoek om meer landschap te schieten?
Wat ook belangrijk is, wanneer ga je die D60 vervangen en voor wat? Veel objectieven zijn standaard al gemotoriseerd maar de 11-16 van Tokina volgens mij niet. Wanneer je de D60 al snel gaat vervangen is het ontbreken van de autofocus op die 11-16 geen probleem.
Groet,
JW
JW
- Schoonderbeek
- Forumlid
Het gaat mij meer om een betere kwaliteit. ( scherper ) Maar haal ik dat ook met een D60 ?JW17 schreef:Hallo Marco,
Keuzes maken voor een objectief vind ik ook lastig en veroorzaakt veel zoek-, lees- en navraagwerk…![]()
Maar ik zit me wel af te vragen of je dit ook gaat zien in de foto's ? Niet dat ik achteraf een nieuwe lens koop en dat er weinig verschil in zit.
Een specifieke groothoek hoef ik niet, ik maak er wel mooie pannorama's van.
Het blijft een moeilijke iets.

Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Voor scherpere foto's hoef je geen andere lens te nemen.
De 18-55 is wbt scherpte al erg goed.
De 18-55 is wbt scherpte al erg goed.
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Beter kwaliteit is niet alleen de body en het objectief maar ook de techniek en die zit bij jou wel goed als ik bijvoorbeeld jouw Alaska-foto’s bekijk die je met de D60 en de kitlens hebt gemaakt! Daarbij maak je landschapsfoto’s meestal toch niet op f/2.8…
Wanneer je tijdens het schieten regelmatig tegen het bereik van 55mm ‘aanloopt’, kun je de 18-135mm f/3.5-5.6 nog overwegen om meer zoombereik te hebben. Maar als de 55mm voldoende zou ik inderdaad wat YZ1FKR hierboven ook zegt, geen ander objectief kopen.
Wil je scherpere foto’s dan kun je ook investeren in een goed statief (voor zover je die niet al hebt) om nog meer minieme trillingen trachten te voorkomen. Voor 500 euro kom je een heel end… Een mooie driepoot met een goed balhoofd en een afstandbediening voor de D60… en dat lost wel gelijk het 'probleem' dat je nog niet voor een objectief kunt kiezen…

Wanneer je tijdens het schieten regelmatig tegen het bereik van 55mm ‘aanloopt’, kun je de 18-135mm f/3.5-5.6 nog overwegen om meer zoombereik te hebben. Maar als de 55mm voldoende zou ik inderdaad wat YZ1FKR hierboven ook zegt, geen ander objectief kopen.
Wil je scherpere foto’s dan kun je ook investeren in een goed statief (voor zover je die niet al hebt) om nog meer minieme trillingen trachten te voorkomen. Voor 500 euro kom je een heel end… Een mooie driepoot met een goed balhoofd en een afstandbediening voor de D60… en dat lost wel gelijk het 'probleem' dat je nog niet voor een objectief kunt kiezen…

Groet,
JW
JW
Ik zou je foto's eens goed gaan analyseren en je de vraag stellen hoe de foto beter had kunnen zijn.
Beter door andre beeldhoek? Ander diafragma en daarmee andere scherptedepte? Beter door meer scherpte? Beter door ander camerastandpunt.
Op die manaier kom je er heel snel achter of het zin heeft in beter / ander glas te investeren!
Beter door andre beeldhoek? Ander diafragma en daarmee andere scherptedepte? Beter door meer scherpte? Beter door ander camerastandpunt.
Op die manaier kom je er heel snel achter of het zin heeft in beter / ander glas te investeren!