Nodal Ninja, 360 precision, RRS, kingpano, Peace Rivae, Pano max, Pano Saurus en Manfrotto.
( niet het compleet aanbod, er wordt nog veel meer gemaakt)
Wat mij opviel dat al deze constructies bestaan uit een aantal stangen ( 2 tot 4) verbonden met meestal eenvoudige klemkoppelingen.
Bij veel van deze constructies lijkt het mij dat door de lengte van de armen (optredend moment), bij een wat zwaardere SLR , er trillingen moeten optreden bij belichten.
Bij het testen van een Nodal ninja met het glaasje water was inderdaad duidelijk te zien dat er veel trilt.
Het zou interessant zijn om te meten met een traagheid opnemer en een geheugenscope , ik denk dat de resultaten schrikbarend zijn.
Verder dat het prijsverschil gigantisch is, van ca. Eur 150,0 tot duizenden Euro's.
Omdat ik toch soms een kop nodig heb ( multi pano's met telelens) daarom zelf iets samengesteld.
Met dit resultaat.

Het bestaat uit een Manfrotto 438 camera leveller ( 65,=), Feisol draaikop ( 39,=), Manfrotto 357 sliding plate, slagl 70 mm. (47,50) Manfrotto snelkoppeling met extra plaat (51,50) en een aan de camera aangepaste, zelf gemaakte, beugel ( ca. 20,=), totaal ca. 220,=
De sliding plate wordt gebruikt om het non parallax punt in te stellen terwijl de beugel zo is gemaakt dat zowel bij landscape als portret stand de optische as in dezelfde positie blijft en er snel gewisseld kan worden..
Ik heb getest met de zwaarste camera die ik heb (nostalgie, F5 + 24-120, beugel is niet hiervoor) met als resultaat een zeer stabiele opstelling ( statief Feisol CT 3472)
Voor multirow kun je nog een Manfrotto monopod tilthead toevoegen.
Met het resultaat ben ik zeer tevreden het geheel is zeer stabiel alleen nog wat te duur.
Nog wat ervaringen.
Let op dat bij gebruik van een lens met statiefgondel dit een zwak punt kan zijn en de stabiliteit van de kop volledig te niet kan doen. ( op de zoom experience stond een Sigma 300-800 op zeer zwaar statief waar zoveel beweging en trilling in zat dat het gewoon zichtbaar was en dus het zware statief totaal nutteloos bleek)
Ondanks deze kop maak ik mijn meeste pano's uit de hand daarbij gebruik ik de ontwikkeling die gaande is bij AuotPanoPro dat steeds beter overweg kan met parallax fouten. De nieuwste versie van AutoPanoGiga heeft nu een Multiple vieuwpoint instelling die nog betere resultaten geeft.
RVK