Studioapparatuur voor beginner

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
JJG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Studioapparatuur voor beginner

Bericht door JJG » zo mar 06 2011 1:59 pm

Samen met een vriendin kwam ik op het idee om samen een studio op te zetten. Er is nog geen ruimte gevonden ( kan wellicht ook thuis )en behalve onze camera's hebben we geen apparatuur.

Nu hebben we beide er weinig tot geen verstand waar precies op te letten. Enthousiast zijn we wel nadat we vorige week voor het eerst in een studio hebben gewerkt.

Nu wil ik graag weten wat voor een beginner wat betreft studioapparatuur goed is om mee te beginnen. Het budget is zoals zo vaak de bottleneck, dus daar moet rekening mee gehouden worden.

Graag hoor ik :

* welk merk
* aantal watt
* en welke type lampen kan je in het begin mee uit de voeten

Dank alvast!!

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Studioapparatuur voor beginner

Bericht door plincky » zo mar 06 2011 2:20 pm

Hoi,

Leuk om te horen dat jullie zo enthousiast zijn!

wat is het budget..... belangrijk natuurlijk.

Ik zelf heb gewoon een achtergrond set gekocht en heb 3 losse flitsers. 2xsb600 met sofbox set van inferfit. en een sb800 extra. dit is niet te groot en mobiel. dus ook buiten te gebruiken omdat je geen draden hebt. Ik kan er redelijk mee uit de voeten. Misschien is het wel een beetje aan de prijs als je nog niks hebt.(ongeveer €1250,-) al moet ik wel zeggen dat als je meer dan 4 mensen moet fotograferen je wel af en toe wat licht tekort komt. Vergeet een reflector niet. Ik heb bij fotobeoordeling een paar foto's staan op dit moment die ik met deze set heb gemaakt. Het heet familieprotrait. overigens zijn al mijn flitsfoto's met deze flitsers gemaakt.

Een beginnersetje is veel goedkoper volgens mij. maar daar verschillende de meningen nogal over. De een zegt lekker doen! en de ander zegt daar heb je helemaal niks aan! Wel zou ik lekker thuis beginnen en later uitbreiden als het echt zo leuk blijkt te zijn na een tijdje. Als je een grote groep krijgt als opdracht kan je altijd nog een studio huren.

Als je mij persoonlijk zal vragen... koop een net wat beter setje dan de beginners. En hou er rekening mee dat er veel extra kosten zijn waar je je op verkijkt/ of waar je nog niet aan hebt gedacht. denk aan achtergronden,Statieven, lenzen, en objecten in foto's enz. Vergeet niet dat als je echt proffessioneel gaat fotograferen en je een kvk nr aanvraagd je alle software legaal (dat moet altijd natuurlijk :oohh: )moet hebben zoals photoshop of een ander programma waarmee je bewerkt.hier controleren ze namelijk op;-)

Gr Rob

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » zo mar 06 2011 11:14 pm

Dank voor je antwoord.

Het budget is idd het belangrijkste. Ik zit wat beter in de slappe was dan zij, op dit moment. Dat is wel jammer in dit geval. Beide zou beter zijn natuurlijk. Ik denk dat 500 -600 euro op dit moment het budget is.

Op Marktplaats even zitten neuzen voor Elinchrom maar dat is nogal lastig te vinden. Las goede verhalen hier over. Maar dat ligt denk wel boven budget.

Ik blijf speuren en info zoeken, maar ik denk dat het idee voorlopig nog niet ècht van de grond komt, maar wil wel graag!

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma mar 07 2011 8:00 pm

JJG schreef:Op Marktplaats even zitten neuzen voor Elinchrom maar dat is nogal lastig te vinden. Las goede verhalen hier over. Maar dat ligt denk wel boven budget.
Bij http://www.fotoshopaalten.nl hebben ze de>Elinchrom D-Lite Home studio kit to-go 2x 200Ws GRATIS VERZENDING BINNEN DE EU! € 499.00 http://www.fotoshopaalten.nl/elinchrom- ... p-555.html
Dit valt binnen je buget :wink:

Susses verder met speuren en kopen.

GR Rob

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » wo mar 09 2011 9:16 am

Dank voor de link! Ziet er goed uit.

Nu kwam mijn partner in crime op het idee van een mobiele flitsset. Nu heb ik er een aantal van Jinbei gevonden die betaalbaar zijn ( 350-600 euro )

Lijkt mij een mooi alternatief aangezien we beide graag ook wel eens op lokatie willen schieten. En met wat aanpassingen kan je een dergelijke set ook wel binnen gebruiken lijkt me? Een laken aan de muur en een scherm waardoor je een soort softbox idee krijgt?

Wat zijn de grote nadelen van een dergelijke set waar je toch wel rekening mee zou moeten houden? En waar vooral op te letten qua specificaties?

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo mar 09 2011 12:27 pm

Laat ik even vooropstellen dat ik geen prof ben en niet veel ervaring hiermee heb.

Maar kan me voorstellen dat als je buiten spullen gaat gebruiken, je moet denken aan de stevigheid van de statieven. Je hebt te maken met wind.
JJG schreef: En met wat aanpassingen kan je een dergelijke set ook wel binnen gebruiken lijkt me? Een laken aan de muur en een scherm waardoor je een soort softbox idee krijgt?
Welke setjes zijn dit? Ik heb er eentje gevonden (zonder statief en alleen lampkop met accu)maar ook buiten is naar mijn weten erg handig om een softbox te gebruiken. Dus die zou ik er dan wel bij kopen.

Verder durf ik niet veel te zeggen over welke wel en welke niet. zou gewoon eens internet afzoeken.

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » do mar 17 2011 8:30 am

Voorlopig het plan maar in de ijskast gezet. Helaas. Maar financieel wat verstandiger.

Dank voor de hulp!

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mar 17 2011 2:46 pm

Als ik jouw was zal ik toch eens in ""Gevraagd en aangeboden kijken.
Acorn heeft de perfecte (beginners) studio set te koop staan.
Hier ontbreekt slechts één statief

Heb zelf helaas de ruimte (en budget) niet voor, maar anders zou ik het wel weten :wink:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Acorn

Bericht door Acorn » do mar 17 2011 3:45 pm

Ruimte is ook hoogte, anders kan je alleen een teckel als model nemen.
Slaapkamers, al zijn ze leeg, blijken vaak te klein.
Dat ontbrekende statief loste ik op met een zwaar tafelstatief, vast geschroefd aan de boekenkast.
Een stevige plafondrails is ook prima. (zoals voor schuifdeuren) niet voor vitrage dus.

Acorn

Bericht door Acorn » do mar 17 2011 4:09 pm

Kijk eens op http://www.deli-jack.nl/olijven.html. Gemaakt met een SB 900 en een SB 600.
Voor kleinere onderwerpen is dat voldoende. Voor grotere opstellingen is 2x 500w handiger. Een SB 900 kan meedoen als spotje.
Voor 200w voelde ik weinig, is krap. 500w blijft altijd bruikbaar, ook als je later professioneel werkt.

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » do mar 17 2011 8:36 pm

Dank voor de tip wat betreft de 2e hands set!

Er is een optie op een ruimte die we kunnen gaan gebruiken. Klinkt interessant. We gaan binnenkort een kijkje nemen.

Ik zal denk ik snel moeten zijn voor de 2e hands set?

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mar 17 2011 9:37 pm

JJG schreef:Ik zal denk ik snel moeten zijn voor de 2e hands set?
PB 'tje aan Acorn lijkt me de eerste juiste stap :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”