beeldscherm laptop

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
patricia

beeldscherm laptop

Bericht door patricia » wo mar 09 2011 9:11 pm

hallo,

ik gebruik op dit moment mijn laptop en daar zit ik dus ook achter om mijn foto's te bekijken. Niet heel handig vind ik eigenlijk, maar ik moet het ermee doen....
waar ik enorm tegenaan loop is de hoek van het beeldscherm tov het toetsenbord. In welke hoe hij staat, laat nogal een verschil in kleuren zien. is daar misschien een richtlijn voor? Anders denk ik dat iets er goed uitziet, terwijl dat dus helemaal niet zo is.

Nog een andere vraag:
als jullie verscherpen, hoe doen jullie dat? Hoe maken jullie de verhouding met hoeveelheid (%), straal en drempel. Zijn daar minimumwaarden aan?
ik snap dat het vaak ook een kwestie van smaak etc. is maar ik vind het altijd prettig om van een bep punt uit te gaan en dan verder te kijken......tja beetje onzekerheid :wink:

gr patricia

Annemie

Re: beeldscherm laptop

Bericht door Annemie » ma jun 20 2011 11:18 pm

Hallo Patricia,
Ik zie dat je nog geen reactie's op je vraag hebt gehad.
Om onderaan te beginnen, verscherpen doe je als laatste handeling en wel op 75%, 0,9 en straal 0

Op een laptop foto's bekijken/bewerken is niet handig. Zoals je al aangaf verschilt de kleur steeds met de lichtinval/hoek van kijken. Beter zou zijn om dat via een gewoon scherm te doen, liefst een gekalibreerd scherm.

Veel succes.
Annemie

Kees D3s
Forumlid
Forumlid

Re: beeldscherm laptop

Bericht door Kees D3s » di jun 21 2011 1:25 am

Een gevaarlijk advies van Annemie.

Het effect van verschillende waarden voor verscherpen verschilt per bewerkingsprogramma. Zoom in ieder geval naar 100% en beoordeel dan per foto in welke mate er verscherpt moet worden. Na het verkleinen voor plaatsen op internet, heeft een foto aanmerkelijk minder verscherping nodig. Je zult hier echt zelf mee moeten experimenteren, hoewel er voor oa. Photoshop, LightRoom en Capture NX wel wat educatieve filmpjes te vinden zijn op internet.

Voor wat betreft je laptop beeldscherm; dit zal waarschijnlijk een TN paneel zijn, veel goedkoper externe TFT schermen hebben eenzelfde paneel, dat zal je dus niet veel helpen met dit probleem.
Voor de betere schermen (en duurder) kijk je naar beeldschermen met een PVA of IPS paneel, welke je dan dus nog wel moet kalibreren voor een redelijk betrouwbare kleurweergave.

Succes !

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”