Oude analoge objectieven gebruiken op digitale body?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Mariella

Oude analoge objectieven gebruiken op digitale body?

Bericht door Mariella » do mar 10 2011 8:34 pm

Beste Nikon -kenners,

Ik ben nieuw hier, heb een vraag en hoop dat er iemand is die mij helpen kan.

Ik heb een analoge body liggen F65. Ooit van mijn vader gekregen en vanwege de emotionele waarde wil ik de body niet weg doen. Bij deze body kreeg ik 2 objectieven die nu dus ook helaas in de kast blijven liggen:

- Nikon AF Nikkor 28-80 mm 1:3.3-5.6 G
- Nikon AF Nikkor 70-300 mm 1:4-5.6 G

Ik vind het echt eeuwig zonde dat deze objectieven niet gebruikt worden maar helaas, ze passen niet op mijn Canon EOS 350D uiteraard.

Omdat ik de NIkon objectieven weer heel graag in gebruik zou willen nemen overweeg ik de Canon te verkopen en een Nikon body aan te schaffen. Maar... nu weet ik niet op welke body ik mijn objectieven kan gebruiken (met behoud van alle functionaliteiten). Ik hoor nl. links en rechts dat niet iedere body matched met ieder objectief. Ooit kreeg ik een link toegestuurd waar ik dat zou kunnen terug vinden maar die is me echt veel te ingewikkeld en ik ben niet dusdanig technisch onderbouwd: ik maak gewoon graag foto's!

Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank!!!

Groetjes Mariella

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Oude analoge objectieven gebruiken op digitale body?

Bericht door strangeartefact » do mar 10 2011 8:41 pm

Op elke Nikon Body met ingebouwde focus motor.(o.a.D90/D7000 of d300s of FX bodies)
Houd wel rekeing met de cropfactor ook op een dx body. OP fx blijft het zoals het is.

Wat had je al gezien kwa body?

Succes!
Peter
Bijna leeg hier....

Mariella

Bericht door Mariella » do mar 10 2011 8:45 pm

Okay dat valt me dan weer mee. Bedankt voor je reactie.
Misschien beetje dom maar ik snap niks van wat je bedoelt met FX/DX en cropfunctie; wat is dat?
Nee nog niets op het oog omdat ik tot nu toe gehoord heb dat mijn objectieven niet te gebruiken zouden zijn (zo zou ik de autofocus niet meer kunnen gebruiken?) Ik wil gewoon mijn Canon body (met standaard kitlens) verkopen/inruilen voor een (evt goede 2e hands) Nikon body die gelijk is aan de Canon EOS350d qua prestaties en het liefst op zo'n manier dat ik niet al te veel geld hoef bij te leggen. Nikon is volgens mij wel een stuk duurder dus dat is wellicht te optimistisch...
Maar jemig wat zou ik blij zijn als ik die objectieven gewoon weer kan gebruiken want fotograferen met mijn Nikon was echt vele malen fijner dan met de Canon.
Laatst gewijzigd door Mariella op do mar 10 2011 8:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do mar 10 2011 8:49 pm

FX+Full Frame. D700/D3(x/s) bijvoorbeeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleinbeeld
http://en.wikipedia.org/wiki/Full-frame_digital_SLR

Ik gebruik zelf de 70-300 4-5.6G op mij F100 en D90 en doordat er autofocus motor in de body zit werkt het gewoon. Neem desgewenst je objectieven mee naar de winkel, dan weet je het altijd 100% zeker.
Verwacht alleen geen wonderen op dslr, dit zijn geen super objectieven maar de onderkant van het scala wat Nikon bied.

Grts Peter
Bijna leeg hier....

Mariella

Bericht door Mariella » do mar 10 2011 8:58 pm

Okay thanks, ik begrijp het nu ;-)

En hoe zit het met een D40 body of een D70? Kan dat ook? Die worden nogal regelmatig aangeboden tweedehands zag ik. Of wellicht weet je een goede tweedehandszaak?

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do mar 10 2011 9:10 pm

Mariella schreef:Okay thanks, ik begrijp het nu ;-)

En hoe zit het met een D40 body of een D70? Kan dat ook? Die worden nogal regelmatig aangeboden tweedehands zag ik. Of wellicht weet je een goede tweedehandszaak?
D40 geen motor, D70 wel.

Maar mag ik je verwijzen naar een d80 2e hands? Dat lijkt me een prima startpunt als je van een eos 350d komt.

Peter
Bijna leeg hier....

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do mar 10 2011 9:18 pm

Mariella schreef:Okay thanks, ik begrijp het nu ;-)

Wat wil je? Fatsoenlijke beeldkwaliteit of persé die (goedkope, niet geweldige) objectieven gebruiken? Kun je niet beter de Nikon analoog blijven gebruiken, en en plaats van je geld uitgeven aan een achterhaalde body (de D70 en D40 zou ik nu écht niet meer aanraden) iets leuks voor je Canon kopen? Ter info: De D70s kun je qua bouwjaar en nieuwprijs ongeveer naast je 350D zetten. De D40 zit daar een stap onder (nieuwer, maar duidelijk lager segment en bijna gelijke beeldkwaliteit).

Mariella

Bericht door Mariella » do mar 10 2011 9:23 pm

Alle tips zijn welkom hoor!

Ik heb altijd wel het idee dat de objectieven die ik van Nikon heb gewoon echt goede objectieven zijn hoor. Ik heb er altijd prima mee gefotografeerd met de analoge Nikon nl. Maar ik begrijp nu dat het niet super objectieven zijn dus? Ik ben geen professioneel fotograaf, gewoon voor de hobby en ik fotografeer heel graag dieren (en dan m.n. actie).

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 10 2011 11:38 pm

De genoemde objectieven zijn echt geen toppers. Kan me voorstellen dat je ze wil blijven gebruiken uit sentimentele overwegingen, maar ze zijn niet bijzonder.

Wat heb je bij je Canon 350D aan accessoires? Als het alleen een kitlens als een 18-55 is kan je de overstap natuurlijk best maken. Maar als je wat meer hebt moet je je afvragen of je alleen vanwege deze objectieven zou moeten overstappen.

Niet dat het geen goed idee is. Wij weten dat Nikon camera's gewoon fijner zijn om mee te werken. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mar 11 2011 8:29 am

Je
- Nikon AF Nikkor 28-80 mm 1:3.3-5.6 G
- Nikon AF Nikkor 70-300 mm 1:4-5.6 G

passen en werken met AF op de D50, D7000, D70, D70s, D80, D90, D100, D200, D300, D300s, D700, D1, D2h, D2x, D3, D3x, en de D3s.

Met name de 70-300 is redelijk beroerd. Nieuw in de winkel veelal 100 euro. En daar is de kwaliteit ook naar.
Tweedehands prijzen voor beide objectieven van 50 tot 60 euro per stuk.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”