Grafmonument van de gesneuvelden van de Belgische Revolutie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Biohazard79

Grafmonument van de gesneuvelden van de Belgische Revolutie

Bericht door Biohazard79 » vr mar 11 2011 9:17 am

Gisteren tijdens de lunchpauze even met mijn D3100 en een lensje van mijn schoonvader gaan wandelen.
En één van de verborgen hoekjes in Brussel gefotografeerd. (de komende maanden komen er hier nog)

Tijdens de Belgische Revolutie in 1830 wisten de revolutionairen geen raad met de lichamen van de gesneuvelden, en besloten ze om een aantal van de doden te begraven op het Blekerijplein (het vroegere Sint-Michielsplein).
Het Voorlopig Bewind besloot in 1831 om van het plein een nationale begraafplaats voor de slachtoffers van de revolutie van te maken.
In 1838 werd er ook een indrukwekkend monument met standbeeld en crypte opgericht.
De naam van het plein veranderde definitief in Martelarenplein.
Sinds 1997 is een groot deel van de administratie van de Vlaamse Gemeenschap hier gevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Getrokken met D3100 - Lens Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 G DX ED VR

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: Grafmonument van de gesneuvelden van de Belgische Revolu

Bericht door Veneboer » vr mar 11 2011 9:46 am

De derde foto vind ik leuk. Bij de andere 2 heb je denk ik de witbalans verkeerd staan. Daardoor zijn de kleuren afwijkend.

Biohazard79

Bericht door Biohazard79 » vr mar 11 2011 9:59 am

Veneboer schreef:De derde foto vind ik leuk. Bij de andere 2 heb je denk ik de witbalans verkeerd staan. Daardoor zijn de kleuren afwijkend.
bedankt voor de tip, had de witbalans van de eerste 2 inderdaad aangepast in NX2... omdat het nogal bewolkt was en ik vond dat het nogal wat donker overkwam.

george013

Bericht door george013 » vr mar 11 2011 10:12 am

Kleuren van de eerste twee komen niet goed over.

Vind het altijd leuk een achterliggend verhaal erbij te lezen. En hoe in Belgie over de Belgische Revolutie wordt gesproken en in Nederland over de 10-daagse veldtocht.
Het nationale gedenkteken aan die veldtocht is in Nederland al in 1914 afgebroken maar leeft nog voort in het taalgebruik: "dat is naatje", vervelend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Naatje_van_de_Dam
George

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”