Super maan.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Super maan.

Bericht door pacha » za mar 19 2011 9:40 pm

De baan van de maan om de aarde is een ellips.
Hierdoor is de afstand tussen de maan en de aarde niet altijd precies hetzelfde.
Toevallig is de afstand vannacht, het kleinst dit jaar.
De afstand is nog altijd meer dan 350.000 km, gemiddeld is de afstand ongeveer 380.000 km.
Heb de super maan proberen vast te leggen.
Maar dit viel niet echt mee.
Hoe doen jullie dit?
Graag wat tips.

Afbeelding

200mm.
F13.0
1/250sec.
Iso 400.
Focus op oneindig.
Miror up met afstandbediening.
Statief.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Super maan.

Bericht door Roelof » za mar 19 2011 10:01 pm

Hoe doe je dat.
OK, om dat te vertellen heb ik het maar gedaan. ;-)
Statief
Lens en camera op statief
Maan opzoeken
Maximaal inzoomen
Scherpstellen op de maan, dat deed ik automatisch en daarna camera op MF
Spotmeting op de maan om licht te meten
ISO 200
F8
1/500
Op hand de belichting ingesteld
Omdat de maan wegloopt uit het beeld weer even gekaderd
Te lui om de afstandsbediening op te zoeken, dus daarom de camera op timer gezet
Afdrukken.
Kaartje uit de camera
Foto bekeken met IrfanView
Acceptabel geacht en geresized naar 1024 pixels breed
Ge-upload
Link gepaatst in het forum:
Afbeelding
Zoiets bedoel je?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za mar 19 2011 10:03 pm

Overigens is een halve maan veel mooier, je hebt dan meer schaduw op de maan en dan zijn de kraters op de schaduwrand veel leuker.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » za mar 19 2011 10:20 pm

Roelof,
dank U wel.
Zoiets bedoel ik inderdaad.
Aan Uw werkwijze heb ik wat.

Met welk objectief is Uw foto gemaakt?
Vast brandpunt?
Meer dan 200mm.?
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » za mar 19 2011 10:37 pm

:P
Stond ook net buiten om eens te kijken wat ik kon bereiken met de 70-300.
Ook camera op statief
Geheel inzoomen
ISO 100
Scherp stellen (auto)
Spotmeter voor belichtings indicatie
Handmatig belichten- f/8 1/200
Mirror up
Afdrukken met kabeltje

Kwam niet echt veel verder dan deze crop

Afbeelding

Orgineel is dit
Afbeelding
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » za mar 19 2011 10:39 pm

Sharkey,
eveneens bedankt voor Uw tips.
Laatst gewijzigd door pacha op za mar 19 2011 10:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za mar 19 2011 10:41 pm

Pacha,

Als je vriendjes met me wilt blijven, dan vergeet je dat U heel gauw. ;-)
Geen vast brandpunt, wel meer dan 200 mm.
Sigma 300-800. Is natuurlijk niet helemaal eerlijk om 800 mm met 200 mm te vergelijken, maar de werkwijze blijft hetzelfde. En je kunt rustig naar een kwart van de foto croppen als je maar zorgt dat hij goed scherp is.
Ik krijg betere resultaten als ik scherpstel op de maan dan wanneer ik de lens op oneindig zet.
F13 heeft helemaal geen zin, dat moet je alleen maar weer compenseren met ISO en sluitertijd. Mijn F8 is 1 stop geknepen, de meeste objectieven doen het iets beter als je ze een stop knijpt.
ISO 400 kan op zich geen kwaad, maar ik weet niet hoe je D70s dan met ruis omgaat, ik heb dit keer ISO200 gekozen, maar ik werk best wel een boel met 400.
De sluitertijd is waar je dan verder op uitkomt, voor de maan moet je geen seconde hebben, want dan krijg je bewegingsonscherpte door de beweging van de maan.

iBub

Super maan.

Bericht door iBub » za mar 19 2011 10:44 pm

Roelof

Jij heb het over scherpstellen, maar kom je niet op oneindig uit?

Gerard

Sent from my iPhone using Tapatalk

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » za mar 19 2011 10:48 pm

Roelof,
heb een nieuwe poging gedaan.
Weliswaar net voor ik je laatste posting heb gelezen.
Heb er dus geen rekening kunnen mee houden.
Denk dat de auto focus een heel verschil maakt, tegenover scherpstellen op oneindig.

Afbeelding

F10.0
Iso 200
1/250 sec.
Auto Focus.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za mar 19 2011 10:59 pm

iBub schreef:Roelof
Jij heb het over scherpstellen, maar kom je niet op oneindig uit?
Nee, ik kan nog wat verder richting oneindig draaien op mijn lens.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za mar 19 2011 11:09 pm

De maan is inderdaad fel en groot vandaag, dus maar even de tuin in gelopen en ook even een poging gedaan.

Maar met 135mm kom je niet ver, dan moet je te veel croppen. :(

Afbeelding

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » zo mar 20 2011 10:52 am

Heb de verschillende maanfoto's, aandachtig bekenen.
En stel me hierbij, als leek, een aantal vragen.

1- Zo vraag ik mij af, of de brandpuntafstand nog veel invloed kan uitoefenen op het fotograferen van de maan.
Tenslotte is zelfs de super maan, nog altijd 350.000 km. verwijderd.
Eigenlijk zie ik weinig verschil tussen bepaalde hier getoonde manfoto's, op verschillende brandpuntsafstanden.
Behalve dat ze zijn gemaakt door een andere fotograaf, en sommige meer gecropt zijn, dan andere.

Maakt het wel zichtbaar iets uit, of je 100mm., 200mm., 300mm., enz. brandpuntafstand gebruikt?
En zo ja, hoe bereken je de eventuele vergroting op je sensor, om het eenvoudig uit te drukken.

2- Is het zo dat het het aantal pixels die de sensor aan kaan, mede bepalend is voor de kwaliteit van de uitsnede.
En in deze meer invloed zal hebben op het uiteindelijk resultaat van de maanfoto, dan de lengte van het brandpunt?

3- het scherpstellen op oneindig lijkt niet zo'n goed resultaat te geven, beter auto focus gebruiken, is mijn ervaring.
Is dit ook jullie ervaring?

4- heeft het zin, de camera in te stellen op monochroom, wanneer je toch de raw file zal gebruiken?
Ik denk van niet, maar weet niet of dit klopt, heb te weinig kennis van de camera werking in deze.

Als ik zo vrij mag zijn, gebruik ik de hier eerder getoonde foto van Roelof, om een en ander duidelijk te maken.
Zelf zie ik geen opmerkelijk verschil, wat het bewijs kan leveren dat 800mm. zoveel meer in huis heeft dan 200mm.
om de maan te fotograferen.
Het verschil wat er is, ligt volgens mij, bij de fotograaf, de eventuele nabewerking van de opname, de mate van uitsnede,
en helemaal niet bij de gebruikte brandpuntafstanden, 200mm. of 800mm.
Of ontgaat er mij een en ander, in verband met brandpunt afstanden, en maanfotografie?

Vergelijking tussen het gebruik van verschillende brandpuntafstanden.

Het moge duidelijk zijn, dat het hier enkel gaat om de invloed van de verschillende brandpuntafstanden, en niet om de foto's op zich.

Onderstaande foto van Roelof is gemaakt met 800mm. brandpuntafstand, zeg maar een met een kanon, meen ik te hebben begrepen.

Afbeelding

Foto hieronder heb ik gemaakt met 200mm. brandpuntafstand, gewoon doordeweeks Tamron objectief.

Afbeelding

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » zo mar 20 2011 2:58 pm

pacha schreef:Heb de verschillende maanfoto's, aandachtig bekenen.
En stel me hierbij, als leek, een aantal vragen.
Dat is in elk geval de goede procedure om er wat van op te steken.
pacha schreef: 1- Zo vraag ik mij af, of de brandpuntafstand nog veel invloed kan uitoefenen op het fotograferen van de maan.
Tenslotte is zelfs de super maan, nog altijd 350.000 km. verwijderd.
Eigenlijk zie ik weinig verschil tussen bepaalde hier getoonde manfoto's, op verschillende brandpuntsafstanden.
Behalve dat ze zijn gemaakt door een andere fotograaf, en sommige meer gecropt zijn, dan andere.
Er is natuurlijk ook weinig verschil tussen de verschillende maanfoto's. Het betreft hetzelfde onderwerp, ruwweg dezelfde afstand en dezelfde hoek waarom je erop kijkt. De belichting zou voor iedereen hetzelfde moeten zijn.
pacha schreef: Maakt het wel zichtbaar iets uit, of je 100mm., 200mm., 300mm., enz. brandpuntafstand gebruikt?
En zo ja, hoe bereken je de eventuele vergroting op je sensor, om het eenvoudig uit te drukken.
Natuurlijk maakt het iets uit of je een langere lens gebruikt. Je hebt het zelf al overr croppen, de foto die ik op 800 mm heb gemaakt, is niet gecropt, wel verkleind voor het forum. En daar gaan je verschillen in zitten. Megapixels van je camera en milimeters van je lens maken samen uit hoeveel detail je hebt in je foto. Dat gaat uiteindelijk uitmaken hoe groot je hem uit kunt printen. Als je een webplaatje wilt hebben dan maakt het niet veel uit.
pacha schreef: 2- Is het zo dat het het aantal pixels die de sensor aan kaan, mede bepalend is voor de kwaliteit van de uitsnede.
En in deze meer invloed zal hebben op het uiteindelijk resultaat van de maanfoto, dan de lengte van het brandpunt?
Als je twee keer zoveel pixels hebt, dan wordt de diameter van je maan 1,4 (eigenlijk wortel 2) groter. De oppervlakte die je maan in pixels heeft wordt dan dus twee keer zo groot.
Als je twee keer zoveel milimeters hebt, dan wordt de diameter van de maan twee keer zo groot en dus wordt de oppervlakte in pixels vier keer zo groot.
Dus het aantal milimeters telt zwaarder dan het aantal pixels.
pacha schreef: 3- het scherpstellen op oneindig lijkt niet zo'n goed resultaat te geven, beter auto focus gebruiken, is mijn ervaring.
Is dit ook jullie ervaring?
Op hand scherpstellen is ook goed. Het belangrijkste is dat je scherpstelt en niet domweg op oneindig zet..
pacha schreef: 4- heeft het zin, de camera in te stellen op monochroom, wanneer je toch de raw file zal gebruiken?
Ik denk van niet, maar weet niet of dit klopt, heb te weinig kennis van de camera werking in deze.
Je hebt helemaal gelijk, dat heeft geen zin.
pacha schreef: Als ik zo vrij mag zijn, gebruik ik de hier eerder getoonde foto van Roelof, om een en ander duidelijk te maken.
Zelf zie ik geen opmerkelijk verschil, wat het bewijs kan leveren dat 800mm. zoveel meer in huis heeft dan 200mm.
om de maan te fotograferen.
Het verschil wat er is, ligt volgens mij, bij de fotograaf, de eventuele nabewerking van de opname, de mate van uitsnede,
en helemaal niet bij de gebruikte brandpuntafstanden, 200mm. of 800mm.
Of ontgaat er mij een en ander, in verband met brandpunt afstanden, en maanfotografie?
Je houdt er geen rekening mee dat de foto's allemaal verkleind zijn.
pacha schreef: Vergelijking tussen het gebruik van verschillende brandpuntafstanden.

Het moge duidelijk zijn, dat het hier enkel gaat om de invloed van de verschillende brandpuntafstanden, en niet om de foto's op zich.

Onderstaande foto van Roelof is gemaakt met 800mm. brandpuntafstand, zeg maar een met een kanon, meen ik te hebben begrepen.
foto weggelaten
Foto hieronder heb ik gemaakt met 200mm. brandpuntafstand, gewoon doordeweeks Tamron objectief.
foto weggelaten
Het verschil tussen jouw foto 200 mm op een 6 MP camera en de mijne, 800 mm op een 12 MP camera is dat ik als ik een net zo grote crop maak, ik met met een beeldvullende maan kom te zitten.
Ter verduidelijking nog een foto die ik vannacht ook gemaakt heb, maar dan met een TC2 ertussen. Geen crop, alleen maar verkleind:
Afbeelding
Ik zie wel dat ik met al dat gepruts in het donker een beste dot stof op mijn sensor gekregen heb.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » zo mar 20 2011 3:10 pm

Hier in het noorden was hij ook mooi.
Maar ik blijf het moeilijk vinden.

Afbeelding
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » zo mar 20 2011 3:29 pm

Roelof,
bedankt voor je schitterende uitleg.
Het wordt me nu duidelijk.
Ik merk aan de exiffile dat je, met je objectief en TC2 ertussen, een brandpunt van 1600mm. bereikt, in je laatste foto.
Duizelingwekkend. :roll:
Van zo'n objectief droom ik wel eens.
Zoiets zie ik wel zitten, naar de toekomst toe.
Kan je dit objectief,eventueel met TC2 ertussen, ook gebruiken voor vogels te fotograferen, en zo?
Ik neem aan dat je er meer mee doet dan alleen de maan fotograferen.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”