Heb de verschillende maanfoto's, aandachtig bekenen.
En stel me hierbij, als leek, een aantal vragen.
1- Zo vraag ik mij af, of de brandpuntafstand nog veel invloed kan uitoefenen op het fotograferen van de maan.
Tenslotte is zelfs de super maan, nog altijd 350.000 km. verwijderd.
Eigenlijk zie ik weinig verschil tussen bepaalde hier getoonde manfoto's, op verschillende brandpuntsafstanden.
Behalve dat ze zijn gemaakt door een andere fotograaf, en sommige meer gecropt zijn, dan andere.
Maakt het wel zichtbaar iets uit, of je 100mm., 200mm., 300mm., enz. brandpuntafstand gebruikt?
En zo ja, hoe bereken je de eventuele vergroting op je sensor, om het eenvoudig uit te drukken.
2- Is het zo dat het het aantal pixels die de sensor aan kaan, mede bepalend is voor de kwaliteit van de uitsnede.
En in deze meer invloed zal hebben op het uiteindelijk resultaat van de maanfoto, dan de lengte van het brandpunt?
3- het scherpstellen op oneindig lijkt niet zo'n goed resultaat te geven, beter auto focus gebruiken, is mijn ervaring.
Is dit ook jullie ervaring?
4- heeft het zin, de camera in te stellen op monochroom, wanneer je toch de raw file zal gebruiken?
Ik denk van niet, maar weet niet of dit klopt, heb te weinig kennis van de camera werking in deze.
Als ik zo vrij mag zijn, gebruik ik de hier eerder getoonde foto van Roelof, om een en ander duidelijk te maken.
Zelf zie ik geen opmerkelijk verschil, wat het bewijs kan leveren dat 800mm. zoveel meer in huis heeft dan 200mm.
om de maan te fotograferen.
Het verschil wat er is, ligt volgens mij, bij de fotograaf, de eventuele nabewerking van de opname, de mate van uitsnede,
en helemaal niet bij de gebruikte brandpuntafstanden, 200mm. of 800mm.
Of ontgaat er mij een en ander, in verband met brandpunt afstanden, en maanfotografie?
Vergelijking tussen het gebruik van verschillende brandpuntafstanden.
Het moge duidelijk zijn, dat het hier enkel gaat om de invloed van de verschillende brandpuntafstanden, en niet om de foto's op zich.
Onderstaande foto van Roelof is gemaakt met 800mm. brandpuntafstand, zeg maar een met een kanon, meen ik te hebben begrepen.
Foto hieronder heb ik gemaakt met 200mm. brandpuntafstand, gewoon doordeweeks Tamron objectief.