Wat is er belangrijk bij een goede portretfoto. Welke iso, sluitertijd en diafragma gebruiken jullie onder normale omstandigheden?
Ik weet dat het af hangt van de situatie maar ik kom er zelf niet helemaal uit. De iso heb ik nu een beetje door. De F standen zijn ook wel duidelijk. Maar de sluitertijden kom ik nog niet helemaal uit.
Stel ik maak een foto met 300 iso, F5.6 welke sluitertijd raden jullie mij dan aan? Ik kijk ook veel op de auto stand om te zien welke hij dan gebruikt maar zelf vind ik het wel prettig om te horen hoe jullie dit hebben geleerd.
Ik neem aan dat het gewoon, doen, doen en nog is blijven doen is.
Hebben jullie misschien wat tuts/tips/suggesties?
Portretfoto's
Re: Portretfoto's
Ik zou 'm op de A stand zetten, en gewoon gaan fotograferen. Vooral door het veel te doen krijg je de camera onder de knie, vind ik.
Mee eens, het is vooral nieuwe dingen uitproberen natuurlijk.
Ik heb een tijdje in de A zitten fotograferen maar het is vaak net niet. Ik ben een aantal maanden geleden begonnen om alles in de M te doen, natuurlijk wel af en toe even spieken. Het enige wat zegmaar nog niet automatisch gaat en waar ik nog problemen mee heb is de sluitertijd.
Ik heb een tijdje in de A zitten fotograferen maar het is vaak net niet. Ik ben een aantal maanden geleden begonnen om alles in de M te doen, natuurlijk wel af en toe even spieken. Het enige wat zegmaar nog niet automatisch gaat en waar ik nog problemen mee heb is de sluitertijd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Met reeds een voorkeuze voor een bepaald diafragma en ISO, is de sluitertijd verder afhankelijk van de lichtomstandigheden.jordy schreef: Ik weet dat het af hangt van de situatie maar ik kom er zelf niet helemaal uit. De iso heb ik nu een beetje door. De F standen zijn ook wel duidelijk. Maar de sluitertijden kom ik nog niet helemaal uit.
Je belichtingsmeter in de camera geeft een prima indicatie.
Gebruik in ieder geval een sluitertijd die snel genoeg is om geen bewegingsonscherpte te genereren.
Is die niet snel genoeg, stel een groter diafragma in en/of hogere ISO-waarde.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt Léon dit is precies wat ik wilde weten. Denk dat ik er wel uit kom.