Bij mijn D90 heb ik en aantal objectieven. Een daarvan is de kitlens 18-105mm VR 3.5-5.6.
Vanuit de analoge tijd heb ik echter ook nog een Nikkor 35-70 2.8 D Een stuk sneller dus.
Deze laatste lens staat behoorlijk goed bekend maar in het bereik heb ik wel een dubbel objectief.
Ik twijfel nu of ik de 35-70 zal verkopen. De praktijk leert namelijk dat er altijd de 18-105 op de camera zit en soms de 10-24 of de 70-300. Maar de 35-70 wordt vrijwel nooit gebruikt.
Kan er iemand iets zinnigs zeggen over de kwaliteitsverschillen tussen de recente en lichte18-105 en de oudere en zware 35-70?
Verkopen of niet? 35-70mm 2.8
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Verkopen of niet? 35-70mm 2.8
Je bent zelf natuurlijk heel goed in staat de twee de vergelijken; je hebt ze allebei!
Waarom gebruik je 'm zo weinig? Heb je de lichtsterkte niet nodig? Vind je 'm te zwaar? Is het kwaliteitsverschil met de 18-105 niet zo groot? Geen plannen ooit naar FX over te stappen?
Simpel gezegd: als je 'm niet gebruikt, en je hebt het geld nodig, dan kan je 'm verkopen. Haasten hoef je je niet; dat soort objectieven zijn enorm waardevast.

Waarom gebruik je 'm zo weinig? Heb je de lichtsterkte niet nodig? Vind je 'm te zwaar? Is het kwaliteitsverschil met de 18-105 niet zo groot? Geen plannen ooit naar FX over te stappen?
Simpel gezegd: als je 'm niet gebruikt, en je hebt het geld nodig, dan kan je 'm verkopen. Haasten hoef je je niet; dat soort objectieven zijn enorm waardevast.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bij mij ligt er een f/2,8 35-70 in de kast, nu werkloos, want op DX heb je een veel te weinig zoom bereik.
Nu wordt ik dit jaar alweer jarig en misschien dat ik me dan een FX aanschaf, dan ga ik de 35-70 weer heel veel gebruiken.
Nu wordt ik dit jaar alweer jarig en misschien dat ik me dan een FX aanschaf, dan ga ik de 35-70 weer heel veel gebruiken.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Vooral een onhandig bereik op DX zou ik zeggen. Hoewel dat natuurlijk afhangt van wat je ermee doet. Maar als rondloopobjectief is de 35-70 vaak niet zo handig.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Patrick schreef:Vooral een onhandig bereik op DX zou ik zeggen. Hoewel dat natuurlijk afhangt van wat je ermee doet. Maar als rondloopobjectief is de 35-70 vaak niet zo handig.
Op DX inderdaad niet, op FX veel meer.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning