Nikon D90 met analoog Tokina 60-300
Nikon D90 met analoog Tokina 60-300
Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw op het forum en heb sinds gisteren de D90 gekocht.
Heel bewust gekozen voor deze omdat ik de oude (14 jaar) Nikon F50 heb met de standaard 35-80 en de Tokina 60-300, met de hoop dat ik dus de telelens zou kunnen gebruiken.
De 35-80 doet het wel, maar de Tokina 60-300 niet.
Nu de vraag, is het dan einde oefening van mijn telelens?
Of is er toch nog een mogelijkheid om deze toch geschikt te krijgen voor mijn nieuwe D90?
Ben benieuwd naar de reactie's van jullie.
Ik ben hier nieuw op het forum en heb sinds gisteren de D90 gekocht.
Heel bewust gekozen voor deze omdat ik de oude (14 jaar) Nikon F50 heb met de standaard 35-80 en de Tokina 60-300, met de hoop dat ik dus de telelens zou kunnen gebruiken.
De 35-80 doet het wel, maar de Tokina 60-300 niet.
Nu de vraag, is het dan einde oefening van mijn telelens?
Of is er toch nog een mogelijkheid om deze toch geschikt te krijgen voor mijn nieuwe D90?
Ben benieuwd naar de reactie's van jullie.
Laatst gewijzigd door Lodewijk68 op zo apr 24 2011 3:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nikon 90 met analoog Tokina 60-300
Wat doet er niet aan?
Kun je de Tokina niet op de body plaatsen?
Als de lens zodanig oud is dat de diafragmaring nog van een "pre-AI" type is, kan het zijn dat hij niet op een D90 past.
Maar in dat geval zou de lens ook al niet meer op een F50 passen. Dus ik denk niet dat het daar in zit.
Om te controleren of het past, moet je kijken naar een aantal kenmerken van de lens.
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p341847" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is mogelijk dat de vatting (diafragmaring) wel klopt maar dat het objectief niet is uitgerust met een CPU (te zien aan het ontbreken van de kleine contactpuntjes bij de vatting nabij het achterste lensdeel van het objectief).
In dat geval past de lens wel op de D90, kun je er ook mee fotograferen, maar werkt de belichtingsmeter niet.
Dan is het een kwestie van alles met de hand instellen (instelling M), gokken wat de sluitertijd/diafragma combinatie is, en één seconde na je opname het beeld op de LCD achterop de camera controleren. Het best met hulp van het histogram en de hoge lichten knippertool (in te stellen in je menu's). Eventueel corrigeren en een nieuwe test-opname maken en controleren.
Als het beeld goed is kun je verder alle foto's onder de gegeven opnamesituatie met dezelfde instellingen maken.
Kun je de Tokina niet op de body plaatsen?
Als de lens zodanig oud is dat de diafragmaring nog van een "pre-AI" type is, kan het zijn dat hij niet op een D90 past.
Maar in dat geval zou de lens ook al niet meer op een F50 passen. Dus ik denk niet dat het daar in zit.
Om te controleren of het past, moet je kijken naar een aantal kenmerken van de lens.
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p341847" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is mogelijk dat de vatting (diafragmaring) wel klopt maar dat het objectief niet is uitgerust met een CPU (te zien aan het ontbreken van de kleine contactpuntjes bij de vatting nabij het achterste lensdeel van het objectief).
In dat geval past de lens wel op de D90, kun je er ook mee fotograferen, maar werkt de belichtingsmeter niet.
Dan is het een kwestie van alles met de hand instellen (instelling M), gokken wat de sluitertijd/diafragma combinatie is, en één seconde na je opname het beeld op de LCD achterop de camera controleren. Het best met hulp van het histogram en de hoge lichten knippertool (in te stellen in je menu's). Eventueel corrigeren en een nieuwe test-opname maken en controleren.
Als het beeld goed is kun je verder alle foto's onder de gegeven opnamesituatie met dezelfde instellingen maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Het Tokina objectief past wel op de body, ik heb beide ringen bekeken en hebben allebei evenveel contactpunten. Ik was ook nog terug geweest bij de winkel, na veel zoeken heeft de autofocus het maar 1 keer gedaan
.
Dat betekend dat het dus wel zou moeten werken, in het scherm van (als ik het goed zeg) AF kan de optie naar wijzigen waaronder 3D instelling bij staat niet meer activeren.
Ik ga nu proberen een update proberen en anders
Hebben jullie verder nog ideeën hoe ik hem verder weer aan de praat kan krijgen?
Het moet werken volgens de fotozaak (zij is langdurig er mee bezig geweest), als hij het 1 keertje doet moet het gewoon gaan werken. Zij gaat ook verder zoeken......

Dat betekend dat het dus wel zou moeten werken, in het scherm van (als ik het goed zeg) AF kan de optie naar wijzigen waaronder 3D instelling bij staat niet meer activeren.
Ik ga nu proberen een update proberen en anders

Hebben jullie verder nog ideeën hoe ik hem verder weer aan de praat kan krijgen?
Het moet werken volgens de fotozaak (zij is langdurig er mee bezig geweest), als hij het 1 keertje doet moet het gewoon gaan werken. Zij gaat ook verder zoeken......
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat wil je met die update? Ik heb geen D90 en weet daarom ook niet of een net nieuw (?) gekochte D90 een update nodig heeft maar dat kan toch niet de reden zijn waarom die Tokina maar 1x werkt en de AF-instelling niet meer te wijzigen is.
Werkt een en ander wel met dat andere objectief? Heb je een reset naar standaardinstellingen geprobeerd? Contacten body-objectief goed schoongemaakt?
Groet, henk
Werkt een en ander wel met dat andere objectief? Heb je een reset naar standaardinstellingen geprobeerd? Contacten body-objectief goed schoongemaakt?
Groet, henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
De Tokina 60-300 die ik een tijdje heb gehad was echt geen AF-objectief, maar een AI-S, dus MF.
Dat wil zeggen dat er geen CPU in zit, en je dus geen belichtingsmeting hebt, waarbij ik er maar van uit ga dat handmatig scherpstellen geen probleem is.
Je kunt bij een MF-objectief lang zoeken om de AF werkend te krijgen...
Wat staat er nu precies op het objectief?
Wat er dan voor contacten aan jouw objectief zitten vraag ik me af?
Ik snap ook niet dat iemand die in een fotowinkel werkt je niet op weg zou kunnen helpen.
Overigens voor een zoom-objectief geen slecht ding, zoals we van Tokina gewend zijn.
Dat wil zeggen dat er geen CPU in zit, en je dus geen belichtingsmeting hebt, waarbij ik er maar van uit ga dat handmatig scherpstellen geen probleem is.
Ik snap ook niet dat iemand die in een fotowinkel werkt je niet op weg zou kunnen helpen.
Overigens voor een zoom-objectief geen slecht ding, zoals we van Tokina gewend zijn.
Ben eens gaan kijken op het objectief en er staat voor op de lens het volgende...emdeklerk schreef:De Tokina 60-300 die ik een tijdje heb gehad was echt geen AF-objectief, maar een AI-S, dus MF.
Tokina AF 60-300 1:4-5.6.
En verder als ik naar instelling ga dan kan je het AF-instelling aanpassen.
Dit heb ik nu een paar keer gedaan.......
Met resultaat, maar.....
Soms wil het objectief het niet doen, dan klik ik het objectief ff los en klik hem dan vervolgens weer vast.
Het resultaat, dat hij het weer doet. Vreemd maandag ff na vraag doen bij de fotozaak.
De fotozaak is een goede zaak bij ons, maar ik ben de eerste die op deze manier aan het fotograveren ben sinds van vandaag.
Ze gaat het verder nog uitzoeken, ik haar alleen dit laatste nieuws vertellen.
Maar bedankt allemaal, maar zeker in het bijzonder met alle goede tips al

- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja

is het deze lens heb je de diafragma ring goed staan,en is de diafragma pal beweeg baar op de achterzijde.
kun je een foto plaatsen van de achterzijde kan zijn dat de af vast zit inde lens.
kijk eens in het menu of op de camera of hij niet inde lock stand staat.
[AF kan de optie naar wijzigen waaronder 3D instelling bij staat niet meer activeren.]
zitten hier kleine pinnen of zit hier cpu kontakten
mvgr bert
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Dat is hem ja, ik heb alles nagelopen!
Soms doet hij het wel en de andere keer weer niet, heeeeeel vreemd
Soms doet hij het wel en de andere keer weer niet, heeeeeel vreemd

Laatst gewijzigd door Lodewijk68 op ma mar 28 2011 8:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag de objectieven en de body weg gebracht, eens kijken wat het gaat opleveren.
Ben heeeel benieuwd, nogmaals bedankt voor de genoemde tips
Ben heeeel benieuwd, nogmaals bedankt voor de genoemde tips

Vandaag dus alles weg gebracht naar de foto zaak.
Er is gebeld met Tokina, er zal een electronische update uitgevoerd worden.
De contactpunten in het objectief zou het probleem kunnen veroorzaken, dit probleem zou vaker voor kunnen komen in zijn algemeenheid bij alle soorten objectieven. (Volgens Tokina)
In het ergste geval zal het objectief opgestuurd worden om het ringstelsel waar de contactpunten zitten met de sluiting van het bajonet om deze te vervangen en een update te geven. Kosten €150,=
Wordt vervolgd....
Er is gebeld met Tokina, er zal een electronische update uitgevoerd worden.
De contactpunten in het objectief zou het probleem kunnen veroorzaken, dit probleem zou vaker voor kunnen komen in zijn algemeenheid bij alle soorten objectieven. (Volgens Tokina)
In het ergste geval zal het objectief opgestuurd worden om het ringstelsel waar de contactpunten zitten met de sluiting van het bajonet om deze te vervangen en een update te geven. Kosten €150,=

Wordt vervolgd....
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Is dat objectief zoveel geld wel waard?

Sorry, achteraf denk ik toch dat mijn 60-300 AF had.
Je moet je afvragen of een aanpassing van 150 Euro rendabel is, het is ongeveer drie maal de dagwaarde.
Ik kocht mijn exemplaar destijds, zeker tien, twaalf jaar geleden, op één van de bekende Pinkster-actiedagen bij Foka in Rotterdam. ik betaalde toen al aanzienlijk minder dan die 150 Euro.
Iets van 197 gulden voor zover ik me herinner. En dat was omdat het ding een uitloopmodel was, Foka had er een hele pallet van staan.
Maar nogmaals: het is zeker geen slecht objectief - voor een zoom, maar het is dus wel een objectief dat al heel lang geleden op de markt kwam.
Ik ben niet zo'n zoomliefhebber, ik kocht hem om ook dat eens uit te proberen.
Ik heb hem al snel weggedaan voor een Nikkor 2,8/180 AI-s, waar ik uiteraard totaal geen spijt van heb...
Je moet je afvragen of een aanpassing van 150 Euro rendabel is, het is ongeveer drie maal de dagwaarde.
Ik kocht mijn exemplaar destijds, zeker tien, twaalf jaar geleden, op één van de bekende Pinkster-actiedagen bij Foka in Rotterdam. ik betaalde toen al aanzienlijk minder dan die 150 Euro.
Iets van 197 gulden voor zover ik me herinner. En dat was omdat het ding een uitloopmodel was, Foka had er een hele pallet van staan.
Maar nogmaals: het is zeker geen slecht objectief - voor een zoom, maar het is dus wel een objectief dat al heel lang geleden op de markt kwam.
Ik ben niet zo'n zoomliefhebber, ik kocht hem om ook dat eens uit te proberen.
Ik heb hem al snel weggedaan voor een Nikkor 2,8/180 AI-s, waar ik uiteraard totaal geen spijt van heb...
Als het er op aan komt dan laat ik die update doen.
Voor €150,= heb je niet zo'n goed objectief, realiseer mij terdegen wat ik doe.
Voor dat geld heb je géén objectief 90-450mm (maal de kropfactor), geef toe ik heb wel een factor 4 als laagste waarde.
Tokina maakt hele goede objectieven, en is in deze tegenwoordige tijd minder bekend geworden.
Toen ik nog op de grafische school zat in de jaren '80, was het gewoon top of!
En ja.....
Het is maar wat je wilt en waar je hem voor gebruikt.
Ik krijg heel vaak mooie en leuke reactie's
Voor €150,= heb je niet zo'n goed objectief, realiseer mij terdegen wat ik doe.
Voor dat geld heb je géén objectief 90-450mm (maal de kropfactor), geef toe ik heb wel een factor 4 als laagste waarde.
Tokina maakt hele goede objectieven, en is in deze tegenwoordige tijd minder bekend geworden.
Toen ik nog op de grafische school zat in de jaren '80, was het gewoon top of!
En ja.....
Het is maar wat je wilt en waar je hem voor gebruikt.
Ik krijg heel vaak mooie en leuke reactie's

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben bang dat je je objectief wat overschat. Er is trouwens veel veranderd, zeker de laatste tijd met alle extra mogelijkheden die objectievenbouwers ter beschikking hebben.
150 Euro zou ik er nooit meer aan uitgeven.
150 Euro zou ik er nooit meer aan uitgeven.
Vandaag terug geweest naar de fotozaak.
Ik heb mij ook laten voorlichten voor een nieuwe en vergelijkbaar objectief.
De prijzen zijn aan de behoorlijke hoge en dure kant, de zaak heeft een eerlijk en duidelijk antwoord aan mij gegeven.
Als je een nieuwe koopt ben je gewoon minimaal aan een vergelijkbaar objectief praat je over €500 tot €1000.
Oeps das wel hééél erg veel geld......
Dus heb ik besloten om hem te laten opwaarderen, kosten dus €150,=.
Ik ben van mening dat het een prima en betrouwbare èn snelle objectief is, ik heb nog een ander objectief op de camera gehad en die bleef maar zoeken en scherpstellen. Terwijl de Tokina kort en snel scherp stelt.
Nu afwachten wanneer ik hem terug krijg
Ik ben nu bezig met de aanschaf van een lensbaby fisheye kost €126,=
Voor af en toe is dit een mooie en goedkope oplossing, anders betaal je ruim €750,= voor eentje van Nikon.
Wat is jullie ervaring?
Een verloop bajonet voor macro fotografie, wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb mij ook laten voorlichten voor een nieuwe en vergelijkbaar objectief.
De prijzen zijn aan de behoorlijke hoge en dure kant, de zaak heeft een eerlijk en duidelijk antwoord aan mij gegeven.
Als je een nieuwe koopt ben je gewoon minimaal aan een vergelijkbaar objectief praat je over €500 tot €1000.
Oeps das wel hééél erg veel geld......
Dus heb ik besloten om hem te laten opwaarderen, kosten dus €150,=.
Ik ben van mening dat het een prima en betrouwbare èn snelle objectief is, ik heb nog een ander objectief op de camera gehad en die bleef maar zoeken en scherpstellen. Terwijl de Tokina kort en snel scherp stelt.
Nu afwachten wanneer ik hem terug krijg

Ik ben nu bezig met de aanschaf van een lensbaby fisheye kost €126,=
Voor af en toe is dit een mooie en goedkope oplossing, anders betaal je ruim €750,= voor eentje van Nikon.
Wat is jullie ervaring?
Een verloop bajonet voor macro fotografie, wie heeft hier ervaring mee?