D40 18-55 mm kit lens zit vast.

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Constant

D40 18-55 mm kit lens zit vast.

Bericht door Constant » za mar 26 2011 10:31 pm

Hallo iedereen.
Ik heb mij aangemeld tot dit forum omdat er recent iets is misgegaan met de kit lens van mijn Nikon D40.
Ik zag dat er vuil lag op de spiegel en heb die dus gekuist, ondertussen keek ik even binnen de lens lands achter en zag dat die ook behoorlijk vuil was, ik ben er met een kuisdoekje ingegaan en de lens gekuist.
Ik zette mijn lens weer op het toestel zelf en toen voelde ik dat de lens niet meer wou zoomen, hij zit gewoon vast.. je kan het draaiwiel nog een beetje de beide kanten laten draaien maar dan voel je dat je het forceerd..
Ik weet dat de kit lenzen sowiso al niet echt van kwaliteit zijn maar voor zo goed als niks aangeraakt te hebben vanbinnen.. kan dit toch niet zomaar kapot geraken?

Alle hulp of andere informatie zou vriendelijk zijn.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D40 18-55 mm kit lens zit vast.

Bericht door Eeuw » za mar 26 2011 10:34 pm

Is dat ook zo als je de lens van de camera afhaalt? Gaat het dan makkelijker of blijft het eender?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Constant

Bericht door Constant » za mar 26 2011 10:37 pm

Het blijft gewoon het zelfde, ik kan het niet verder draaien ofzo.. :/

Goodje

Bericht door Goodje » zo mar 27 2011 9:04 pm

Constant schreef:Het blijft gewoon het zelfde, ik kan het niet verder draaien ofzo.. :/
Ik denk dat het verstandiger is om langs de foto winkel te gaan en daar ff na te laten kijken, de info zonder iets te zien vind ik onvoeldoende om iets zinnigs te zeggen :!: Mijn vermoeden is dat je iets verbogen hebt wat nu klemt :(

Constant

Bericht door Constant » zo mar 27 2011 9:37 pm

De reparatie kosten zullen me waarschijnlijk duurder komen te staan dan stel een nieuwe te kopen dus ik denk dat ik de lens eens zelf zal openen om het verbogen deeltje terug te plaatsen, de kit lenzen zijn allensinds al niet veel waard.
Dank voor de informatie.

iJoost

Bericht door iJoost » zo mar 27 2011 9:44 pm

De spiegel is overigens een oppervlakte-spiegel. Er zit geen glas laagje voor het spiegelende oppervlak. Die mag je daarom nooit aanraken, ook niet met een doekje of kwastje, want dat veroorzaakt gegarandeerd krassen. Gelukkig zie je die op de foto's dan weer niet maar je mag er zelf door de zoeker tegenaan kijken voor de rest van de levensduur van de camera.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » ma mar 28 2011 10:30 pm

Weet je al zeker dat er iets verbogen is? Waarmee heb je de achterlens (?als ik het tenminste goed begrijp?) schoongemaakt? Kan er een stukje doek achtergebleven zijn in het objectief? Hoezo ben je met dat kuisdoekje de lens ingegaan? Objectief demonteren is iets voor instrumentmakers!

Wat betreft schoonmaken spiegel: inderdaad nooit aankomen. Alhoewel je krassen op de spiegel zo gauw niet gaat zien in het beeld omdat de spiegel ergens tussen het objectief en de afbeelding in zit. Het kan wel tot een diffuser beeld en een minder goed functionerende AF leiden als je pech hebt.

Gr. Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » di mar 29 2011 12:12 am

Ik heb zelf ook een 18-55 uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Is redelijk goed zelf te doen. Had daarvoor een handleiding op internet gevonden. Zal 'm opzoeken en eventueel mailen. (Staat op een andere pc).

Gewoon zelf proberen, laten doen is veel te duur. (rond de € 80 koop je een nieuwe dus...)
Laatst gewijzigd door Frank Roelofs op wo mar 30 2011 4:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » di mar 29 2011 9:06 pm

Je hebt PB over de repair manual.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”