Ik heb sinds 2007 een Nikon D80 met een 18-200 zoomlens. Destijds had ik die keuze gemaakt omdat ik geen lenzen wilde wisselen omdat ik bang was voor stof op de lens en omdat ik het gewoon erg makkelijk vindt. Van die keuze heb ik tot op heden geen spijt gehad en ik ben eigenlijk nog steeds erg blij met mijn camera en lens.
Echter, zoals velen van jullie zullen beamen, groei je toch in je hobby en sinds een jaar merk ik dat ik tegen bepaalde grenzen aan loop. Ik kom minimaal twee keer per jaar in Schotland en fotografeer daar naast landschappen ook veel wild (vogels, herten en andere dieren), tenminste dat probeer ik, met wisselend succes overigens. Uiteraard heeft dat wisselende succes deels te maken met het aantal millimeters van mijn lens, en dat zijn er met 200 naar mijn idee te weinig.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuwe tele (zoom) lens van rond de 300 of 400mm. Gezien het aanbod snap ik al wel dat ik er dan toekomstig met één lens niet meer kom en ik toch met meerdere lenzen moet gaan werken, en dan komt het stof probleem weer om de hoek kijken. Vandaar dat ik ook al stiekem mijn oog had laten vallen op de D7000, meer functies, meer pixels en een anti-stof voorziening die aan mijn bezwaar van lens wissels tegemoet komt, tenminste dat hoop ik dan maar.
Al lezende in dit forum kom ik er achter dat de 70-300mm een kwalitatief goede lens is dus dat zou een potentiële kandidaat kunnen zijn. Echter, gister was ik in een fotozaak en de persoon aldaar vertelde mij dat een 300mm op een D7000 hetzelfde bereik geeft als een 200mm op een D80, dit zou te maken hebben met Full Frame en niet Full Frame? Ik was nogal in verwarring en daarom heb ik besloten hier een bericht te plaatsen om jullie om hulp en advies te vragen.
Voor alle duidelijkheid, ik ben dus op zoek naar minimaal 300mm (zoom), eigenlijk op een nieuwe D7000, vooropgesteld dat het inderdaad een stuk meer bereik geeft als mijn huidige 200mm. Ik heb een budget van rond de €2000,- bovenop de eventuele inruil/verkoop van mijn D80 en lens. Uiteraard wil ik van dit geld ook een groothoek aanschaffen, iets van 14-70mm of iets dergelijks. Het liefst blijf ik ook met Nikon lenzen fotograferen, ik heb geen ervaring met lenzen van andere merken en ik ben over het algemeen best een beetje wantrouwend, maar waarschijnlijk is dit onterecht, zoals gezegd, ik heb hier geen ervaring mee.
Sorry dat ik zoveel ruimte in beslag heb genomen om mijn verhaal te vertellen. Ik hoop, en zou het zeer waarderen, als iemand van jullie mij een vakkundig en onafhankelijk advies kan geven zodat ik weer jaren met plezier kan fotograferen.
Alvast Hartelijk dank!
Ron