Beste forummers,
Ik voel me een beetje dom en onervaren. En daarom, voordat ik een miskoop ga doen en onvoorbereid naar de winkel ga: Hier mijn vraag (die jullie misschien al 100 x voorbij hebben zien komen).
Helaas is al dat 'technische' is niet zo aan mij besteed(maar dat komt nog! Hoop ik...). Ik ben heel druk met meer leren. Ik lees veel boeken over fotografie, tips en trucs op het internet, artikeltjes over objectieven, blogs, etc. Het begint me allemaal wat duidelijker te worden, maar toch weet ik nog niet zo goed wat ik nu in huis moet halen
.
Ik bezit een Nikon D3000 met de 18-55 mm VR.
Wat ik vooral doe: Portretten van mensen en dieren, voornamelijk buiten, maar ook wel binnen. Ik heb nu een paar keer fashion fotografie gedaan voor een vriendin die een kledingatelier heeft. Ik heb ontdekt dat ik het fotografen van mensen toch wel het leukste vind. Ik houd van dat sprookjes-achtige, sfeervolle uitdossingen, artistieke plaatjes, zwart-wit beelden, schaduw/licht spel.
Ik ga vaak de natuur in, maar ik zou ook heel graag binnen en/of in een studio willen werken. Ik ben nog hartstikke amateur, maar ik zou op een gegeven moment wel professioneel willen fotograferen. Misschien wel bruidsfotografie, maar dan weer in de stijl die ik mooi vind(het paar natuurlijk ook).
Ik heb verder helemaal niks aan apparatuur. Van de week komt mijn Velbon statief binnen, maar ik heb verder geen flitsers, geen schermen, geen lampen...eigenlijk gewoon niks!
Hier en daar wordt me aangeraden om eens te beginnen met het aanschaffen van een nieuw objectief.
Heel ver zoomen is niet nodig. Ik heb al zitten kijken met de tool van Nikon, maar ik word er niet zoveel wijzer van.
Verder lees ik dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is en dat je beter kan investeren in een duurder objectief wat lichtsterker is.
Waar kan ik nu winst mee behalen als ik portret, mode en mensen fotografie ga doen? Waar kan ik nu mee toe?
Ik merk dat er niet zoveel mis is met de 18-55, maar ik ben dan ook niks anders gewend. Heb wel eens een lens van iemand geleend; eentje van Sigma die heel zwaar was. Een .. - 200 mm, maar verder weet ik niet wat het was. Het fotografeerde heel mooi, hele fijne scherpte-diepte.
Iemand die mij kan helpen slash adviseren?
Alvast een hartelijk dank en vragen beantwoord ik natuurlijk graag!
Wat moet ik hebben voor wat ik graag wil?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat moet ik hebben voor wat ik graag wil?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Wat moet ik hebben voor wat ik graag wil?
Tja, dat is toch de eerste eigen ervaring waar je iets mee zou kunnen. Aan de hand van beperkingen van een kit-lens die je ervaart, voel je de behoefte naar iets anders. Maar als je tot nu toe geen beperking voelt, zou ik het voorlopig daar bij houden totdat je uit ervaring de beperkingen wel gaat voelen en kunt omschrijven waar die beperking in zit, zodat je dus ook gericht naar een oplossing daarvoor kunt zoeken.Dreamlogic schreef: Ik merk dat er niet zoveel mis is met de 18-55
Op voorhand iets adviseren terwijl je geen beperkingen voelt met hetgeen je hebt, heeft niet zoveel zin.
Dat is het aanpraten van voor(oor)delen van het een, terwijl je niet eens de nadelen van het ander hebt ervaren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Léon,
Dank je voor je reactie! Ja daar zit 'm ook een beetje in, dus een juiste opmerking!
Waar ik zelf 'last' van heb, is dat ik niet zo ver kan zoomen. Ik kan objecten of mensen niet dichterbij halen, maar dat zou enkel zijn in een situatie waarin je in feite niet wilt opvallen. Dus eigenlijk heb ik die zoom niet hard nodig met hetgene wat ik nu doe.
Ik sta tenslotte met een model op één plek. Een zoomlens met een variabel brandpunt kan dus altijd nog, denk ik dan.
Maar wat kan ik doen om mooiere en betere portretten te krijgen?
Ik ben bezig te kijken naar hulpmiddelen zoals een flitser of reflectie-scherm, zodat ik het licht beter kan kneden.
De vraag is dus eigenlijk ook: Als ik nu een nieuw objectief aanschaf (nieuw of 2e hands), in hoeverre gaan mijn foto's dan vooruit?
Dank je voor je reactie! Ja daar zit 'm ook een beetje in, dus een juiste opmerking!
Waar ik zelf 'last' van heb, is dat ik niet zo ver kan zoomen. Ik kan objecten of mensen niet dichterbij halen, maar dat zou enkel zijn in een situatie waarin je in feite niet wilt opvallen. Dus eigenlijk heb ik die zoom niet hard nodig met hetgene wat ik nu doe.
Ik sta tenslotte met een model op één plek. Een zoomlens met een variabel brandpunt kan dus altijd nog, denk ik dan.
Maar wat kan ik doen om mooiere en betere portretten te krijgen?
Ik ben bezig te kijken naar hulpmiddelen zoals een flitser of reflectie-scherm, zodat ik het licht beter kan kneden.
De vraag is dus eigenlijk ook: Als ik nu een nieuw objectief aanschaf (nieuw of 2e hands), in hoeverre gaan mijn foto's dan vooruit?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het is moeilijk beoordelen voor een ander wat jij niet goed vindt aan je eigen portretten. Niemand heeft je foto's nog gezien. Maar ik kan me voorstellen dat je een portret wilt isoleren van zijn omgeving. Dus met een wat vage achtergrond. Dan kun je kijken naar een losse brandpunt met een wat hogere lichtsterkte zodat je meer kunt spelen met de scherptediepte. Tevens ietsje langer brandpunt zodat je meer tele hebt.Dreamlogic schreef: Maar wat kan ik doen om mooiere en betere portretten te krijgen?
Kom je gelijk aan het punt welk budget je wilt uitgeven. Het nadeel van een D3000 is dat die geen eigen autofocus motortje heeft. Je bent aangewezen op objectieven die er eentje hebben ingebouwd. Dat beperkt de keus behoorlijk.
Extra flitser op je camera hoeft niet direct een betere foto op te leveren. In de meeste gevallen eigenlijk zelfs niet. Het is meer een noodzakelijk kwaad als de lichtomstandigheden ongunstig zijn.
Het geeft direct hard licht. Probeer eerst met de ingebouwde flitser wat meer te spelen.
Een externe flitser is wel handig om indirect via een plafond licht te spreiden, maar of portretten daarmee op zichzelf mooi belicht zijn is zeer de vraag. Mooi natuurlijk licht kan een heel wat mooier resultaat opleveren.
Het zit hem niet in de spullen en maar extra dingen aanschaffen, maar vooral in ervaring opdoen en leren je spullen zo te gebruiken dat er iets meer uitkomt dan een plat plaatje.
Kijk voor de aardigheid eens naar foto's van Richard Brokken (Lothian op het forum): http://www.thomas-eva.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De meeste van zijn foto's zijn gemaakt met een "oude" D50 en slechts één lens. De 50mm/1.8 op volle opening.
Tegenwoordig gebruikt hij wel een Canon, als prijs die hij heeft gewonnen met een inzending van zijn foto's.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Wat is je budget?
Je kan via Ebay goedkoop flitsers, statieven en triggers bestellen (reken op ongeveer 100,- voor flitser, statief, paraplu+houder en trigger) en dan kun je leuk remote flitsen voor portretten e.d. Maak een reflectiescherm van een groot stuk piepschuim en je komt al heel erg ver.
De kitlens is op zich gewoon goed, daar kun je best portetten e.d. mee schieten!
Je kan ook een 50mm lens kopen, maar dan moet je direct voor de AF-S omdat je cam geen eigen focusmotor heeft, je bent dan gelijk € 290,- kwijt.
Je kan via Ebay goedkoop flitsers, statieven en triggers bestellen (reken op ongeveer 100,- voor flitser, statief, paraplu+houder en trigger) en dan kun je leuk remote flitsen voor portretten e.d. Maak een reflectiescherm van een groot stuk piepschuim en je komt al heel erg ver.
De kitlens is op zich gewoon goed, daar kun je best portetten e.d. mee schieten!
Je kan ook een 50mm lens kopen, maar dan moet je direct voor de AF-S omdat je cam geen eigen focusmotor heeft, je bent dan gelijk € 290,- kwijt.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Hallo heren, bedankt voor de reacties!
Wat jammer wbt de D3000, dat de keuze dan wat beperkter is. Ik dacht juist uit het boekje van Dré de Man dat er een heleboel objectieven passen op de D3000, maar dat er een aantal zijn waar je handmatig mee moet scherp stellen. Maar ik las ook laatst weer iets van iemand die met hetzelfde 'probleem' zou zitten: De lens die hij geleend had deed het niet op zijn camera. Had ook iets te maken met dat motortje wat niet in de camera aanwezig was.
Maar op zich heb ik er nu al veel plezier van.
Qua budget wil ik er best voor sparen (totdat ik ooit eens een nieuwe camera aanschaf), maar ik hoor dat 2ehands een prima optie is. Dan ben je toch best veel goedkoper uit. Het enige is dat ik dat gewoon eng vind, omdat je niet meer kan terugvallen op een winkel als er iets mis mee is.
Ik heb er een tijdje geleden een externe flitser op gezet, ook weer geleend, en wat mee ge-experimenteerd (oa het indirecte flitsen). Normaal ben ik helemaal niet van het flitsen, omdat het inderdaad zo'n hardheid geeft.
Heb ook al op Ebay zitten kijken. Studio-setjes vielen me echt reuze mee qua prijs, maar geen idee of dat dan kwaliteit is.
Een stel softboxen bijvoorbeeld, en een achtergrond, flitser en paraplu...lijkt me allemaal wel wat. Mini-studiootje bouwen in slaapkamer die we over hebben.
Zelf knutselen kan voorlopg natuurlijk ook. Ik dacht aan grote vellen wit karton, zilverpapier...Misschien iets van isolatie-spul van de bouwmarkt?
Google?
Wat jammer wbt de D3000, dat de keuze dan wat beperkter is. Ik dacht juist uit het boekje van Dré de Man dat er een heleboel objectieven passen op de D3000, maar dat er een aantal zijn waar je handmatig mee moet scherp stellen. Maar ik las ook laatst weer iets van iemand die met hetzelfde 'probleem' zou zitten: De lens die hij geleend had deed het niet op zijn camera. Had ook iets te maken met dat motortje wat niet in de camera aanwezig was.
Maar op zich heb ik er nu al veel plezier van.
Qua budget wil ik er best voor sparen (totdat ik ooit eens een nieuwe camera aanschaf), maar ik hoor dat 2ehands een prima optie is. Dan ben je toch best veel goedkoper uit. Het enige is dat ik dat gewoon eng vind, omdat je niet meer kan terugvallen op een winkel als er iets mis mee is.
Ik heb er een tijdje geleden een externe flitser op gezet, ook weer geleend, en wat mee ge-experimenteerd (oa het indirecte flitsen). Normaal ben ik helemaal niet van het flitsen, omdat het inderdaad zo'n hardheid geeft.
Heb ook al op Ebay zitten kijken. Studio-setjes vielen me echt reuze mee qua prijs, maar geen idee of dat dan kwaliteit is.
Een stel softboxen bijvoorbeeld, en een achtergrond, flitser en paraplu...lijkt me allemaal wel wat. Mini-studiootje bouwen in slaapkamer die we over hebben.
Zelf knutselen kan voorlopg natuurlijk ook. Ik dacht aan grote vellen wit karton, zilverpapier...Misschien iets van isolatie-spul van de bouwmarkt?
Google?
-
- Forumlid
- Contacteer:
Okay ondertussen aardig wat speurwerk verricht.
Nikon AF-S VR 55-200mm f/4-5.6 DX
of
doorsparen voor meer tele? Wat ik denk ik niet nodig heb voor nu, maar misschien voor later?
Of...toch een lens met een vast brandpunt?
Nikon AF-S VR 55-200mm f/4-5.6 DX
of
doorsparen voor meer tele? Wat ik denk ik niet nodig heb voor nu, maar misschien voor later?
Of...toch een lens met een vast brandpunt?