Netbooks en basis fotobewerking

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
dirk-jan boon

Netbooks en basis fotobewerking

Bericht door dirk-jan boon » di mar 29 2011 12:27 pm

Ik vraag mij af of het mogelijk is basis bewerking van foto's te doen op een netboek of mini laptop.

ik dub al eenige tijd over de aanschaf van zo'n ding , ik snap wel dat je foto's uit een D200/D80/D60 niet op 100% kan bekijken zonder te scrollen en kannen met koffie te nuttigen.

ik wil max 300 euro hier aan uitgeven.

Ervaringen van andere netbook bezitters / gebruikers zijn waardevol

(basis beeldbewerking denk aan picture manager van office of evt picasa )

een "ctl+alt+dell komt er niet meer in" ervaringen uit het boze verleden bieden nog steeds geen optie het nog eens te proberen :mryellow:

Essebes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Netbooks en basis fotobewerking

Bericht door Essebes » di mar 29 2011 12:55 pm

Je geeft het zelf al aan: snel zal het niet gaan, en je overzicht is beperkt. Het netbook zal Picture Manager en/of picasa wel aankunnen, maar er is nog een ander ding: de beeldkwaliteit. Die is vaak wel een heel stuk slechter. Natuurlijk kan het onder de voorwaarden die je noemt, maar mijn keuze zou het niet zijn......

Ik gebruik weleens (een ongeveer 1,5 jaar oude) Dell-netbook, maar voor die mijn foto's acceptabel weergeeft is de volgende koffiepot bij wijze van spreken alweer vol. Ik zou, als je niet aan een netbook vastzit, voor een nieuw desktopsysteem gaan. Voor dezelfde prijs of een klein beetje meer. Geldt ook voor laptops in die prijsklasse of iets daarboven.
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di mar 29 2011 1:25 pm

Essebes schreef:Je geeft het zelf al aan: snel zal het niet gaan, en je overzicht is beperkt. Het netbook zal Picture Manager en/of picasa wel aankunnen, maar er is nog een ander ding: de beeldkwaliteit. Die is vaak wel een heel stuk slechter. Natuurlijk kan het onder de voorwaarden die je noemt, maar mijn keuze zou het niet zijn......

Ik gebruik weleens (een ongeveer 1,5 jaar oude) Dell-netbook, maar voor die mijn foto's acceptabel weergeeft is de volgende koffiepot bij wijze van spreken alweer vol. Ik zou, als je niet aan een netbook vastzit, voor een nieuw desktopsysteem gaan. Voor dezelfde prijs of een klein beetje meer. Geldt ook voor laptops in die prijsklasse of iets daarboven.
Hoi Essebes (leuke nick b2w) het is puur voor op vakantie thuis heb ik genoeg rekenpower en kassies staan met inhoud. ik wil nameijk niet altijd mijn dualcore hp mee nemen en ook niet altijd de tecra a2 , zo'n klein ding past nog wel in de rugzak en nieuw kosten ze ook niet meer zo veel .

ik denk dat ik maar eens naar MM of zo moet met een usb met een aantal foto's om te kijken of je er wat mee kan en ken.
bedankt voor je reactie.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 29 2011 2:48 pm

View NX werkt prima op en netbook.

<plug>Andere mogelijkheid: Zet Ubuntu op je netbook (kan naast Windows geïnstalleerd worden). Je kan met Gimp helemaal los, ook op een netbook. Alles werkt overigens soepeler onder Ubuntu. Ik ben in ieder geval nauwelijks beperkt als ik met m'n netbook wat doe. Open Office erop, mailprogramma (ik vind Thunderbird prettiger dan wat er tegenwoordig standaard geïnstalleerd wordt), en klaar.</plug>

Maar, zoals gezegd, ook View NX doet het prima op een netbook.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di mar 29 2011 4:50 pm

Dank Patrick , linux vraagt ook minder rekenkracht dan windhoos

mag ik zo vrij zijn te vragen welke netboek je hebt en wil je mij de specificaties or internet link doorgeven ?

als ie goed genoeg is voor viewnx moet ie toch redelijk wat aankunnen

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 29 2011 5:07 pm

dirk-jan boon schreef:Dank Patrick , linux vraagt ook minder rekenkracht dan windhoos

mag ik zo vrij zijn te vragen welke netboek je hebt en wil je mij de specificaties or internet link doorgeven ?

als ie goed genoeg is voor viewnx moet ie toch redelijk wat aankunnen
Alle netbooks waren eigenlijk altijd hetzelfde. De huidige modellen zijn veelal sneller dan de mijne.

Ik heb een MSi U100. Dus nog eentje met zo'n Atom N270 processor. Ik heb er wel 2GB in, maar dat is volgens mij niet echt nodig.

Als je wat snellers wilt, kan je beter naar een goedkope wat grotere laptop zoeken. De meesten zijn sneller dan de netbooks.

Naast de wat kleine schermresolutie vind ik het een prima ding. Mooi scherm ook. Zo'n niet-glimmende! Ubuntu start in iets meer dan 20 seconden op!!!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » di mar 29 2011 8:27 pm

Ik zou er niet aan beginnen, mijn pa heeft een 10" netbook en het is erg klein. Basic fotobewerken kan, maar gaat traag en je ziet niet veel. Je kan beter kijken voor een 2e hands 12/13" notebookje, daar heb je al meer aan. 14" is goed te doen maar wordt gelijk weer te groot/zwaar voor je doeleinden.

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » di mar 29 2011 8:48 pm

hoi,

zie hier een topic wat ik een tijdje geleden heb gestart: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=30849

Weet niet of je echt op zoek ben naar een netbook of een wat goedkopere laptop. sinds mijn netbook en laptop van mijn werk heb ik nog een mooie 15 inch laptop met 1.7 ghz processor. zeer stille laptop. viewnx draait er fatsoenlijk op.

groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Niels » di mar 29 2011 9:41 pm

IPad misschien een idee? De batterij gaat lekker lang mee, en met de nieuwe upgrade is ie flink wat sneller geworden.
Er zijn verschillende Apps die je voor fotografie kunt gebruiken, keuze genoeg daarin.

De Ipad 1 kost nieuw nu 379 euro, 2e hands vindt je op marktplaats al voor rond de 250 euro, bijna nieuw!

't is maar een idee… :wink:
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 29 2011 11:57 pm

Nielson schreef:IPad misschien een idee? De batterij gaat lekker lang mee, en met de nieuwe upgrade is ie flink wat sneller geworden.
Er zijn verschillende Apps die je voor fotografie kunt gebruiken, keuze genoeg daarin.

De Ipad 1 kost nieuw nu 379 euro, 2e hands vindt je op marktplaats al voor rond de 250 euro, bijna nieuw!

't is maar een idee… :wink:
Ik vraag me af wat daar nu beter aan is. Het scherm is net zo klein, en je kan er niet eens een externe harddisk of zo aan hangen. En is een iPad1 wel sneller dan de huidige netbooks? IK vraag het me af...

Even afgezien van het feit dat ik liever met een muis dan met m'n vingers werk, zeker bij dit soort werk.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » wo mar 30 2011 4:11 am

ipads zijn niks voor mij ben wel benieuwd naar meer meningen over net boooks

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » wo mar 30 2011 6:37 am

Ik heb de asus 1201N gehad. Meegenomen naar oa Hong Kong. Fantastisch dingetje met al zijn beperkingen van 10 inch, wat lastiger met bewerken etc. Maar waar koop je hem voor? Je wil niet met een zware 17 inch notebook sjouwen. Ik had viewNX er op gezet en kon prima uit de voeten met de paar duizend foto's die ik daar maakte. Daar beoordelen en nagenieten en hier en daar een simpele bewerking. Eenmaal thuis alles overgezet en de mooiste bewerkt, want ik had daar al een eerste selectie gemaakt. Niks mis mee. Ik gebruikte hem ook bij shoots hier in Nl om ter plekke een eerste beoordeling te hebben die verder gaat dan het schermpje van je camera. Waarom dan gehad? Mijn (lievelings)nichtje is voor studie een half jaar naar Nieuw Zeeland en heeft hem nu mee onder de belofte dat ik regelmatig wat van haar hoor.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mar 30 2011 1:03 pm

Een netbook is ook vooral handig omdat er een prima harde schijf in zit van minimaal 160GB. Dat zijn best een hoop foto's. In combinatie met een externe harddisk kan je ook gelijk een backup laten maken.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo apr 03 2011 1:54 pm

Zo.. ik heb via MP een mooie Compaq Mini 110c gekocht.
via internet al photofiltre op een usb stickje (8gb) gezet en natuurlijk mijn onvolprezen avg free 2011 en ..

deze foto

Afbeelding

volgens de specificaties moet ie snel genoeg zijn voor mijn doeleinden.
zal toch hoofdzakelijk op vakantie gebruikt worden

er zit wireless lan in , dus mits er een hotspot is gratis wifi of tegen betaling in een open "internet cafe " (voor het appartement met een lekker hapje en drankje ..

ik zal zodra hij gehaald is (maandag) het resultaat op de coffee corner posten. :egeek:

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo apr 03 2011 3:45 pm

Toevallig gisteren een netbookje gekoch voor fotografie, de Acer D255, maar net te laat voor de TS. Toch maar een mini-review. Mijn dochter heeft namelijk binnenkort een wat serieuzere laptop nodig ivm studie en ik heb haar mijn full-fledged Dell laptop gedoneerd. Samen met twee camera's werd het me gewoon te zwaar om de Dell steeds mee te zeulen en ben nu van ca 3 kg naar 1,25 kg gegaan. Dat scheelt! Bovendien is de accuduur van 4 uur naar 8 uur gestegen, dwz als je er niet teveel mee doet, anders gaan de accu's natuurlijk minder lang mee :wink:

Het computertje heeft de nieuwste Atom N550 aan boord, die twee fysieke kernen heeft en hyperthreading, zodat je in Taakbeheer vier processoren ziet. Opslag is lekker ruim met een 250GB schijfje.

Meteen even Camera Control Pro erop gezet en dat viel niet tegen. Het werkt wel iets langzamer dan met mijn Dell, ik wacht nu twee seconden ipv één voor er een foto op het scherm staat maar het is nog wel werkbaar. Het scherm is natuurlijk wat kleiner maar de belangrijke dingen zijn nog te zien en te doen. Live View via de computer wordt een beetje schokkerig (was met de Dell 'stroperig') maar is ook nog net werkbaar.

Met CaptureNX2 een foto bewerken is mogelijk al zit je wel echt even te wachten na iedere bewerking, dus meer voor noodgevallen. Serieus fotobewerken op een netbook was toch al niet mijn uitgangspunt natuurlijk. Met ViewNX2 door foto's bladeren gaat prima. Photoshop heb ik er nog niet opgezet, maar mijn vermoeden is dat het voor incidentele simpele bewerkingen wel te gebruiken is.

Calibreren van het scherm was lastig, omdat de software van XRite een vaste windowgrootte gebruikt waardoor de besturingsknoppen buiten het gebied van het fysieke netbookschermpje vallen zodat je ze niet met de muis kan bereiken. Met een externe monitor aangekoppeld om de knoppen te bereiken en door vervolgens vlak voor de calibratie dat scherm er weer uit te rukken is het toch nog gelukt.

De 1GB wil ik naar 2GB brengen maar de module die ik daarvoor heb gekocht lijkt niet te werken. Vreemd. Verder zit erover te denken de HD te vervangen voor een SSD zodat de vertragingen van de harde schijf wegvallen, maar dat is nogal kostbaar.

Al met al niet ontevreden. Het is voor mijn doel net werkbaar qua snelheid al had ik liever wat meer pit gehad. Het verschil in gewicht met een reguliere laptop is echter belangrijker, want ik moet serieus aan mijn rug denken. Ik heb ook nog naar meer state-of-the art vederlichte oplossingen gekeken maar die vond ik te duur voor het gebruik dat ik er van maak.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”