Manuele strobist flitser

Discussies over flitsers
Marleen

Manuele strobist flitser

Bericht door Marleen » do mar 31 2011 10:36 am

Een tijdje geleden ben ik me gaan verdiepen in het strobist-gebeuren. Had niet verwacht dat ik het zo leuk zou gaan vinden. Ondertussen heb ik voor mijn Nikon D90 twee sb600 flitsers.
En ik kan er ook eentje lenen van een buurman. Dat is dus 3. Nu wil ik eigenlijk zelf nog een derde flitser aanschaffen, zodat ik niet meer hoef te lenen. Het liefst een sb800, maar dat laat de portemonnee niet toe :frown: .
Nu dacht ik aan een manuele strobist flitser. Meestal kosten die zo'n 70 of 80 euro. Goedkoper zijn ze er ook, maar wil wel een betere kwaliteit. Ik had in eerste instantie de YN-560 op het oog, maar zag dat die zo langzaam laad (5 sec.) dat je niet snel verder kunt.
Wie heeft ervaring met deze flitser of andere flitsers die handmatig instelbaar zijn, betaalbaar en goed werken met Nikon?

Graag hoor ik van jullie!

Hartelijke groet,

Marleen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Manuele strobist flitser

Bericht door Léon Obers » do mar 31 2011 11:30 am

Als je flitsers handmatig gebruikt, maakt het niet uit welke flitser je gebruikt. Ze voldoen dan allemaal.
Je moet alleen kijken of ze een slave hebben, of anders een externe slave aansluiten. Makkelijkste radiografisch.
Vriendelijke groet, Léon Obers

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » do mar 31 2011 12:48 pm

Hi Marleen. Ik denk dat enkele testjes van mij van vorige week aardig binnen de context van jouw vraag vallen. Na een lezing van Mich Buschman heb ik 3 stuks "flitsbolletjes" (zo noem Mich ze) aangeschaft.
Bij CameraTools. Officieel heten die bolletjes Smith Victor PG6S Mini Slaves. Ze kosten 24 Euro per stuk. Heel leuk voor het "opleuken" van je flitsfoto's. Ze zijn puur passief en ontsteken op elke andere flits
die ze zien. Geringe lichtkracht maar leuk voor accenten in wat donkere situaties. Ik voeg wat testfoto's hierbij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Marleen

Bericht door Marleen » do mar 31 2011 1:22 pm

Dank jullie voor de reacties. Ik heb wel gezien dat deYN-560 een richtgetal heeft van 58. Dat is best veel in vergelijking met de nikon-flitsers. Maar die laadtijd val ik over.
Ik weet dus niet of daar verschil in zit tussen de één of de andere flitser. Hij moet inderdaad wel als slave in te stellen zijn. Vooralsnog werk ik met de infra-rood functie op de camera, maar ben op zoek naar een goede trigger.

En Peter, ziet er leuk uit en voor een heel aantrekkelijke prijs. Alleen is het niet de bedoeling dat ik ze gebruik om een donker hoekje op te lichten. Het is meer de bedoeling om mensen op locatie te fotograferen en zeker bij zonlicht heb je een krachtige flitser nodig. Het 'model' moet als het ware echt in de spotlights staan. Soms heb je daar zelfs 2 of 3 flitsers voor nodig.
Dus wat dat betreft kom ik er niet met deze flitsbolletjes. Overigens wel leuk spul. Had het nog nooit gezien.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do mar 31 2011 2:05 pm

Ik volg het draadje even met belangstelling.
Zelfde probleem hier.

ik kan voor een paar tientjes een nikon SB 28 kopen......is dat wat
voor een tweede / derde flitser ?

Kom ook wel eens het merk yongnuo tegen voor lage prijzen (konijnenberg)
Is dit wat ? iemand ervaring ??

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ie-ii.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... e-iii.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik blijf weer volgen :)

Groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

DennisT

Bericht door DennisT » do mar 31 2011 2:26 pm

YN560 heeft ook er last van overheating, http://www.youtube.com/watch?v=y7XxK_Z3 ... er&list=UL

Lumopro LP160 Manual Flash heeft een aantal goede review.

Vr.gr.
Dennis

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 31 2011 2:35 pm

Marleen schreef:.....en zeker bij zonlicht heb je een krachtige flitser nodig. Het 'model' moet als het ware echt in de spotlights staan. Soms heb je daar zelfs 2 of 3 flitsers voor nodig.
Buiten met zonlicht heb je inderdaad nogal wat vermogen nodig om boven de instellingen van zonlicht/diafragma uit te kunnen komen. Bedenk daarbij dat je voor sluitertijd minimaal beneden een tijd blijft waarbij flitssynchronisatie nog mogelijk is. Impliceert meestal een erg kleine diafragma-opening, dus veel vermogen voor flits. Idem als je een grijsfilter gaat gebruiken om desondanks dan toch een grotere diafragma-opening te kunnen gebruiken, moet een flitser dat verlies ook kunnen overbruggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do mar 31 2011 3:57 pm

Op Marktplaats staan krachtige reportageflitsers te over. Bvk eentje waarvan je het vermogen kunt instellen.
Ik heb recentelijk nog drie volledig regelbare (vermogen en flitshoek) flitsers aangeschaft voor enkele tientjes. Slaafje of receiver eraan en gaan!
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Marleen

Bericht door Marleen » do mar 31 2011 9:44 pm

Vind er op Marktplaats nog niet eens zo heel veel te koop. Maar na wat zoeken op internet zou ik ook een oude Nikon flitser kunnen gebruiken. Een sb-26 bijvoorbeeld.
Deze kan blijkbaar alleen werken als hij handmatig wordt ingesteld, maar dat is geen probleem.
Zie overigens wel veel pluspunten van deze flitser. Komt in ieder geval beter uit de bus dan de YN-560.
Merk alleen dat er hiervan niet zoveel te koop zijn, maar ben nog niet klaar met zoeken.

Iemand misschien ervaring met deze flitsers. Dan i.s.m. de sb-600. Alhoewel dat misschien niet uitmaakt.

Graag hoor ik het van jullie...

Hartelijke groet,

Marleen

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mar 31 2011 10:06 pm

Ik heb zelf een YN-460-II naast de SB-900.
Het klopt dat de YN iets langzamer is met opladen na een 1/1 flits.
De YN doet er inderdaad zo'n 5 sec over, echter de SB zit minimaal ook wel rond de 3-3.5 seconden, dus zo'n groot verschil maakt het, voor mij, nu ook weer niet.
Zeker in het begin van je strobist-carriere zal je waarschijnlijk veel langer bezig zijn met zaken als instellen/veranderen/verplaatsen van je flitsers, camera, model etc dat je dit kleine verschil zeker niet merkt.
Ook zal je naar alle waarschijnlijkheid, denk ik, het volle vermogen zeker niet altijd gaan/willen gebruiken, met als gevolg dat je flitsers sneller zullen opladen .

Tegen de tijd dat je verder bent in je strobist aspiraties zal je waarschijnlijk al hebben geïnvesteerd in overall betere spullen en kan je de goedkopere flitsers gaan gebruiken als invul/effectjes flitser en niet meer als primaire flitsers.

Mijn advies is dan ook; ga lekker voor die goedkopere, makkelijk verkrijgbare YN's of de Lumipro LP-160's.
Kan je je ook geen bult vallen als je buiten op locatie eens aan het spelen bent en in ons winderige klimaat er weer eens een statief met alles erop en eraan om/wegwaait :mrgreen:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Marleen

Bericht door Marleen » do mar 31 2011 10:15 pm

Thanks voor de info. Je hebt wel gelijk m.b.t. de tijd dat de YN moet laden. Toch flits je weleens snel achter elkaar door, dus daar moet je dan wel rekening mee houden. Feit blijft wel dat hij snel oververhit raakt, zoals op het filmpje te zien is. (zie link bovenin)
Maar de Lumopro LP160 kost ook zo'n 140 euro. Wat dat betreft kun je bijna 2 YN-560 daarvoor kopen. Best een hoge prijs, maar misschien is de kwaliteit daar ook naar. De sb-600 kost overigens meer, dat wel.

Ik hoop dat er nog wat reacties komen en daarna moet ik toch eens de knoop doorhakken...

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do mar 31 2011 10:18 pm

SB-24, SB-26 of SB-28 zijn allemaal prima flitsers voor erbij. Ontsteken via (weliswaar erg dure) SU-4 of een goedkoop fotocelletje of een radio trigger. Heb zelf nog een SB-24 die ik nog wel eens als rim- of achtergrondlicht inzet tijdens een fotoshoot. Werkt als een tierelier.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mar 31 2011 10:39 pm

Marleen schreef:.... en daarna moet ik toch eens de knoop doorhakken...
Hehe succes dan met wikken en wegen, ken het gevoel.
Als je maar zorgt dat je het voor a.s. zondag doet ! :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr apr 01 2011 7:53 am

De YN heeft een richtgetal: 58 bij ISO 100 op 105mm
Zo lust ik er nog wel een paar.
Zelfs Nikon houdt zich niet aan de ISO norm voor het richtgetal, maar dit is wel lekker omhoog gerekend.
Geen idee wat de formule moet zijn om dit richtgetal te vergelijken met andere richtgetallen.
58 op 105
48 op 85
40 op 50mm ergens in die orde. Als iemand een omreken-formule hier voor kent, graag.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op di apr 12 2011 7:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr apr 01 2011 7:12 pm

Ik gebruik ook een SB24 die hier sinds mijn analoge tijd ongebruikt in de kast lag - werkt inderdaad uitstekend. Is alleen iets beperkter in zijn vermogensinstellingen (kan minimaal op 1/16 vermogen terwijl je de huidige SB's tot nog lagere vermogens terug kan schroeven).

De SB26 of SB28 is ook goed. Een van deze twee flitsers heeft ook een slave stand (geloof de 26 maar ben er niet zeker van) - kan ook handig zijn. Maar ik moet zelf toegeven dat ik het een beetje gehad heb met tweedehands flitsers via marktplaats nadat ik een keer voor Jan met de korte achternaam naar Veldhoven gereden ben om daar bij de verkoper voor een gesloten deur te staan. Ben toen uit frustratie gelijk maar langs de fotohandel gereden om een SB900 te kopen. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”