macrofotografie.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dick
Forumlid
Forumlid

macrofotografie.

Bericht door dick » za apr 14 2007 7:43 am

Goedemorgen iedereen.

De laatste tijd zie ik erg mooie macrofoto's op het forum voorbij komen.
Omdat ik mezelf ook wat meer in macrofotografie wil gaan verdiepen, wil ik graag van jullie weten stellen jullie (atijd) handmatig scherp?
Of vertrouw je op de af van de camera.
Gisteren ochtend voor dat ik ging werken, ook eens in de tuin wat geprobeerd.
Tips zijn natuurijk altijd welkom

Groet
Dick

Afbeelding

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za apr 14 2007 8:44 am

Ik laat de camera altijd scherpstellen en indien nodig kan ik zelf dan nog corrigeren. Maar een kleine verandering geeft vaak al weer onscherpte.

Vooral tussen bladeren is er weinig licht en zit je dus aan een groot diafragma om nog een beetje acceptabele sluitertijd te komen.
Ik zie dat je bij de foto van de slak op 1/20" hebt geschoten en dan is het, uit de hand, lastig om geen bewegingsonscherpte te krijgen en die is dan lastiger te vermijden dan onscherpte door een verkeerde focus.

Dus veel licht helpt om bovenstaande reden en als het kan kun je dat helpen door te fliten.
Ook als het kan een statieg gebruiken. Bij een slak of een bloem zal dat wel lukken als je de ruimte hebt tenminste, bij een vlieg of zoiets is het vaak jagen. Nou, veel plezier, rennen door de tuin met je statief aan je toestel :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”