Twijfel over beeldgrootte L / M of S

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fotorolf

Twijfel over beeldgrootte L / M of S

Bericht door fotorolf » zo apr 03 2011 11:16 am

Eigenlijk weet ik zelf het antwoord maar ben toch altijd weer in twijfel over het volgende:
De opslag van de beeldgrootte met mijn nieuwe D700 levert de volgende waarden: (in FX formaat)
L = 4.256 x 2.832 M = 3.184 x 2.120 en in S = 2.128 x 1.416
Ik sla al geruime tijd (dus ook vóór mijn Nikon tijdperk) alle werk op in NEF (RAW) en JPEG formaat.

Nu vertelde mij de verkoper (doen ik mijn D700 kocht) dat het weinig uitmaakt of ik in 'L' of 'M' opsla als ik niet van plan ben om hele grote uitvergrotingen te maken en dat het uiteraard ruimte bespaard.
Ik meen echter dat opslag in 'L' toch voordelen moet hebben in verband b.v. als je gaat croppen, ja toch?
Als ik de test doe in alle drie formaten dan krijg ik het volgende resultaat:
(uiteraard is het NEF bestand altijd gelijk)
L = 4,6 MB M = 2,8 MB en S = 1,5 MB (alles in JPEG)

Zelf wil ik geen enkel compromis sluiten voor wat betreft de kwaliteit en de opslag grootte vind ik geen thema.
Dus wat is het juiste antwoord: opslaan in 'L' of in 'M' ?? Wie helpt mij uit de droom?

Tweede vraag waar we toch bij het thema opslag zijn:
Tijdens onze (vaak verre-reizen) vakanties komen we snel met 2000 - 3000 foto's naar huis, die uiteraard onderweg gebackupped moeten worden. Ik heb al sinds meerdere jaren een image tank (Sitecom MD-050)) van 30 GB (niet al te groot voor huidige begrippen) maar nu zag ik dat deze mijn nieuwe CF kaart (in de D700) de SanDisk Ultra 16 GB met 30MB/s überhaupt niet kan lezen.
Wat kan ik volgens jullie voor de komende vakantie het beste doen: 1. meerdere CF kaarten aanschaffen (nogal prijzig), 2. nieuwe image tank aanschaffen of 3. laptop meenemen? (Wij komen in Afrika in gebieden waar wij waarschijnlijk enkele dagen lang geen stroom zullen vinden om op te laden)
Als ik even reken dan krijg ik toch het volgende beeld: iedere foto ca 15/16 MB x 3000 = toch snel 48 GB
Iemand goede raad c.q. ervaring?

Dank bij voorbaat en een fijne zondag
Fotorolf

george013

Re: Twijfel over beeldgrootte L / M of S

Bericht door george013 » zo apr 03 2011 11:29 am

Zou altijd in NEF schieten. Doe ik zelf ook en alleen als ik een JPG nodig heb, dan zet ik hem om. Heb dus amper JPG op mijn pc staan. Mbv viewnx of irfanview kun je er gemakkelijk doorheen bladeren, door de NEF's.
Backup zou ik aan een netbook denken, lekker klein. Zijn er vanaf zo.n 200 a 300 euro. Hebben, zeker nieuw een redelijke draaitijd. En zowiezo voldoende opslagruimte. En je kunt internetten en je foto's ergens anders uploaden indien gewenst.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo apr 03 2011 11:58 am

fotorolf schreef: Ik sla al geruime tijd (dus ook vóór mijn Nikon tijdperk) alle werk op in NEF (RAW) en JPEG formaat.
....
Zelf wil ik geen enkel compromis sluiten voor wat betreft de kwaliteit en de opslag grootte vind ik geen thema.
Dus wat is het juiste antwoord: opslaan in 'L' of in 'M' ?? Wie helpt mij uit de droom?
Ik snap je probleem niet met L of M. Je slaat sowieso alles in NEF op, dus de relevantie van L of M voor JPG is er niet. Je kunt achteraf altijd je NEF naar een maximale JPG converteren. Feitelijk hoef je niet eens in JPG op te slaan, kost alleen extra geheugenruimte op je kaarten als dat het probleem is op vakantie. Aangaande het efficiënt gebruik van je geheugenkaarten. Gebruik 12 bits inplaats van 14 bij gunstige lichtomstandigheden. Kies voor de opslag van NEF voor gecomprimeerd zonder verlies.

Laptop meenemen is wel erg veel gesjouw. Zo'n extra image tank zie ik ook niet meer echt zitten met de huidige opslagcapaciteit van geheugenkaartjes. Koop simpel minimaal 2 kaartjes van 16Gb extra (zeer betaalbaar) en je hebt bij elkaar met het ene kaartje van 16Gb wat je al hebt dan totaal 48 Gb aan opslagruimte.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 03 2011 12:20 pm

De grootte van de bestanden mag wat mij betreft nooit een probleem zijn met de huidige prijzen van geheugenkaartjes en backupmogelijkheden. Dat geef je zelf ook al aan. Dus gewoon alles op NEF schieten. GEEN compromis wat betreft de kwaliteit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

fotorolf

Bericht door fotorolf » zo apr 03 2011 5:00 pm

OK iedereen, mijn hartelijke dank voor jullie reacties.
Inderdaad wist ik al min of meer hoe het zit maar jullie meningen hebben een waardevolle bijdrage en bevestiging geleverd aan mijn mening. Soms wil je gewoon eens bevestigd krijgen wat een ander ervan vind.

Nogmaals dank :)
Fotorolf

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo apr 03 2011 5:27 pm

Als je gewend bent om nef en jpg te doen, dan moet je dat vooral blijven doen. Ik doe dat dat ook en ook op vakantie.
Het formaat dat je neemt voor jpg? Gewoon het grootste formaat en maximale kwaliteit, je kunt dat later altijd nog weer minderen op de pc.
Als opslag neem ik genoeg CF-kaartjes mee en als back-up een netbook en ik maak iedere dag een back-up van de foto's die ik gemaakt. 't Is wel altijd een back-up. Ik laat de foto's op het kaartje staan. Dat betekende dat toen ik afgelopen najaar mijn eerste kaartje in Vietnam vol had, ik voor met het volgende kaartje kon beginnen dat eerst nog moest formatteren, omdat het nog vol stond met foto's uit Kenia uit het jaar daarvoor. ;-)
Ik had mijn netbook zowel in Kenia als in Vietnam bij mij en dat is mij prima bevallen. Ik geloof trouwens niet dat er netbooks zijn met een CF-reader, dus je moet er wel een los lezertje bij meenemen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”