Ik ben er, zoals min of meer beloofd, vandaag heen geweest. Ik had al zo'n vermoeden, maar het is nu "officieel" volgens mij het mooiste van alle landgoederen waar deze streek bekend om is. Het huis is vervallen, maar daar gaat aan gewerkt worden. Maar het landschap is adembenemend mooi. Het is er heerlijk toeven zo vlak bij Haarlem.
Ondertussen staat Capture NX te prutttelen op de 38 foto's die vandaag door de selectie gekomen zijn. Een paar zal ik zo hier plaatsen zodat eenieder een goede indruk kan krijgen wat je er zoal kan zien en dus fotograferen.
Even wat informatie. Je kan er het beste heenrijden door vanaf het zuiden te komen. Anders moet je wat omrijden, want de weg voor Elswout langs is eenrichtingsverkeer richting het noorden (Overveen). Er is ruim voldoende parkeerruimte tenzij er iets speciaals te doen is. Net links van de toegangspoort staat de parkeerruimte goed aangegeven. Het landgoed is vrij toegankelijk, maar wel onder de onderstaande voorwaarden.
Tips voor tijdens het fotograferen: Neem een brede sortering objectieven mee. Een (super)superhoek is eigenlijk wel verplicht. Een goede tele aan te raden, want er lopen best wat leuke beesten rond en je hebt diverse leuke doorkijkjes. Een macro-objectief had ik niet bij me. Achteraf gezien had ik dat moeten doen; er staat heel veel in bloei daar, in ieder geval bij mijn bezoek vandaag.
Er staan diverse boomsoorten die ik als niet-kenner ervan verdenk dat ze hier niet uit de buurt komen. Leuk dus voor mensen die dat interessant vinden!
Ik heb allereerst de volgende informatie daar ter plekke even vastgelegd: