D7000 laat weing foto's die nog te maken zijn zien.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
D7000 laat weing foto's die nog te maken zijn zien.
Beste,
ik heb gisteren mijn D7000 binnen gekregen. Echt een pracht camera. Alleen heb ik een 1gb kaartje en een 4gb kaartje. Als ik mijn 4gb kaartje in slot 1 doe. En mijn 1gb in slot 2 kan ik 264 foto's maken terwijl mijn kaart leeg is.
Ik schiet JPEG Fine op Large met optimale kwaliteit.
Als ik dan mijn 4 gb kaartje er uit haal en mijn 1gb erin laat zitten. Dan geeft mijn camera dat ik nog ongeveer 80 foto's kan maken. Wat opzich wel klopt. Maar als ik mijn 4gb kaartje er weer in doe. Zegt hij weer maar +-250. Dat kan inprincipe niet. Dan zou hij dus minimaal 400 moeten aangeven als de foto's 10 mb per stuk zijn. Maar dan telt hij ook niet mijn te maken foto's van mijn 1gb kaart er niet bij op. Terwijl mijn setting staat op overflow. Het zijn allebei Sandisk's ultra kaartjes. Er staat ook geen andere foto's meer op de kaartjes. Weet iemand misschien wat het probleem is?
Met vriendelijke groet,
Ramon Kagie
ik heb gisteren mijn D7000 binnen gekregen. Echt een pracht camera. Alleen heb ik een 1gb kaartje en een 4gb kaartje. Als ik mijn 4gb kaartje in slot 1 doe. En mijn 1gb in slot 2 kan ik 264 foto's maken terwijl mijn kaart leeg is.
Ik schiet JPEG Fine op Large met optimale kwaliteit.
Als ik dan mijn 4 gb kaartje er uit haal en mijn 1gb erin laat zitten. Dan geeft mijn camera dat ik nog ongeveer 80 foto's kan maken. Wat opzich wel klopt. Maar als ik mijn 4gb kaartje er weer in doe. Zegt hij weer maar +-250. Dat kan inprincipe niet. Dan zou hij dus minimaal 400 moeten aangeven als de foto's 10 mb per stuk zijn. Maar dan telt hij ook niet mijn te maken foto's van mijn 1gb kaart er niet bij op. Terwijl mijn setting staat op overflow. Het zijn allebei Sandisk's ultra kaartjes. Er staat ook geen andere foto's meer op de kaartjes. Weet iemand misschien wat het probleem is?
Met vriendelijke groet,
Ramon Kagie
- Cees
- Forumlid
Re: D7000 laat weing foto's die nog te maken zijn zien.
Nikon is altijd heel voorzichtig met het geven van de aantallen. Het blijkt, dat wanneer je fotografeert, je meer foto's op je kaartje kwijt kunt.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Wellicht dat formatteren in de camera een oplossing bied.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
draadje wellicht even verplaatsen naar de juiste categorie?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gebeurd.florist schreef:draadje wellicht even verplaatsen naar de juiste categorie?
Zoals Cees al aangeeft is Nikon terughoudend met het inschatten van het aantal foto's. En zeker in JPG hangt het uiteindelijke aantal foto's enorm af van het onderwerp dat je fotografeert. Ik meen dat ook gekeken wordt naar de foto's die al genomen zijn en wat het gemiddelde formaat daarvan is. Kortom: het is een beetje onvoorspelbaar, maar in de regel kan je altijd minimaal kwijt wat de camera zegt maar eigenlijk altijd meer.
-
- Forumlid
Oke bedankt iedereen! Waar had ik het topic neergezet dan? Ik geloof in D7000 maarja kan het ook fout gedaan hebben. 

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Het draadje stond bij de D100 tot D700 serie. Maar dat was snel verholpen.Ramonisgek123 schreef:Oke bedankt iedereen! Waar had ik het topic neergezet dan? Ik geloof in D7000 maarja kan het ook fout gedaan hebben.
Het maakt trouwens ook niet zoveel uit. Dit is iets dat bij alle camera's opgaat.
- Léon Obers
- Forumlid
Bovendien met twee geheugenkaartjes geeft de camera mogelijk slechts van één kaartje weer van wat erop past.
Afhankelijk hoe de kaartjes gebruikt worden, als back-up of als overflow e.d.
Zou je specifiek de gebruiksaanwijzing er even op kunnen naslaan hoe en wanneer van welk kaartje het aantal wordt weergegeven.
Afhankelijk hoe de kaartjes gebruikt worden, als back-up of als overflow e.d.
Zou je specifiek de gebruiksaanwijzing er even op kunnen naslaan hoe en wanneer van welk kaartje het aantal wordt weergegeven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb de tweede kaart als video. En hij geeft slechts 1 kaart aan.
Ik heb zondag nog 1 kaart van 8Gb volgeschoten en als die leeg is geeft hij 230 opnamen aan.
Uiteindelijk heb ik er 402 geschoten. Ik schiet alleen raw 14bits uncompressed
Ik heb zondag nog 1 kaart van 8Gb volgeschoten en als die leeg is geeft hij 230 opnamen aan.
Dat is wel een heel erg groot verschil.JanR schreef:Ik heb de tweede kaart als video. En hij geeft slechts 1 kaart aan.
-
- Clublid
Het aantal nog te maken foto's is eigenlijk ook alleen maar van belang als het kaartje bijna vol zit. Hoeveel kan ik er nog maken voor ik moet wisselen. De nauwkeurigheid van het nog te nemen aantal wordt dan ook steeds nauwkeuriger. Maar het blijft altijd een richtgetal (nee niet die van je flitser...) ivm het comprimeren van de jpg en raw bestanden.
Marc
Marc
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
De prognose is voor 1 kaartje en telt het 2e kaartje er niet bij op. Zelfs als je overloop heb ingesteld.
Vandaar dat het aantal van kaartslot 2 wel wordt weergeven als je het eerste kaartje eruit haalt.
Op zich niet zo belangrijk, maar bij de instelling overloop zou de firmware wel aangepast mogen worden zodat hij de prognose wel bij elkaar optelt.
Nikon is idd voorzichtig met de prognose, als je vaker een kaartje hebt volgeschoten weet je voor jezelf wel wat het ongeveer doet.
Gr. Simon
Vandaar dat het aantal van kaartslot 2 wel wordt weergeven als je het eerste kaartje eruit haalt.
Op zich niet zo belangrijk, maar bij de instelling overloop zou de firmware wel aangepast mogen worden zodat hij de prognose wel bij elkaar optelt.
Nikon is idd voorzichtig met de prognose, als je vaker een kaartje hebt volgeschoten weet je voor jezelf wel wat het ongeveer doet.
Gr. Simon