formaat foto na bewerking

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Dochoff

formaat foto na bewerking

Bericht door Dochoff » wo apr 06 2011 6:58 pm

Beste forumleden,

als ik een foto bewerk en deze crop totdat ik 'm mooi vind, kan het zijn dat 'ie later een keer wordt afgedrukt. Van te voren weet ik nog niet op welk formaat.Het kan zijn dat ik 'm zelf afdruk, maar 't kan ook zijn dat iemand anders 'm gaat afdrukken.

Kan iemand mij aangeven hoe ik hier mee om moet gaan? Gewoon de foto maken zoals ik 'm wil en de rest negeren of toch iets anders?

Alvast bedankt voor de hulp.

Chinese wijsheid: iemand die iets vraagt is vijf minuten dom, iemand die niets vraagt blijft z'n hele leven dom..... ;)

Florina
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: formaat foto na bewerking

Bericht door Florina » do apr 07 2011 9:03 am

Er zijn fotocentrales die bijsnijden, maar ook die jouw formaat handhaven. Dan krijg je geen witte rand.
Wel krijg je dan diverse maten foto's. Maar dat wil ik juist.
bv profotonet. Ik crop ook altijd en dus kies ik altijd profotonet of bv colormailer (goedkoper).
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniël

Bericht door Daniël » do apr 07 2011 9:25 am

Algemene verhoudingen zijn:
3:2, 4:3 en 3:3 (of 4:4, 5:5,...... 100:100).

Dan moet het wel goed gaan.

Je camera neemt standaard 3:2 foto's. Dit kan je zelf instellen.
Als ik ga croppen hou ik meestal de 3:2 formaat aan omdat ik deze persoonlijk mooi vind.

Maar als je totaal afwijkende crops hebt zal het ook geen probleem zijn. Krijg je een witte rand. Gewoon dan met een snijtafel weg snijden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do apr 07 2011 10:07 am

Daniël schreef:Algemene verhoudingen zijn:
3:2, 4:3 en 3:3 (of 4:4, 5:5,...... 100:100).
Die eerste twee wel als camera fotoformaten, maar bij afdrukken kan dat soms toch anders uitpakken, denk aan "13x18cm".

Afdruk fotoformaten is grotendeels nog afgestemd op Amerikaanse inch maten. Wellicht omdat Kodak ooit zo groot is geweest en de rest van de industrie zich daarop heeft aangepast. Één maat ligt dan echt fysiek vast als zijnde de breedte van de papierrol. De andere maat kan wat meer variëren omdat het de snijmaat is, en pas wordt bepaald bij het afdrukken. Zo maakt men tegenwoordig het verschil tussen 2:3 en 3:4 foto camera opnameverhoudingen. Maar ook panorama-afmetingen.
Echt grote papiermaten zijn mogelijk weer losse vellen. Dan ligt lengte en breedte vast, maar het kan net zo goed ook een papierrol zijn als het afdrukcentrales betreft met grote afdrukcapaciteit. Dus er is nogal wat mogelijk.

Formaten als 10x15cm etc. zijn puur op de keper beschouwd afgeronde maten. Ga je het opmeten klopt het niet op de millimeter.
Feitelijk kom je aan de volgende reeks:

4x6 inch (10x15 cm)
5x7 inch (13x18 cm) ---> andere snijmaat 5x7,5 inch (13x19,5 cm)
8x10 inch (20x25 cm)
8x12 inch (20x30 cm)
12x18 inch (30x45 cm)
16x20 inch (40x50 cm)
16x24 inch (40x60 cm)
20x24 inch (50x60 cm)
20x30 inch (50x75 cm)

Als je nu echt foto's met aflopend beeld wilt hebben (zonder witte rand) houdt dan die inch maten aan. Dan weet je zeker dat afgezien van een aantal pixels rondom als "overlap" dat het meest effectieve formaat is.
Wil je juist foto's met witte rand rondom, kan dat per centrale ingesteld worden, maar je kunt het ook zelf bepalen. Als je het zelf bepaalt is de eerste goede richtlijn die inch-maat van een afdruk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dochoff

Bericht door Dochoff » do apr 07 2011 3:24 pm

Okey,
duidelijk.

Bedankt voor de reacties, Top!

Robert53
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Robert53 » vr apr 22 2011 2:03 pm

ik maak er zelf een witte rand omheen in Photoshop tot een standaard formaat ontstaat.
daarmee wil ik voorkomen dat er in de centrale een verkeerde crop wordt gemaakt en ik dus beeldmateriaal verlies.
groet, Robert

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”