Rode beelden met mijn D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Gert Wagelaar

Rode beelden met mijn D200

Bericht door Gert Wagelaar » za apr 14 2007 11:39 pm

Tijdens het verloop van de westrijd, en het ondergaan van de zon, zijn mijn beelden geschoten met mijn D200 steeds roder gaan tekenen, wat kan er mis zijn.

Hierbij de beelden

Afbeelding

Afbeelding

Mijn witbalans staat eigenlijk altijd op A. Misschien moet ik een witbalans maken vooraf, zijn er leden die dit doen, en hoe doen we dat dan?
Laatst gewijzigd door Gert Wagelaar op za apr 14 2007 11:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za apr 14 2007 11:40 pm

Ik zie de plaatjes niet Gert!

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za apr 14 2007 11:41 pm

witbalans
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za apr 14 2007 11:52 pm

Toch ook maar over op RAW kun je achteraf o.a. witbalans aanpassen.

KAMIKAZE-FREAK

Bericht door KAMIKAZE-FREAK » zo apr 15 2007 12:01 am

kijk eens naar je kleurbalans
als die op normaal staat of niet

dat is in het opnamemenu -> beeld optimaliseren

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo apr 15 2007 12:02 am

Ga mijn D70 steeds meer waarderen, die D200 prima, maar al dat extra gedoe, ik wil gewoon schieten, klaar. RAW met dat nabewerken kost mij te veel tijd.

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo apr 15 2007 12:04 am

A90, witbalans snap ik ook, Skippy RAW snap ik ook, zoek de oplosssing bij de opname, wie kan mij helpen

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » zo apr 15 2007 2:03 am

Even los van de verhitte "rodevlekkenindenek" situatie waarin de scheids zich zo te zien bevindt:

Met het vorderen van de avond worden de blauwe golflengten, meer en meer geabsorbeerd door de atmosfeer en de langere rode golflengte krijgt dus meer en meer de boventoon. Resultaat: Een mooie rode ballon van een zon die zachtkens in de zee zakt.
Allemaal mooi, maar...
Auto witbalans is "voorgeprogrammeerd" op "normale" daglicht situaties.
Kan niet voldoende bijsturen, c.q. corrigeren voor deze extreme belichtingsomstandigheden; Et presto: Een overderode scheids in het veld.

Advies: wil je onder deze extreme lichtomstandigheden de belichting onder controle houden, vertrouw dan niet op de automaat van de camera (zou ik zowiezo niet klakkeloos doen), maar stel de witbalans op je camera zo nu en dan opnieuw in, al naar gelang de opnameomstandigheden zich wijzigen.

Cruciale vraag: Hoe doe je dat? Neem een vel hagelwit A4 papier en die grauw-grijze gebruiksaanwijzing bij de hand en .... oefenen maar!

P.S.
Die tweede opname waarin de scheids duidelijk maakt wat er aan de hand is/was is een plaatje van een portret!

Groet,
Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo apr 15 2007 6:47 am

autocolor in photoshop wil ook wel 'ns wonderen doen (ook als je niet in raw schiet)

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo apr 15 2007 10:31 am

Albi, helder, maar een A4 blijft niet lang goed in mijn fototas, heb je ook een andere oplossing. Op de D200 zitten de cruciale instellingen onder de WB, Qual en ISO knop bovenop de camera, is door de WB naar een andere instelling te verplaatsen het avondrood niet op te vangen.

PS Lang leven mijn D70, je kan maar doorschieten zonder over WB na te denken, en ze zijn nog goed ook.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo apr 15 2007 10:44 am

Gert je kunt ipv een wit A4 ook een zgn. Expodisc gebruiken, dat is een rond filter die je voor de lens houdt waarmee je vervolgens een handmatige witbalanssetting kunt opslaan. Ook "gedoe" dus. Werkt wel heel goed naar het schijnt.

Voor meer info; http://www.a-digital-eye.net/expodisc.html

Het is gewoon een feit dat de kleurtemperatuur snel kan wisselen en dat dit veel invloed heeft. Blijft dus lastig als je niet wilt nabewerken.

Overigens begrijp ik niet zo goed dat je D200 hier meer last van heeft dan je D70, witbalans werkt volgens hetzelfde principe lijkt mij.

Afijn, succes en sterkte ermee.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo apr 15 2007 10:46 am

Je geeft het al aan: Mijn witbalans staat eigenlijk altijd op A

dat is dus niet goed:
pagina88 van de manual:

Als automatisch is geselecteerd voor witbalans, wordt de witbalans vastgezet op een waarde die overeenkomt met direct zonlicht als een meervoudige belichting wordt uitgevoerd.
Gebruik Automatisch alleen als het onderwerp door direct zonlicht wordt verlicht

zie pag 35 voor alle andere situaties waarbij geen sprake is van direct zonlicht.

Als je alleen foto's wilt knallen en dit soort dingen "gedoe" vindt, is de D200 misschien geen voor de hand liggende keuze.

rikterveen

Bericht door rikterveen » zo apr 15 2007 10:57 am

ik heb mijn witbalans op mijn D200 haast standaard op 5000K staan. nooit problemen mee

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » zo apr 15 2007 10:59 am

Marten schreef:Je geeft het al aan: Mijn witbalans staat eigenlijk altijd op A

dat is dus niet goed:
pagina88 van de manual:

Als automatisch is geselecteerd voor witbalans, wordt de witbalans vastgezet op een waarde die overeenkomt met direct zonlicht als een meervoudige belichting wordt uitgevoerd.
Gebruik Automatisch alleen als het onderwerp door direct zonlicht wordt verlicht

zie pag 35 voor alle andere situaties waarbij geen sprake is van direct zonlicht.

Als je alleen foto's wilt knallen en dit soort dingen "gedoe" vindt, is de D200 misschien geen voor de hand liggende keuze.
Tenzij je fotografeerd in RAW.....

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo apr 15 2007 11:00 am

Toch maar naar RAW, dat filter zal ik uitzoeken, die lenzen van mij lijken er niet erg geschikt voor, een 80 400 mm en de fisheye 10.5 mm

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”