Help bij keuze SB-900 of SB-700 of....
Help bij keuze SB-900 of SB-700 of....
Ik kom er nog niet helemaal uit, maar al wel veel geleerd van de topics in deze rubriek. Het gaat om het volgende: mij is gevraagd om een foto-verslag van een buiten-festival te doen, die overdag begint en 's-avonds eindigt. Ik vermoed dat de vraag vaker gaat komen.
Nu had ik bedacht in eerste instantie met de 70-300 te gaan werken omdat het om een sfeerinpressie gaat met het uitlichten van wat DJ's. Eventueel als het later op de dag heel druk wordt en ik weinig ruimte heb, gaat de 18-105 erop voor foto's van mensen die dichtbij staan. Ik weet het, niet een ideale lens maar alles op z'n tijd.
Met name als het gaat schemeren, denk ik wat flitskracht nodig te hebben, maar ook overdag begreep ik dat het fijn is bij te lichten (ik zal me nog verder verdiepen in de techniek).
Vragen:
- Als het gaat om bereik, wordt bij de SB-700 24 tot 120 mm aanghouden op FX. Omdat ik een D90 heb, moet ik dan de afstand ook verrekenen? Kortom, met de SB-700 kan ik met de 70-300 erop, vrijwel niet inzoomen.
- Hoeveel kliks gaan goede NiMH batterijen mee? (ivm voorraadje aanleggen)
- Is met name omdat het om buiten gaat, de SB-900 aan te raden?
alvast dank.
Nu had ik bedacht in eerste instantie met de 70-300 te gaan werken omdat het om een sfeerinpressie gaat met het uitlichten van wat DJ's. Eventueel als het later op de dag heel druk wordt en ik weinig ruimte heb, gaat de 18-105 erop voor foto's van mensen die dichtbij staan. Ik weet het, niet een ideale lens maar alles op z'n tijd.
Met name als het gaat schemeren, denk ik wat flitskracht nodig te hebben, maar ook overdag begreep ik dat het fijn is bij te lichten (ik zal me nog verder verdiepen in de techniek).
Vragen:
- Als het gaat om bereik, wordt bij de SB-700 24 tot 120 mm aanghouden op FX. Omdat ik een D90 heb, moet ik dan de afstand ook verrekenen? Kortom, met de SB-700 kan ik met de 70-300 erop, vrijwel niet inzoomen.
- Hoeveel kliks gaan goede NiMH batterijen mee? (ivm voorraadje aanleggen)
- Is met name omdat het om buiten gaat, de SB-900 aan te raden?
alvast dank.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Help bij keuze SB-900 of SB-700 of....
Fotografie in schemer en ook binnen, om de sfeer van aanwezig licht erbij te betrekken is het raadzaam toch sowieso de ISO behoorlijk wat op te schroeven. Dan heb je aan de SB-700 meer dan genoeg. Het scheelt iets van een halve stop met de SB-900, ofwel met 2 klikjes de ISO hoger instellen is het ook gecompenseerd.
De SB-700 past qua formaat beter bij een D90 dan die enorme SB-900.
Verder is van de SB-900 bekend dat die erg gevoelig is voor oververhitting. Dan schakelt de thermobeveiliging die uit. De SB-700 is een stuk minder gevoelig daarvoor, zelfs in aanmerking genomen dat bij de SB-700 die op vol vermogen moet flitsen als de SB-900 op 3/4 vermogen ingesteld kan worden om hetzelfde vermogen te leveren als de SB-700. Dan nog schakelt de SB-900 eerder uit. Verder is de flits volgtijd sneller met de SB-700
Test SB-700 tegenover SB-900
http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... 0058-11116" onclick="window.open(this.href);return false;
De SB-700 past qua formaat beter bij een D90 dan die enorme SB-900.
Verder is van de SB-900 bekend dat die erg gevoelig is voor oververhitting. Dan schakelt de thermobeveiliging die uit. De SB-700 is een stuk minder gevoelig daarvoor, zelfs in aanmerking genomen dat bij de SB-700 die op vol vermogen moet flitsen als de SB-900 op 3/4 vermogen ingesteld kan worden om hetzelfde vermogen te leveren als de SB-700. Dan nog schakelt de SB-900 eerder uit. Verder is de flits volgtijd sneller met de SB-700
Test SB-700 tegenover SB-900
http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... 0058-11116" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Het richtgetal (de sterkte van het flitslicht) is 34 voor de SB-900 en 28 voor de SB-700. Dat scheelt dus wel iets, maar niet wereldschokkend veel. Het voornaamste is dat de SB-900 veel meer snufjes heeft. Als je veel met filters werkt, 3 groepen externe filtsers aan wilt kunne sturen, bekabeld wilt flitsen of het extra batterypack wilt gebruiken dan is de SB-900 je ding. Als je gewoon een reportageflitser wilt hebben, dan is de SB-700 uitstekend. Uit je omschrijving krijg ik de indruk dat je in die laatste categorie valt.
Nog een ding: de SB-700 wordt in een handige, compacte tas geleverd, waarin de flitser geknikt gaat en de spullen in het overblijvende hoekje gaan. De SB-900 wordt een onmogelijke, langgerekte tas geleverd, die alleen handig is om aan je broekriem te hangen, maar verder niet. De flitser gaat hier langgerekt in, waarbij de filters en diffusor nog onder de flitser in een apart vakje zitten.
Groeten,
Marnix
Nog een ding: de SB-700 wordt in een handige, compacte tas geleverd, waarin de flitser geknikt gaat en de spullen in het overblijvende hoekje gaan. De SB-900 wordt een onmogelijke, langgerekte tas geleverd, die alleen handig is om aan je broekriem te hangen, maar verder niet. De flitser gaat hier langgerekt in, waarbij de filters en diffusor nog onder de flitser in een apart vakje zitten.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Je flitser schakelt automatisch tussen FX en DX. Dit heeft niets te maken met zoomen, maar met de beeldhoek.Tien schreef: Vragen:
Op 24mm spreid de flitser het licht heel breed, en op 120mm concerteert de flitser zijn licht in het midden.
Dat is niet te zeggen, dat ligt aan hoeveel vermogen je gebruikt.- Hoeveel kliks gaan goede NiMH batterijen mee? (ivm voorraadje aanleggen)
En dat is weer afhankelijk van een heleboel variabelen.
Maar ik heb gemerkt dat een setje GP2700 behoorlijk lang mee gaat, langer als de 30 minuten die nodig zijn om ze te herladen.
Zoals hierboven al genoemd zou ik eerst eens kijken naar het formaat.- Is met name omdat het om buiten gaat, de SB-900 aan te raden?
De SB-900 is enorm. Het is dat ik hem gebruikt voor stukken minder als een nieuwe SB-700 kon krijgen, maar voor het formaat had ik beter een SB-700 kunnen kopen.
Van de genoemde thermische beveiliging heb ik nog geen last gehad. Ik heb geprobeerd de flitser te forceren door een minuut lang kort achter elkaar op vol vermogen te flitsen, maar hij gaf geen krimp.
om het simpel te houden...als je het geld voor een 900 heb, koop dan een 900.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Volgens mij zijn we hier juist aan het betogen dat dat niet zondermeer waar is. Dat geldt alleen als omvang, gewicht en andere verschillen geen rol spelen. De SB-700 heeft bijvoorbeeld een hele handige stand voor eenvoudig balanceren van 2 groepen remote flitsers, die de SB-900 niet heeft. Als je daar veel gebruik van gaat maken is het dus niet verstandig om zomaar "de duurste" aan te schaffen.Caffler schreef:om het simpel te houden...als je het geld voor een 900 heb, koop dan een 900.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
er zijn natuurlijk verschillen tussen de 900 en de 700. (dat gedoe over gewicht laat mij koud, je heb het over een paar veertjes)
een plus voor de 700 zijn de meegeleverd filters
maar een min de 700 heeft geen pc steker
de 900 is krachtiger en je kan 3 gruppen flitsers controleren, in plaats van 2 met de 700.
heb je dat control helemaal niet nodig dan is misschien de 600 een kijkje waard, hij is eigenlijk krachtiger als de 700, heeft geen fluiten-en-bellen, en kan ook als "slave" gebruikt worden., hij zoomt alleen tot 85 en hij kan niet als master maar als je niet van plan ben een paar "outboard" nikon speedlights te gebruiken, en zoek alleen één flitser dan misschien is de 600 iets voor jou.
het hangt helemaal af van wat je precies wil doen met je flitser in de toekomst...en je budget natuurlijk.
faster glass is ook misschien een optie.
een plus voor de 700 zijn de meegeleverd filters
maar een min de 700 heeft geen pc steker
de 900 is krachtiger en je kan 3 gruppen flitsers controleren, in plaats van 2 met de 700.
heb je dat control helemaal niet nodig dan is misschien de 600 een kijkje waard, hij is eigenlijk krachtiger als de 700, heeft geen fluiten-en-bellen, en kan ook als "slave" gebruikt worden., hij zoomt alleen tot 85 en hij kan niet als master maar als je niet van plan ben een paar "outboard" nikon speedlights te gebruiken, en zoek alleen één flitser dan misschien is de 600 iets voor jou.
het hangt helemaal af van wat je precies wil doen met je flitser in de toekomst...en je budget natuurlijk.
faster glass is ook misschien een optie.
Dank je voor je reactie. Dank iedereen tot zover. Help me eens (hieronder specs uit de xls van Hans - tof Hans):Caffler schreef:...dan is misschien de 600 een kijkje waard, hij is eigenlijk krachtiger als de 700, heeft geen fluiten-en-bellen,....
SB-600 2004 30 35 300 220 2,5 sec 24 tot 85 mm 14 mm
SB-700 2010 30 35 360 260 2,5 sec 24 tot 135 mm 12, 14, 17 mm
Mogelijk dat ik het niet helemaal snap, maar als ik deze specs zie, kan ik even niet bij jouw gegevens komen waaruit blijkt dat de 600 krachtiger is, of begrijp ik het niet? Overigens lijkt het erop dat er aardig wat mensen een RSS op marktplaats hebben staan want de 600-ers vliegen de deur uit voordat er geboden kan worden...
Verder nog een vraag. Tot voor kort ging ik er vanuit dat je juist buiten meer flitskracht nodig had, zeker als er nog redelijk wat daglicht is. Klopt mijn aanname?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
900 GN = 34
(800 GN = 38)
700 GN = 28
600 GN = 30
@ 35mm
nie echt veel in de echte wereld en niet het heel verhaaltje
nee je hebt niet meer fiitskracht nodig omdat het buiten of in daglicht is...het gaat om afstand
(800 GN = 38)
700 GN = 28
600 GN = 30
@ 35mm
nie echt veel in de echte wereld en niet het heel verhaaltje
nee je hebt niet meer fiitskracht nodig omdat het buiten of in daglicht is...het gaat om afstand
Lees je ook eens in in het flitsen op tweedegordijn of flitsen met een trage sluitertijd van zeg even als voorbeeld een 1/20. Het flitslicht wat je gebruikt zorgt ervoor dat mensen bevriezen en de trage sluitertijd zorgt ervoor dat je een hoop omgevingslicht behoudt en dus ook de sfeer ervan.
Ga je met een 70-300 in de weer wat al niet echt een lichtsterke lens is dan zul je dat principe ook kunnen gebruiken alleen heeft je flitser veel kracht nodig om het onderwerp te bereiken, denk dat je een hoop aan een monopod zal hebben in die situatie.
Ik wil je even hierop attenderen, heeft een vriend van me een tijdje geleden gepost.
Ga je met een 70-300 in de weer wat al niet echt een lichtsterke lens is dan zul je dat principe ook kunnen gebruiken alleen heeft je flitser veel kracht nodig om het onderwerp te bereiken, denk dat je een hoop aan een monopod zal hebben in die situatie.
Ik wil je even hierop attenderen, heeft een vriend van me een tijdje geleden gepost.
Fuse schreef:Hoi Vivianne
Ik zie dat je al een hoop tips hebt gekregen maar misschien dat je hier ook nog wat aan hebt.
Zoals D90-s zegt "Ga vooral veel testen en oefenen" dit is echt de enige manier om je Party fotografie skills onder de knie te krijgen!En..! Zet je camera op Manuel. Het licht in een discotheek verandert zo snel dat je camera dit op de automatische stand niet bij kan houden en hier 9 van de 10 keer een zooitje van maakt.
Terugkomend op je vraag "Welke lens?"
Je kan het best een groothoek zoom objectief gebruiken. Of je nou een Nikon kitlens, een betaalbaar Sigma/Tamron objectief of een veel te dure Nikon 14-24 of 24-70 2.8 gebruikt maakt naar mijn mening echt niet veel uit.
Natuurlijk zie je verschil in kwaliteit (scherpte, vertekening, vignettering), maar om mooie leuke plaatjes te schieten heb je echt geen dure spullen nodig!!! Het gaat hierbij meer om de techniek! En doorgaans worden dit soort foto's alleen in lage resolutie op internet geplaatst.
Hieronder wat voorbeelden, gemaakt met verschillende camera's en objectieven. (oa Nikon D70s, D300, D300s, Sigma 18-125 f3.5-5.6, Sigma 17-70 f2.8-4.5, Tokina 10-17 Fisheye, Nikon 12-24 f4, Nikon 14-24 f2.8, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-85 f3.5-5.6 VR, Nikon 50mm 1.8 )
Foto's hieronder zijn gemaakt ZONDER flitser.
Ik lees in verschillende reacties dat ze je aanraden geen flitser te gebruiken.. natuurlijk zijn er situaties waar je geen flitser wilt of hoeft te gebruiken maar 90% van de tijd heb je die flitser toch echt wel nodig, zeker bij de portretfoto's. En het maakt hier ook echt niet uit of je een Nikon SB600, 700, 800 of SB900 gebruikt.
Je Nikon 50mm 1.4 moet je ook zeker meenemen, je kan hiermee het begin van de avond (als het rustig is) prachtige portretten en detail foto's schieten… totdat er 500 man naast en tegen je aan staan te springen, dan heb je niets meer aan dit objectief.
50mm f1.8
Foto's hieronder gemaakt met de "Duurdere" Nikon objectieven 12-24mm f4, 14-24mm f2.8, 24-70mm f2.8
Sigma 18-125mm f3.5-5.6 (dit objectief heeft bijna 2 jaar lang feesten, discotheken en festivals volgehouden, na zeker 5 keer op de grond stuiteren, zwemmen in een modderpoel en minimaal 10 bier, 3 cocktails en 6 cola te hebben getrotseerd heeft zij ons verlaten.)
Sigma 17-70mm f2.8-4.5
Nikon 16-85mm f4.5-5.6 VR en de geweldige Tokina 10-17mm f3.5-4.5
Je moet beginnen met de camera op de M stand, iso 400-800, sluitertijd 1/2 tot 1/10 sec, diafragma f1.8 tot f6.3 en je flitser op ttl. Let op waar het licht vandaan komt (voor een mooie achtergrond) en waar je de mensen neerzet die je wilt fotograferen. Als dit goed gaat kan je gaan proberen draadloos te flitsen, in de ene hand je camera en de ander je flitser. Hiermee zorg je dat je foto's minder "plat" overkomen en kan je de sfeer in je foto's totaal veranderen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
De 50mm 1.4 gaat zeker mee, na dit gelezen te hebben! Dankjewel voor alle moeite.Rick S. schreef:
Ga je met een 70-300 in de weer wat al niet echt een lichtsterke lens is dan zul je dat principe ook kunnen gebruiken alleen heeft je flitser veel kracht nodig om het onderwerp te bereiken
Dank je. Er schijnt genoeg ruimte te zijn bij aanvang dus ik neem statief gewoon mee.Rick S. schreef:Hoop dat je wat mooie foto's kan maken.
ok, de 900 erop gehad maar het wordt toch een beetje een vlag op een modderschuit-idee. Neiging tot SB-700 roept ook de vraag op 'waarom geen tweedehands SB-600?'. Iemand, behalve helft van de tweedehandsprijs, suggesties om mij over de streep te trekken voor de een of de ander gezien het doel?
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tweedehands is nu eenmaal tweedehands en die lampjes hebben niet het eeuwige leven.Tien schreef:ok, de 900 erop gehad maar het wordt toch een beetje een vlag op een modderschuit-idee. Neiging tot SB-700 roept ook de vraag op 'waarom geen tweedehands SB-600?'. Iemand, behalve helft van de tweedehandsprijs, suggesties om mij over de streep te trekken voor de een of de ander gezien het doel?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.