M'n eerste foto's voor dit forum...roep wat , ik leer graag.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
JOEB

M'n eerste foto's voor dit forum...roep wat , ik leer graag.

Bericht door JOEB » zo apr 15 2007 7:50 pm

En waar ben ik vandaag geweest:

Afbeelding

Met de tamron 90 mm:

Afbeelding

Overzichtsfoto

Afbeelding

Diverse soorten tulpen:

Afbeelding

Zomaar een beeld, komt wel lekker los van de achtergrond

Afbeelding

Een zuchtje wind... was wel lekker vandaag

Afbeelding

Tulpje ook gepoogd 'los te krijgen' van de achtergrond

Afbeelding

Bloemen blijven een dankbaar onderwerp. Grappig dat op veel camera's het tulpje voor macrostand staat....

Afbeelding

Jammer niet helemaal gelukt... maar het was ook maar een heel klein beestje zo los uit de hand... (2 mm) (Hoe zou deze beter gelukt zijn?)

Afbeelding

Een beetje vloekend rood op zondag...

Afbeelding

Spiegeltje Spiegeltje op de grond....

Afbeelding

Iets te diep in het glaasje gekeken?...

Afbeelding

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » zo apr 15 2007 8:19 pm

Mooie foto's. Was er afgelopen week ook, gelukkig iets minder warm toen. Maar het blijft een bijzonder park.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » zo apr 15 2007 9:22 pm

Vandaag was ik ook in de ochtend samen met mijn maat in het bloemenparadijs.

Groet
dick
Laatst gewijzigd door dick op ma apr 16 2007 2:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma apr 16 2007 9:01 am

Ik vind je foto's over het algemeen erg hard van kleur en contrast, een onderbelichting van -0,3 of zelfs -0,7 zou hier niet slecht zijn uitgepakt. Als je ze in RAW hebt geschoten misschien ook hier en daar je WB wat kouder zetten.
dick schreef:Vandaag was ik ook in de ochtend samen met mijn maat in het bloemenparadijs.

Groet
dick

Afbeelding
Dick, hij vroeg om advies, het lijkt mij dat het dan niet de bedoeling is dat jij hier ook een foto gaat plaatsen aangezien hij dan minder reacties op zijn foto krijgt. ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » ma apr 16 2007 1:58 pm

Hallo opgezefan.

Omdat wij beide op zelfde locatie waren heb ik in mijn enthouiasme een foto geplaatst.
Niet verder bij stilgestaan dat dit voor de topic starter nadelig kan zijn.
Foto is inmiddels verwijderd.

Groet,
Dick

JOEB

correctie belichting

Bericht door JOEB » ma apr 16 2007 3:34 pm

Mensen al vast dank voor de reacties.
Dick in vind je foto mooi. Vooral die druppels.

Opgezetfan,
Ik heb het volgende gedaan. M'n foto's zijn standaard wat donker en grijs. Ik heb de tip gevolgd van Hans Braakhuis

zet de wit balans van de reflex camera op auto -3 (zelf gebruik ik nu -2) en de belichtingscompensatie op +0,3

Vervolgens heb ik auto brightness en auto color boost uit Nikon Cature 4 toegepast.

Is -3 juist kouder of warmer bij witbalans?

Veder zal ik als voorbeeld ook een foto 'kaal' (alleen resolutie aangepast) uit de camera plaatsen. (Nu deze in een aparte post zit kunnen ze wellicht naast/ over elkaar op één scherm)
Afbeelding
Een volgende keer zal ik eens in RAW gaan werken. Tot nu toe nog niet gedaan.
gr
JOEB

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma apr 16 2007 3:52 pm

-3 is kouder, de WB wordt in Temperatuur in Kelvin weergegeven -3 houd dus in dat de foto door de camera 3 stappen kouder zal worden gemaakt.

Het is overigens erg moeilijk om op het midden van de dag redelijke foto's te maken vanwege het hard licht van de zon die erg donkere schaduwen zal opleveren.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma apr 16 2007 8:45 pm

Ik vind dit echt mooie platen, alleen die velden met al die bloemen vind ik veel te druk, je weet niet waar je kijken moet. De gele op die stengel vind ik echt geweldig. Dat spelen met die witbalans daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik merk wel dat het fotograferen (met name portretfoto's) met zoveel licht zoals de afgelopen dagen erg lastig is....de foto's worden wat harder....ik heb een D80 heeft iemand hier tips voor
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di apr 17 2007 11:02 am

Opgezetfan schreef:-3 is kouder, de WB wordt in Temperatuur in Kelvin weergegeven -3 houd dus in dat de foto door de camera 3 stappen kouder zal worden gemaakt.
Niet juist! Een negatieve correctie factor geeft juist een hogere instelling voor de kleurtemperatuur. De kleurtemperatuur voor zonlicht is 5200K; een corectie van -3 maakt daar 5600K van. Het effect van een negatieve correctie is warmere beelden! Probeer maar uit in bijvoorbeeld Capture 4 of NX.
Jur

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di apr 17 2007 7:14 pm

Jur schreef:
Opgezetfan schreef:-3 is kouder, de WB wordt in Temperatuur in Kelvin weergegeven -3 houd dus in dat de foto door de camera 3 stappen kouder zal worden gemaakt.
Niet juist! Een negatieve correctie factor geeft juist een hogere instelling voor de kleurtemperatuur. De kleurtemperatuur voor zonlicht is 5200K; een corectie van -3 maakt daar 5600K van. Het effect van een negatieve correctie is warmere beelden! Probeer maar uit in bijvoorbeeld Capture 4 of NX.
Voor een leek als ik....wat is capture 4 of NX...??

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di apr 17 2007 7:21 pm

Software, bewerkingssoftware van Nikon.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Roelof
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di apr 17 2007 7:22 pm

Nikon Capture is een fotobewerkingsprogramma.
Speciaal geschikt om het uiterste uit je RAW files te halen.
Capture NX is de laatste versie, kan wat meer qua bewerkingen.
Capture 4 is iets ouder, ondersteunt de D80 al niet meer, maar kan wel camera's op afstand besturen. Mijn D200 kan ik met Capture 4 via de USB-kabel aansturen en ook draadloos als ik de WT-3 (draadloze LAN-adapter voor de D200) op de camera heb zitten.
Ik heb Capture 4 op mijn laptop zitten en overweeg NX voor een van mijn desktops.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » di apr 17 2007 7:50 pm

Hallo peepz,

Bij dit soort harde belichtingen wil het wel helpen om de flitser (met Omnibounce) te geruiken om die keiharde schaduwen op te lichten.

Groet,
Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di apr 17 2007 8:05 pm

Roelof schreef:Nikon Capture is een fotobewerkingsprogramma.
Speciaal geschikt om het uiterste uit je RAW files te halen.
Capture NX is de laatste versie, kan wat meer qua bewerkingen.
Capture 4 is iets ouder, ondersteunt de D80 al niet meer, maar kan wel camera's op afstand besturen. Mijn D200 kan ik met Capture 4 via de USB-kabel aansturen en ook draadloos als ik de WT-3 (draadloze LAN-adapter voor de D200) op de camera heb zitten.
Ik heb Capture 4 op mijn laptop zitten en overweeg NX voor een van mijn desktops.
Roelof, thanks we gaan eens op zoek en aan het uitproberen. Volgens mij stond deze software ook op de meegeleverde cd toen ik mijn D80 had gekocht....heb er niet echt goed naar gekeken...ben alleen maar aan het fotgraferen gegaan.....

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di apr 17 2007 8:10 pm

Jur schreef:
Jur heeft hier gelijk - is warmer. Ik gebruik als ik Jpeg schiet met mijn D70s ook meestal -2 voor meer warmte.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”