Nieuwe SB-700

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Nieuwe SB-700

Bericht door Tjeerd88 » wo apr 13 2011 2:23 pm

Ik heb net bij winkel Steenweg in Utrecht de SB-700 aangeschaft, te gebruiken in combi met mijn D90. Voor een mooie prijs van €263,-.
Ik ben er erg verheugd over en erg benieuwd.

Het ziet er allemaal mooi uit. De flitser voelt lekker compact en niet zwaar.
Fijn dat er een handig tasje bij zit om je flitser in mee te nemen.

Ik vind alleen het kleine boekje met instructie een onhandig klein formaat hebben. Dor de manier van inbinden valt het ook steeds dicht. Irritant.

Verder lekker aan de gang met experimenteren.

tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Nieuwe SB-700

Bericht door MvBoetzelaer » wo apr 13 2011 7:49 pm

Gefeliciteerd met de mooie aankoop. De SB-700 is een prachtige flitser.

Tip: op de site van Nikon.nl kun je in de support-afdeling de handleiding ook in PDF-vorm downloaden. Je moet hiervoor alleen een (gratis) account aanmaken en de flitser (en misschien ook een body) registreren. De PDF kun je dan op je computer, iPad of mobiele telefoon lezen.
Voordeel is ook dat je een tweede jaar garantie krijgt bij het registreren.

Veel fotoplezier!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tjeerd88 » do apr 14 2011 9:43 am

Dank voor de tip Marnix. Ik heb me meteen aangemeld en de gids gedownload. Leest inderdaad veel prettiger zo.

Wel is de tekst erg ingewikkeld, vind ik. Met veel termen die ik niet ken.
Ik wilde als eerste uitproberen: draadloos flitsen met de camera in mijn rechterhand en de flitser links in de hand. Voordat ik door had hoe dat een werkte ..... Inmiddels begrijp ik dat bij draadloos flitsen de brandpuntsafstand van het objectief niet wordt doorgegeven aan de flitser en dat je de brandp.afstand op de flitser handmatig moet instellen. Want als die kleiner is dan je objectief, gaat de flitser niet af. Nou, voordat ik dit doorhad .... Ook ga ik nog zo'n plastic opzetstukje kopen dat de ingebouwde flitser op de camera afschermt. Of is er een ander manier om de ingebouwde flitser uit te schakelen terwijl die wel het signaal voor flisten afgeeft aan de externe flitser?

Wat ik al wel doorheb is het gemak waarmee je de hoeveelheid flitslicht kunt doceren met dat wieltje. Erg handig!
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

Jasper
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jasper » do apr 14 2011 7:31 pm

Tjeerd88 schreef:...Ook ga ik nog zo'n plastic opzetstukje kopen dat de ingebouwde flitser op de camera afschermt. Of is er een ander manier om de ingebouwde flitser uit te schakelen terwijl die wel het signaal voor flisten afgeeft aan de externe flitser?
Als het goed is kun je je master (je camera dus) op "--" i.p.v. "TTL" zetten.
Dit geeft dan alleen de voorflits met info, nog voor het gordijn opengaat.

Deze is zo kort en zwak dat het niet zichtbaar moet zijn op de foto.
Toch kun je bv bij productfotofrafie last krijgen van dit info flitsje. Dan kan dit kapje wellicht helpen.

Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”