Ik heb sinds kort een tokina at-x pro 28-80 2.8 maar krijg bijna geen ene foto scherp ( zie voorbeeld) ; waar ligt dit nu aan?
Model: NIKON D300
ISO: 200
Belichting: 1/20 sec.
Diafragma: 2.8
Brandpuntsafstand: 80mm
Voor een DX camera zou ik dan nog 1.5x factor erbij nemen.yzf1kr schreef: Zonder VR is de vuistregel dat je minimaal (1/brandputnstafstand) moet aanhouden.
In dit geval dus je ISO opschroeven en sluitertijd naar 1/80 of korter.
Tja, ik zou hem er niet bij nemen.Léon Obers schreef:Voor een DX camera zou ik dan nog 1.5x factor erbij nemen.yzf1kr schreef: Zonder VR is de vuistregel dat je minimaal (1/brandputnstafstand) moet aanhouden.
In dit geval dus je ISO opschroeven en sluitertijd naar 1/80 of korter.
1 / brandpuntafstand x 1,5 ofwel minimaal 1/125 sec.
Juist daarom zou je er beter aan doen dat draadje er nog eens op na te slaan, want de clou waar het om draait is kennelijk niet blijven hangen.yzf1kr schreef: Maar die discussie hebben we al eens gehad geloof ik.
Maar je gebruikt een lineaire vergroting van het DX opnameformaat die 1,5x groter is dan van een FX camera om tot een zelfde afdruk te komen. Je vergroot de onscherpte dus als zodanig mee. Moet je de tijd overeenkomstig weer korter nemen om dat te compenseren.yzf1kr schreef: 80mm blijft 80mm, de fysieke beweging wordt echt niet groter op een DX.