Hoi Leden,
Ik had een vraag hoe krijg je de mooiste foto's van hardlopers tijdens een wedstrijd in het donker?
Ik heb een Nikon d80 waarmee ik fotografeer. Met een 70-300 mm objectief.
Graag verneem ik van jullie goed tips!
MvG Ruud
Hardlopers in het donker fotograferen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Hardlopers in het donker fotograferen.
Hardlopers bewegen snel, dus echt langzame sluitertijden gebruiken bij alleen aanwezig licht is er niet bij.
Hoge ISO gebruiken is bij een D80 ook nogal beperkt, i.v.m. ruis.
Flitsen dan, maar of de hardlopers dat leuk zullen vinden?
Het gebruik van een langere brandpunt is niet echt aan te raden. Je flitser komt daarmee al gauw tekort aan vermogen. Welke flitser heb je?
Flitsen op het 2e sluitergordijn is wel een optie om nog iets van aanwezig licht mee te gebruiken in je opname, waarbij een wat wazig bewogen onderwerp door het gebruik van een redelijk langzame sluitertijd te gebruiken, achter een scherp onderwerp door de verlichting van de flits aanloopt.
Doe een zoekactie hier op het forum. Er zijn nogal wat draadjes over flitsen op het 2e sluitergordijn.
Maar hoe donker is donker?
Bewegen die hardlopers zich door de stad, waar redelijk veel stadsverlichting is, of buiten op het platteland met begeleiding van in signaal-oranje jasjes en lampjes gestoken lui op de kop van het hardlopers peloton?
Hoge ISO gebruiken is bij een D80 ook nogal beperkt, i.v.m. ruis.
Flitsen dan, maar of de hardlopers dat leuk zullen vinden?
Het gebruik van een langere brandpunt is niet echt aan te raden. Je flitser komt daarmee al gauw tekort aan vermogen. Welke flitser heb je?
Flitsen op het 2e sluitergordijn is wel een optie om nog iets van aanwezig licht mee te gebruiken in je opname, waarbij een wat wazig bewogen onderwerp door het gebruik van een redelijk langzame sluitertijd te gebruiken, achter een scherp onderwerp door de verlichting van de flits aanloopt.
Doe een zoekactie hier op het forum. Er zijn nogal wat draadjes over flitsen op het 2e sluitergordijn.
Maar hoe donker is donker?
Bewegen die hardlopers zich door de stad, waar redelijk veel stadsverlichting is, of buiten op het platteland met begeleiding van in signaal-oranje jasjes en lampjes gestoken lui op de kop van het hardlopers peloton?
Vriendelijke groet, Léon Obers