laatste probeersel van de tulp de fontein en de zwaan

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
fredje

laatste probeersel van de tulp de fontein en de zwaan

Bericht door fredje » do apr 14 2011 11:59 am

1
iso100
diafragma f/29,0
sluitertijd 1/30sec
Afbeelding
2
iso 100
diafragma f/6,3
sluitertijd1/40sec
Afbeelding
3
iso100
diafragma f/6,3
sluitertijd 1/30sec
Afbeelding
4
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fredje op vr apr 15 2011 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: laatste probeersel van de tulp de fontein en de zwaan

Bericht door GuyVerschuere » do apr 14 2011 12:13 pm

1) Denk dat je eens naar jouw statief moet kijken.
Fontein staat steeds dezelfde hoek scheef.

3) waarom niet de ISO wat opschroeven om het diafragma kleiner te krijgen?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do apr 14 2011 12:25 pm

F, bij je eerste foto heb je gekozen voor een sluitertijd van 1/13s en een diafragma van f/29.0

Ik kan mij niet voorstellen dat dat een bewuste keuze is, omdat er alleen maar nadelen aan verbonden zijn (onnodig lange sluitertijd en diffractie door vergaand diafragmeren)
Misschien moet je je gaan verdiepen in de voor en nadelen van tijd, diafragma en ISO combinaties.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do apr 14 2011 12:28 pm

EDIT: Zie dat er ondertussen net gereageerd is met ongeveer hetzelfde antwoord.
GuyVerschuere schreef: 3) waarom niet de ISO wat opschroeven om het diafragma kleiner te krijgen?
Die eerste foto een diafragma van f29 (hoe kom je daaraan?), lijkt me dan beter om een veel grotere opening te kiezen.
Bij dit soort kleine diafragma-openingen gaat de algehele scherpte door diffractie zodanig sterk achteruit, dat er niks scherp wordt. (Nog afgezien van die langzame sluitertijd). Zelfs niet met het beste statief wat er bestaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Peterpan

Bericht door Peterpan » do apr 14 2011 5:16 pm

Hoi Léon,

Kan jij mij deze regel eens beter uitleggen als je tijd en zin hebt ( :wink: ):

Bij dit soort kleine diafragma-openingen gaat de algehele scherpte door diffractie zodanig sterk achteruit, dat er niks scherp wordt. (Nog afgezien van die langzame sluitertijd). Zelfs niet met het beste statief wat er bestaat.

Op de cursus waar ik fotografie met digitale camera volg, hebben ze ons geleerd: Hoe kleiner de opening van het diafragma (groot getal) hoe scherper alles op de foto wordt.
Ik begrijp dat er door een langere sluitertijd (ook in combinatie met groot diafragma getal) bewegings onscherpte kan ontstaan maar wat Diffractie is...............is mij een raadsel :oops: !

Alvast bedankt!

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » do apr 14 2011 5:22 pm

GuyVerschuere schreef:1) Denk dat je eens naar jouw statief moet kijken.
Fontein staat steeds dezelfde hoek scheef.

3) waarom niet de ISO wat opschroeven om het diafragma kleiner te krijgen?
Met alle respect,nog kleiner dan F29,je bedoeld sluitertijd. :wink2:
Groet,
Gert.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do apr 14 2011 5:47 pm

Peterpan schreef:....Op de cursus waar ik fotografie met digitale camera volg, hebben ze ons geleerd: Hoe kleiner de opening van het diafragma (groot getal) hoe scherper alles op de foto wordt......
Of een slechte leraar, of je hebt even niet goed opgelet.
De regel is:
Hoe meer je diafragmeert (= kleinere opening= groter getal) hoe meer SCHERPTEDIEPTE.
Na zo ongeveer diafragma f 5,6 (verschilt per objectief) neemt de SCHERPTE af door diffractie.
diffractie

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 14 2011 6:08 pm

Peterpan schreef: Op de cursus waar ik fotografie met digitale camera volg, hebben ze ons geleerd: Hoe kleiner de opening van het diafragma (groot getal) hoe scherper alles op de foto wordt.
Die leraar moet voor straf in de hoek staan (een draai om de oren mag tegenwoordig niet meer), dat hij niet de andere kant van de medaille laat zien.

Ik haal altijd maar gewoon een voorbeeld aan van macrolenzen op een test website (test met een 10 Mp D200).
Onderstaand het resultaat van toch echt een als erg goed bekend staand objectief. De Micro Nikkor 105mm/2.8G AF-S VR
Kijk eens hoe ver de staafdiagrammen naar beneden zakken na pakweg diafragma f8 als weergave van scherpte
Diafragma f29 ligt net iets van een derde stopje terug van het f32 punt. :shock: :lol: :lol:
Dat zal bij elk objectief ongeveer in die mate terugkomen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do apr 14 2011 6:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Peterpan

Bericht door Peterpan » do apr 14 2011 6:13 pm

Marten schreef:
Peterpan schreef:....Op de cursus waar ik fotografie met digitale camera volg, hebben ze ons geleerd: Hoe kleiner de opening van het diafragma (groot getal) hoe scherper alles op de foto wordt......
Of een slechte leraar, of je hebt even niet goed opgelet.
De regel is:
Hoe meer je diafragmeert (= kleinere opening= groter getal) hoe meer SCHERPTEDIEPTE.
Na zo ongeveer diafragma f 5,6 (verschilt per objectief) neemt de SCHERPTE af door diffractie.
diffractie
Hoi Marten,

In de les heb ik wel goed opgelet maar ik heb het hier verkeerd geformuleerd :oops: :oops:
Wat ik bedoelde was inderdaad SCHERPTEDIEPTE!

Wat ik niet wist is dat er na een bepaalde diafragma (icm andere factoren) de scherpte af zou nemen.
Noemt men dit dan diffractie of heb ik het nog verkeerd?

Peterpan

Bericht door Peterpan » do apr 14 2011 6:16 pm

Léon Obers schreef:
Peterpan schreef: Op de cursus waar ik fotografie met digitale camera volg, hebben ze ons geleerd: Hoe kleiner de opening van het diafragma (groot getal) hoe scherper alles op de foto wordt.
Die leraar moet voor straf in de hoek staan (een draai om de oren mag tegenwoordig niet meer), dat hij niet de andere kant van de medaille laat zien.

Ik haal altijd maar gewoon een voorbeeld aan van macrolenzen op een test website (test met een 10 Mp D200).
Onderstaand het resultaat van toch echt een als erg goed bekend staand objectief. De Micro Nikkor 105mm/2.8G AF-S VR
Kijk eens hoe ver de staafdiagrammen naar beneden zakken na pakweg diafragma f8 als weergave van scherpte
Diafragma f29 ligt net iets van een derde stopje terug van het f32 punt. :shock: :lol: :lol:
Dat zal bij elk objectief ongeveer in die mate terugkomen.

Afbeelding

Hey Léon,

Thx!!!!! Nu ik het visueel heb, begrijp ik het een beetje!!!
Het is trouwens een lerares :D
En zoals ik al heb geschreven heb ik me verkeerd uitgedrukt.
Ja,ja,ja,ja..............ik ga zo wel even in de hoek staan :lol:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 14 2011 6:17 pm

Peterpan schreef: Noemt men dit dan diffractie of heb ik het nog verkeerd?
Wel bij de les blijven. :o 8) :wink:
Martin noemt het niet alleen, maar geeft zelfs een link waar het allemaal wordt uitgelegd.

Bij een lerares, is billenkoek een betere reprimande :? :lol: (Misschien kickt ze er wel op :mrgreen: :twisted: ).

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » do apr 14 2011 6:26 pm

Peterpan schreef:Hoi Léon,

Op de cursus waar ik fotografie met digitale camera volg, hebben ze ons geleerd: Hoe kleiner de opening van het diafragma (groot getal) hoe scherper alles op de foto wordt.
Ik begrijp dat er door een langere sluitertijd (ook in combinatie met groot diafragma getal) bewegings onscherpte kan ontstaan maar wat Diffractie is...............is mij een raadsel :oops: !

Alvast bedankt!
Klopt ja en nee,het beste is je diafragma in te stellen zo tussen de F/8 en de F/11(voor scherptediepte gemiddeld) dan krijg je globaal de beste resutaten.Mag ook weleens uitschieters doen tot F16 gaan afhankelijk waar en wat je fotografeert.Zoals landschappen.Maar in principe zoals eerder aangegeven(F/8 en F/11).

Groet,
Gert.
Laatst gewijzigd door Germay op do apr 14 2011 6:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Peterpan

Bericht door Peterpan » do apr 14 2011 6:28 pm

Léon Obers schreef:
Peterpan schreef: Noemt men dit dan diffractie of heb ik het nog verkeerd?
Wel bij de les blijven. :o 8) :wink:
Martin noemt het niet alleen, maar geeft zelfs een link waar het allemaal wordt uitgelegd.

Bij een lerares, is billenkoek een betere reprimande :? :lol: (Misschien kickt ze er wel op :mrgreen: :twisted: ).

Nou ja..........billenkoek, ik denk niet dat ze hierop kickt. Althans ik wil er niet achterkomen of ze erop kickt :lol:

Zelf ook nog iets gegoogled wat (voor mij) een duidelijkere beschrijving is:

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Alweer wat geleerd,
Thx allemaal :D :D

Peterpan

Bericht door Peterpan » do apr 14 2011 6:29 pm

Germay schreef:
Peterpan schreef:Hoi Léon,

Alvast bedankt!
Klopt ja en nee,het beste is je diafragma in te stellen zo tussen de F/8 en de F/11 dan krijg je globaal de beste resutaten.Mag ook weleens uitschieters doen tot F16 gaan afhankelijk waar en wat je fotografeert.Zoals landschappen.Maar in principe zoals eerder aangegeven(F/8 en F/11).

Groet,
Gert.
Hoi Gert,

Dit zijn zeker nuttige tips :!:
THX!

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do apr 14 2011 6:38 pm

Germay schreef: Klopt ja en nee,het beste is je diafragma in te stellen zo tussen de F/8 en de F/11(voor scherptediepte gemiddeld) dan krijg je globaal de beste resultaten......
NEE Gert, voor wat betreft de scherpte NIET tussen F/8 en F/11.
Het verschilt per objectief maar in het voorbeeld (staafdiagram) van Leon ligt de maximale scherpte op f 5.6, daarna neemt de scherpte af.
De keuze voor wel of geen scherptediepte is persoonlijk en smaakgebonden.
Peterpan schreef:....Hoi Gert,
Dit zijn zeker nuttige tips :!: THX!
Niet dus, wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door Marten op do apr 14 2011 6:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”