Continu licht ?
- sb0864
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Continu licht ?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... e-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb interesse in deze set, ik kies niet voor een flits set omdat ik geen externe flitser heb.
Geeft dit voldoende licht om op een slaapkamer / woonkamer een fotoshoot te doen van personen ?
Heeft iemand ervaring met continu licht of flitsen de meesten onder ons ?
Ik lees graag jullie reacties !
Mathijs
Ik heb interesse in deze set, ik kies niet voor een flits set omdat ik geen externe flitser heb.
Geeft dit voldoende licht om op een slaapkamer / woonkamer een fotoshoot te doen van personen ?
Heeft iemand ervaring met continu licht of flitsen de meesten onder ons ?
Ik lees graag jullie reacties !
Mathijs
Nikon D7000 + grip
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Continu licht ?
Is de lichtopbrengst te regelen? Blijft het licht dan dezelfde kleurtemperatuur houden?
Nadeel van continu licht kan zijn dat dit te weinig is om personen mee te fotograferen. Personen zouden erg lang stil moeten zitten in dat geval.
Een flitsset heeft meestal méér lichtopbrengst, is regelbaar en komt met een synchronisatie kabel, die je al dan niet met een middencontact verloopstukje op je camera kan aansluiten. Is wel wat duurder.
Nadeel van continu licht kan zijn dat dit te weinig is om personen mee te fotograferen. Personen zouden erg lang stil moeten zitten in dat geval.
Een flitsset heeft meestal méér lichtopbrengst, is regelbaar en komt met een synchronisatie kabel, die je al dan niet met een middencontact verloopstukje op je camera kan aansluiten. Is wel wat duurder.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik zou er niet aan beginnen. Van oudsher met flits-aggregaten met een halogeen instelverlichting om te bepalen wat je nodig had als diafragma en je had geen flits-belichtingsmeter kon je een gewone belichtingsmeter gebruiken in relatie met de meting van het instellicht. De verhouding was iets als tegenover 1 of 2 seconden met dat instellicht bij ISO 100. Die halogeen instellampen van Broncolor zijn op vol vermogen 650 Watt.
Dat kan een aardige indicatie zijn wat je als gebruik aan licht overhoudt met "gewone" 500 Watt fotolampen.
Dus 500 Watt lampen aan continue uitstralend licht is geen hoog vermogen. Moet je er wel bij bedenken dat tegenwoordig meer gebruik wordt gemaakt van een veredelt soort "TL-lampen". Die hebben een hoger rendement aan lichtafgifte en minder energie-afgifte aan warmte. Beter zou zijn een opgave in Lumen - Lux - Candela, een maatstaf wat er specifiek aan licht wordt afgegeven.
Puur op mijn gevoel zeg ik dat die lampen veel te weinig licht geven voor het doel wat je voor ogen hebt.
Dat kan een aardige indicatie zijn wat je als gebruik aan licht overhoudt met "gewone" 500 Watt fotolampen.
Dus 500 Watt lampen aan continue uitstralend licht is geen hoog vermogen. Moet je er wel bij bedenken dat tegenwoordig meer gebruik wordt gemaakt van een veredelt soort "TL-lampen". Die hebben een hoger rendement aan lichtafgifte en minder energie-afgifte aan warmte. Beter zou zijn een opgave in Lumen - Lux - Candela, een maatstaf wat er specifiek aan licht wordt afgegeven.
Puur op mijn gevoel zeg ik dat die lampen veel te weinig licht geven voor het doel wat je voor ogen hebt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- sb0864
- Forumlid
Bedankt voor de info, ben inmiddels aan het verder zoeken voor een flitssetje
http://www.kamera-express.nl/Studio-lic ... 0x70cm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo iets bijv.
http://www.kamera-express.nl/Studio-lic ... 0x70cm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo iets bijv.
Nikon D7000 + grip
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
- Léon Obers
- Forumlid
Ik denk ook al gauw te weinig flitsvermogen.
Er wordt wel een richtgetal opgegeven, maar dat is meestal met een kaal matglanzend open reflector op de lamp gezet.
Met een softbox of paraplu erop verlies je daarbij zoveel licht dat je nog niks overhoudt.
Ik denk dat je moet kijken naar echt minimaal iets van 300 Wattsec. lampen. Beter nog wat meer.
Er wordt wel een richtgetal opgegeven, maar dat is meestal met een kaal matglanzend open reflector op de lamp gezet.
Met een softbox of paraplu erop verlies je daarbij zoveel licht dat je nog niks overhoudt.
Ik denk dat je moet kijken naar echt minimaal iets van 300 Wattsec. lampen. Beter nog wat meer.
- sb0864
- Forumlid
Ik zie dat ik dan boven de 200,- kom, en dat vind ik te veel, daar heb ik geen budget voor.
Het is maar hobby, het hoeft niet over de top te zijn.
Ik ga nog eens achter mijn oor krabben !
Het is maar hobby, het hoeft niet over de top te zijn.
Ik ga nog eens achter mijn oor krabben !
Nikon D7000 + grip
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
- Léon Obers
- Forumlid
Ik kan er me wel iets bij voorstellen.
Toch zou je kunnen bedenken dat zelfs budgettten voor een flitssetje tot pakweg € 1000,- nog steeds als "hobby" gebruik wordt gezien. Het is dat de laatste jaren er allerlei Chinees spul op de markt is gekomen, maar de echte professionele sets lopen al gauw in prijzen uiteen van enkele tot meerdere duizenden Euro's.

Toch zou je kunnen bedenken dat zelfs budgettten voor een flitssetje tot pakweg € 1000,- nog steeds als "hobby" gebruik wordt gezien. Het is dat de laatste jaren er allerlei Chinees spul op de markt is gekomen, maar de echte professionele sets lopen al gauw in prijzen uiteen van enkele tot meerdere duizenden Euro's.
Leon heeft gelijk, maar om te hobbyen is het toch wel leuk hoor, ik heb ook zo'n onbekend merk wat echt nergens op slaat voor de pro. Maar je kan er wel mee oefen en er komen best aardige plaatjes uit. Als je budget niet boven de 200 euro kan komen zou ik het gewoon doen.
Leon let de lat even iets te hoog, maar hij heeft wel gelijk als je er veel meer wilt uithalen, moet je toch aan andere bedragen denken.
Gr. Simon
Leon let de lat even iets te hoog, maar hij heeft wel gelijk als je er veel meer wilt uithalen, moet je toch aan andere bedragen denken.
Gr. Simon
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Wat echt zonde van je geld is is het kopen van een te goedkoop flitssetje wat je maar een paar keer gebruikt omdat hij niet goed werkt.
Volgens mij kun je met een 200W set prima uit de voeten als je je ISO iets omhoog schroeft of met wat grotere diafragma's werkt. Zeker als je flitsers niet ver van het onderwerp staan.
Volgens mij kun je met een 200W set prima uit de voeten als je je ISO iets omhoog schroeft of met wat grotere diafragma's werkt. Zeker als je flitsers niet ver van het onderwerp staan.
Alle waar naar zijn geld, natuurlijk is het beter om iets meer geld uit te geven en er dan meer uit te halen. Maar met zo'n goedkoop setje kan je het wel leren, vind je het leuk en de moeite waard dan ga je sparen voor iets beters. Zo doe ik dat.
Gr. Simon
Gr. Simon
- Léon Obers
- Forumlid
Maar er is wel een ondergrens wat gewoon niet opschiet. Dan is goedkoop al gauw duurkoop.
Die genoemde setjes vallen daar IMO beslist onder.
Die genoemde setjes vallen daar IMO beslist onder.
- sb0864
- Forumlid
160 ws : http://www.digitalefotowinkel.nl/flitss ... !!37220!NL" onclick="window.open(this.href);return false;
150 ws: http://www.cameraland.nl/product/582/17578/" onclick="window.open(this.href);return false;
Merk je verschil tussen deze sets & sets van 200 ms ?
Ik woon in Zierikzee (4301 Zeeland) is er een winkel waar meerdere flitssetjes in de showroom staan ?
Hier bijv: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 94,,0,3.01" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Mathijs
150 ws: http://www.cameraland.nl/product/582/17578/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik woon in Zierikzee (4301 Zeeland) is er een winkel waar meerdere flitssetjes in de showroom staan ?
Hier bijv: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 94,,0,3.01" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Mathijs
Nikon D7000 + grip
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Ja bij de Kamera Express kan je zat vinden en kunnen ze je redelijk adviseren ... maar dat is niet echt in de buurt bij Zierikzee ...
Gr. Simon
Gr. Simon
- Léon Obers
- Forumlid
Bij alle door jouw genoemde sets wordt een richtgetal van 36 opgegeven. Lood om oud ijzer.sb0864 schreef:160 ws : http://www.digitalefotowinkel.nl/flitss ... !!37220!NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt me inderdaad verstandig een opgestelde set bij een leverancier te bekijken, en enkele testfoto's te maken.