Onze (mooie) hond goed op de foto !

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Janne

Onze (mooie) hond goed op de foto !

Bericht door Janne » zo apr 17 2011 6:50 pm

Beste Forumleden,
Een van de redenen waarom ik een nieuwe D5000 heb gekocht is, mooie foto's maken van onze hond in actie.
Maar dit wil niet echt lukken, als Chika mooi wil blijven zitten is het niet zo'n probleem.
Afbeelding
Afbeelding
Maar als je een actie foto wil wordt het al gouw een probleem.
Afbeelding

Heeft iemand voor mij een paar TiPs :P

M.v.g. Jan

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Onze (mooie) hond goed op de foto !

Bericht door Roelof » zo apr 17 2011 7:29 pm

Zolang je geen EXIF info in je foto meegeeft, kunnen we er weinig concreets van zeggen.
Zet je camera maar op sportstand, die is bedoeld voor snelbewegende onderwerpen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarileenK » zo apr 17 2011 7:31 pm

Wat een prachtig beest!

De sportstand is inderdaad een aanrader als het je (nog) niet handmatig kunt instellen. Ook vind ik de foto's (de hond) een tikje donker.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » wo apr 20 2011 12:40 pm

Sportstand om mee te beginnen...helpt waarschijnlijk wel. Neem de camera wel eens mee naar het strand, heb zelf 3 honden die heel wat rennen, racen en bewegen wanneer ze op het strand zijn, maar eerlijk gezegd nooit veel problemen mee...het zonlicht en daglicht doen het altijd goed wanneer je beweginen wil bevriezen. Maar ze moeten ook weer niet te plotseling of te dichtbij in beeld komen, dan krijg je dat niet goed op de foto. Misschien is er ook te weinig licht als jullie eind van de middag/begin avond of 's morgens vroeg gaan wandelen met de hond? De foto's zien er wel wat donker uit...
En kijk op de sportstand eens welke sluitertijd de camera uitkiest, dat kun je dan later overbrengen naar de 'm' stand.
Succes!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ronald-D » wo apr 20 2011 12:48 pm

Of probeer de sluitertijd voorkeuze.
De sluitertijd opschroeven totdat je de beweging kan bevriezen......gewoon lekker oefenen, gaat vanzelf lukken.
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo apr 20 2011 1:51 pm

Bij volle zon: ISO vastzetten op 400 of zelfs 800, en de rest op de automaat. Dan knijp je het diafragma wat onscherpte door onjuiste focus voorkomt, en dan is je sluitertijd hoog genoeg om alles te bevriezen.

Daniël

Bericht door Daniël » wo apr 20 2011 2:36 pm

tja, enorm trainen in het meetrekken van je camera.
Sluitertijden zou ik gewoon op iets van 1/100 nemen. Krijg je een mooie blur als achtergrond. Maar de poten kunnen snel ook een blur worden.
Diafragma lekker op f/6.3 of f/7.1 zetten. ISO genoeg. Om je 'zeer' mooie herder goed belicht op de foto te zetten kan je eventueel nog even een +0,3 of 0,7 doen.

Lekker blijven oefenen want je camera kan het wel :wink2:

Janne

Update: Onze (mooie) hond goed op de foto !

Bericht door Janne » zo mei 01 2011 7:08 pm

Afgelopen weekeind bij onze kleinkinderen geweest met de hond ...... toch nog even proberen wat foto's te maken.
Ik heb wel ontdekt dat maak je de foto door de zoeker dan gaat het beter en sneller ! ! Vergeleken met foto's die je maakt via het lcd schermpje !
Een van de vele foto's van de hond (met dochter en kleinkinderen). :huh:
Afbeelding

Hij is zo scherp dat je de druppels van zijn vacht ziet druppelen. :)

We zullen doorgaan ....

M.v.g. Jan

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di mei 03 2011 7:43 pm

Volgende keer nog proberen om een iets zachtere achtergrond te krijgen. De mevrouw op de achtergrond trekt de aandacht weg van de hond. Zodra zij nog wat vager is, komt je hond nog meer los van de achtergrond. Of gewoon zorgen dat er geen afleidende dingen gebeuren achter de hond, dat maakt het plaatje ook rustiger.
Maar dit is al heel goed, dat doen ze graag he, zwemmen met het warme weer!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

nikonfan

Bericht door nikonfan » wo mei 11 2011 10:46 pm

met mooi weer beginnen met oefenen geeft minder frustratie dat de foto`s niet scherp zijn. Liever niet via lcd scherm dan volg je het niet goed. Lekker door de knietjes gaan om de hond mooier in beeld te krijgen

En heeeeeel veeeeel oefenen krijg je vanzelf feeling om op juiste moment te knippen. Als je veel actie foto`s gaat maken zet ik hem op A stand diafragma f8 maar dat komt omdat ik altijd 2 spelende honden heb :D die ik alletwee scherp wil hebben. En pas knippen als er geen mensen op de achtergrond zitten. Ik heb met een workshop honden fotograferen ( van Bonnie vd Born) geleerd dat je sluitertijd voor honden actie beste is rond de 1000, workshop is trouwens aanrader en leuk om te doen. Bij portretjes kan je diafragma ook op 5.6 en dan scherpte punt op ogen richten dan is de achtergrond mooi onscherp

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Haket » ma mei 16 2011 11:44 am

Hallo Jan,
Moest even zoeken, deze foto heeft de volgende exif gegevens:
Camera Nikon D40X
Exposure 0.005 sec (1/200)
Aperture f/5.6
Focal Length 85 mm
ISO Speed 400
Exposure Bias -1/3 EV
Flash No Flash

Afbeelding
_DSC2882 by hans.ket, on Flickr
Hij staat met andere hondenfoto's op de Flickr site en van de meeste zijn de exif gegevens te lezen.

Om een foto scherp te krijgen is het heel belangrijk om je camera zo onbewegelijk mogelijk te houden.
Door de zoeker kijken, armen tegen je borst en niet krampachtig afdrukken maar geleidelijk. Dat zal al veel schelen.
Als ik dit weg moet halen is dat geen probleem.
Succes!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”