afdruk te donker

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Dochoff

afdruk te donker

Bericht door Dochoff » do apr 21 2011 4:17 pm

Beste forumleden,

vandaag mijn foto's bij de Hema opgehaald. De eerste keer dat ik daadwerkelijk mijn foto's afduk :oops:
Ik had ze voornamelijk gemaakt tijdens een shoot binnen, en nou valt het me op dat de afdrukken een slag donkerder zijn dan dat ze op het scherm worden getoond. Details van een zwarte blouse zijn incl knopen goed te zien op het beeldscherm, maar het lijkt (bijna) 1 zwarte vlakte op de afdruk.

Nou is de vraag, hoe dit in het vervolg te voorkomen?

Moet ik de monitor calibreren?
Moet ik meer op het histogram letten (en wat zijn dan de goede waardes? Een volledig gebruikt spectrum biedt niet altijd het gewenste resultaat)
Moet ik niet meer naar de Hema gaan :D?

Ik ben tevens bezig met een fotoboek (wil ik bestellen bij top-fotoalbum), maar zou het zonde vinden als die foto's ook te donker worden afgedrukt.

Graag jullie advies, alvast bedankt.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: afdruk te donker

Bericht door ReneG » do apr 21 2011 4:32 pm

Waarschijnlijk een kwestie van calibratie.

1. Juiste kleurprofiel kiezen voor je foto's (de meeste afdrukcentrales werken met sRGB, goede centrales geven aan welk profiel ze gebruiken).
2. Scherm calibreren (met een hardware-tool als een Spyder 3 of X-Rite) in het licht waar je normaal in werkt.
3. Een goede afdrukcentrale gebruiken die bovendien GEEN correcties op je foto's toepast! Vaak wordt automatisch een correctie op je foto toegepast; Maar als je alles helemaal naar eigen smaak hebt ingesteld wil je dat niet.

Nu heb ik geen ervaring met de Hema, ik weet dus niet hoe dat werkt. Maar veel mensen hier werken via profotonet.nl. Die hebben uitstekende service en kwalitatief zeer goede afdrukken. Ook belangrijk is dat je in hun software aan kan geven of er een correctie moet/mag worden toegepast. Dat zet ik dus altijd uit.

Overigens werk ik altijd bijna nagenoeg in een relatief donkere ruimte, er is dus weinig omgevingslicht aan als ik foto's aan het bewerken ben). Dan heeft dat ook maar minimale invloed op het scherm. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar je scherm als de zon er vol op staat en wanneer je in de schaduw zit, dat ziet er anders ui. Sommige calibratie-apparaten houden rekening met het omgevingslicht als je calibreert, maar dat licht moet dan ook weer elke keer hetzelfde zijn. Als je calibreert in het donker maar normaal foto's bewerkt met de lampen aan krijg je dus ook weer afwijkingen. Maar daar heb ik me verder niet zo erg in verdiept, enige wat ik weet is dat ik in hetzelfde licht werk als waarmee ik kalibreer.

Kortgezegd: Als ik mijn scherm goed gekalibreerd heb, de kleurprofielen staan op sRGB en ik lever de foto's bij profotonet aan zonder de optie voor automatische correctie, dan krijg ik gedrukt precies datgene wat ik op mijn scherm zie qua kleuren en belichting.

PS: En niet vergeten regelmatig de calibratie te controleren, die blijft geen 6 maanden goed of zo...
Spul waarmee je foto's maakt...

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » do apr 21 2011 5:38 pm

Klopt helemaal.
De meeste (goedkopere) afdrukcentrales drukken net wat te verzadigd en donker af.
Heb ooit een test gedaan met 1 en dezelfde foto en aflaten drukken bij
Pixum
Hema
boonsma
profotonet.

Bij de bovenste 3 allemaal te donker en te veel kleur. (alhoewel pixum best aardig was ondanks dat hij niet overeen kwam met mijn scherm.
profotonet waren de kleuren nagenoeg goed en liep niks dicht, oogt ook wat zachter de kleuren en heel scherp.

Wil zeker geen reclame maken voor profotonet, maar aan eigen bevindingen kun je niet twisten.
Dus probeer het uit.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » do apr 21 2011 6:18 pm

Kleine tip:

Probeer er ook rekening mee te houden dat de persoon / machine die de afdruk uiteindelijk maakt OOK moet kalibreren.
en neutraal afdrukken!

Zou dus eerst met hetzelfde digi bestand de afdruk elders laten maken.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do apr 21 2011 6:48 pm

Ter info: Bij HEMA kun je uitzetten dat de foto gecorrigeerd wordt. Heb recent wat laten afdrukken, en hoewel het papier veel dunner is dan ik gewend ben van het lab waar ik normaal heen ga, vielen de kleuren me zeker niet tegen.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do apr 21 2011 10:23 pm

Hoi Dochof
Laatst gewijzigd door jettiny op zo jul 17 2011 9:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » do apr 21 2011 10:28 pm

Trouwalbum in combinatie met kruidvat...
Heeft mij altijd verbaasd.
Uniek moment, de foto's zijn het enige tastbare achteraf.
Waarom iemand daarop wil bezuinigen blijft mij verbazen.

Aan de andere kant is het logisch, als ik nieuwe schoenen nodig heb ga ik ook naar de groenteboer...

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do apr 21 2011 10:35 pm

Mij ook, ik begrijp nu wat velen al jaren roepen, dat trouwfoto's er vaak een beetje bijhangen.
En dat terwijl jij je eigen uitslooft om er iets moois van te maken. :evil:
Men vind het niet zo belangrijk als wij blijkbaar. :(

vrgr
Tiny

george013

Bericht door george013 » do apr 21 2011 10:59 pm

Om wat voor foto's gaat dit.
Het is geen album.
Kleine printjes van 10x15 oid of a4.
Heb er nog geen vinger achter, maar denk dat afdrukken op grotere formaten lichter worden als op kleinere formaten. En met name dat de donkerdere partijen eerder dicht lopen op kleiner formaten.
George

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » do apr 21 2011 11:10 pm

En dan kom je toch op de kalibratie van de verschillende formaten, en niet bij het digitale bestand.

Wel vreemd dat "men" op voorhand de foto's niet spannend vind, maar als de kwaliteit tegenvalt is het toch een teleurstelling...
Of de persoon die de foto's gemaakt heeft is de boosdoener...

george013

Bericht door george013 » do apr 21 2011 11:20 pm

Calibratie is een 1 op 1 vergelijking waar de gewenste waarde en de gemeten waarde in overeenstemming zijn.
Waar ik op doel is de compressie van de foto die bij kleinere afrdukken donkerdere vlakken creeert. Nogmaals, zonder onderbouwing. En zonder te weten wat TS heeft afgedrukt.
George

Dochoff

Bericht door Dochoff » vr apr 22 2011 9:06 am

george013 schreef:Om wat voor foto's gaat dit.
Het is geen album.
Kleine printjes van 10x15 oid of a4.
Heb er nog geen vinger achter, maar denk dat afdrukken op grotere formaten lichter worden als op kleinere formaten. En met name dat de donkerdere partijen eerder dicht lopen op kleiner formaten.
George
Het gaat om relatief kleine prints, 13 x 19, 13 x 15.
De zwarte vlaktes lopen dicht, maar ook minder donkere gedeeltes van een zwart wit portret is mij te donker.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr apr 22 2011 9:15 am

jettiny schreef:Laat ik nou met precies dezelfde vraag zitten Dochoff.
Veertien dagen geleden had mijn dochter en schoonzoon het trouwalbum laten afdrukken bij kruidvat.
De foto's heb ik gemaakt, en zijn inderdaad ook veel lichter dan de afdruks.
Tot overmaat van ramp heeft mijn dochter ook nog wat aan de zorgvuldig door mij uitgekiende composities zitten rommelen.
Toen ik het boek zag, kon ik wel janken.
Ik zat echt in een behoorlijke dip.
Ik heb het nog niet gezegd, maar dat moet met zeer veel tact dat zul je begrijpen.
Zelf ben ik ook met een boek bezig van dezelfde foto's maar dan in collages naar mijn smaak, en ga ze zeker bij profoto af laten drukken.
Hier zijn al zoveel mensen met positieve reacties, dat ik daar voor 100 % op vertrouw.

vrgr
Tiny
Wat zonde, Tiny!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Dochoff

Bericht door Dochoff » vr apr 22 2011 9:20 am

Welke ervaringen zijn er met betrekking tot dit onderwerp bij het afdrukken bij top-fotoalbum?
Ik ben benieuwd.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr apr 22 2011 10:18 am

Maar goed , het is zo.

vrgr
Tiny
Laatst gewijzigd door jettiny op zo jul 17 2011 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”