Condensatie

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
Plaats reactie
GDF

Condensatie

Bericht door GDF » do apr 21 2011 7:33 pm

Afgelopen reis ( ik vaar ) zag ik bij ons op de boeg dolfijnen met ons mee zwemmen, dus snel naar binnen geschoten om mijn camera te pakken ( P7000)
Onze accomodatie word natuurlijk airco gekoeld, buiten was het een graad of 35 dus, tja.....niet zo snel aan gedacht, alles besloeg, maar ook binnen in de camera was alles beslagen, terwijl de buitenkant van de lens en het achterscherm al niet meer beslagen was duurde het toch minstens een uur voordat ik weer een foto kon nemen.
Nu is het vrij logisch dat zoiets gebeurd, en volgens mij is dat ook bijna niet te voorkomen, maar wat doet deze condensatie met de elektronica in de camera, ik neem aan dat het niet erg bevordelijk is voor je camera.
Concreet, is er iemand die ervaring hier mee heeft, goed of slecht, en is er misschien dan toch nog iets tegen te doen??

Binnen in de accomodatie van het schip word de temp. op een graad of 21 a 22 gehouden, buiten was het een graad of 35, dus ja een behoorlijk verschil.
Camera word binnen niet in een tasje o.i.d gestopt, helpt ook niets, ik had hem al eens in een handdoek gewikkeld, en dan in een kast gestopt, heeft niet geholpen!!
Het enigste wat hielp, of in ieder geval het proces versnelde was de camera in de douche ruimte leggen, de douche aan zetten op erg warm, en dan de deur dicht.............dat zou je dan een half uur voor de tijd moeten doen, in dit geval wist ik het omdat ik wist hoelaat de zon onder ging en ik die wilde fotograferen........anders is het natuurlijk niet te doen!!

Ik hoor graag van jullie

george013

Re: Condensatie

Bericht door george013 » vr apr 22 2011 9:42 am

Je zou hem in de afgesloten tas of ingewikkeld in een doek in de warmere lucht buiten kunnen opwarmen. Als er geen toevoer van verse lucht is, is er ook geen toevoer van vocht.
Je moet de camera buiten zoveel mogelijk afgescherm laten opwarmen. Binnen heeft geen zin.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr apr 22 2011 11:24 am

Camera in een afgesloten doucheruimte met warm stromend water is helemaal uit den boze.
De luchtvochtigheid is zodanig hoog, dat je je camera met die erg hoge luchtvochtigheid "binnenin" daarmee juist opvoert.
Nog meer reden voor condensatie bij veranderende temperatuur.

Als de camera al beslagen is, föhn die dan droog met bijv. een haardroger. Wel oppassen, niet te dichtbij, dat is weer te heet.
Camera opbergen in een plastic zak, of hermetisch afgesloten koffer met een verpakking Silicagel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergelijkbaar droogmiddel, te koop: http://www.overtoom.nl/is-bin/INTERSHOP ... ogmiddelen" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder: http://www.abcdirect.nl/treffer/nl/silicagel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

GDF

Bericht door GDF » zo apr 24 2011 9:41 am

@ Leon, tuurlijk heb je helemaal gelijk voor wat betreft de douche, maar geloof het of niet, het duurde nu niet zo lang voor ik de camera kon gebruiken.
Maar goed, helemaal voorkomen doe je het niet, alleen vond ik het in dit geval extreem lang duren, en natuurlijk op het moment dat je hem wilt gebruiken omdat je wat ziet wat je niet dagelijks, of beter gezegd bijna nooit ziet lijkt het altijd langer te duren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo apr 24 2011 9:49 am

GDF schreef:@ Leon, tuurlijk heb je helemaal gelijk voor wat betreft de douche, maar geloof het of niet, het duurde nu niet zo lang voor ik de camera kon gebruiken.
Dat geloof ik best. Maar je geeft juist aan dat je daarna evengoed wel weer erg grote problemen hebt met condensatie binnenin "maar ook binnen in de camera was alles beslagen", die je niet zou hebben gehad als de luchtvochtigheid in de camera binnenin (nagenoeg) afwezig was geweest.

Maar zoals geopperd, probeer die vocht opneem middelen eens uit in die omstandigheden waar je verblijft.
(Minder kostbaar voor gebruik in een kast waar je spullen staan, zoek onder "Vochtvreter": http://www.vochtvreter.nl" onclick="window.open(this.href);return false; )
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”