skate fotos blijven moeilijk
skate fotos blijven moeilijk
Hoi
Ik maak veel fotos van skaters in een relatief donkere hal waar ik vrijwilliger ben.
Daarbij heb ik eigelijk twee vragen.
1) Waarom kan ik in de S stand de sluitertijd niet sneller zetten als 1/200 als ik mijn flitser (intern of extern maakt niet uit) wil gebruiken?
2) Welke instelling kan ik het beste gebruiken in combi met het Sigma17-50mm F2.8 objectief en de SB-600?
Ik zou zelf zeggen: Diafragma altijd vol open (onderwerpen zijn altijd minstens 2 meter bij me vandaan dus dat zou moeten kunnen met de scherpte diepte lijkt me) Verder zou ik een sluitertijd van 1/500 of sneller willen gebruiken.
Kan ik dat in de P stand zo instellen? De flist-sterkte en iso blijven dan over als variabele parameters die de camera/flitser zelf regelt. Moet ik dan nog bepaalde instellingen op de flitser maken/instellen of wordt die weer door de camera aangestuurd?
Ik maak veel fotos van skaters in een relatief donkere hal waar ik vrijwilliger ben.
Daarbij heb ik eigelijk twee vragen.
1) Waarom kan ik in de S stand de sluitertijd niet sneller zetten als 1/200 als ik mijn flitser (intern of extern maakt niet uit) wil gebruiken?
2) Welke instelling kan ik het beste gebruiken in combi met het Sigma17-50mm F2.8 objectief en de SB-600?
Ik zou zelf zeggen: Diafragma altijd vol open (onderwerpen zijn altijd minstens 2 meter bij me vandaan dus dat zou moeten kunnen met de scherpte diepte lijkt me) Verder zou ik een sluitertijd van 1/500 of sneller willen gebruiken.
Kan ik dat in de P stand zo instellen? De flist-sterkte en iso blijven dan over als variabele parameters die de camera/flitser zelf regelt. Moet ik dan nog bepaalde instellingen op de flitser maken/instellen of wordt die weer door de camera aangestuurd?
- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: skate fotos blijven moeilijk
volgens mij heeft de d3000 een minimale synchronisatietijd van 1/200 sec en kan niet in de FP mode werken.
derhalve op 1/200 blijven A op 2.8 en sb600 op TTL. SB600 kun je nog uppen qua flitslicht en gooi ook de ISO eens flink omhoog.
derhalve op 1/200 blijven A op 2.8 en sb600 op TTL. SB600 kun je nog uppen qua flitslicht en gooi ook de ISO eens flink omhoog.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Omdat je binnen de flits synchronisatietijd moet blijven van de sluiter.PieterDriessen schreef: 1) Waarom kan ik in de S stand de sluitertijd niet sneller zetten als 1/200 als ik mijn flitser (intern of extern maakt niet uit) wil gebruiken?
Maakt trouwens niet zoveel uit, want de flitsduur van je flitser bepaalt feitelijk de belichtingstijd, en die is veel korter dan 1/500 sec.
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=31290" onclick="window.open(this.href);return false;
en bijv. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 21&t=13218" onclick="window.open(this.href);return false;
links naar filmpjes in de volgende reactie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 69#p427869" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do apr 28 2011 8:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Maakt in mijn geval volgens mij wel uit. Ik heb er nogal last van bewegings onscherpte. Blijkbaar is het in de hal te licht om de flits alleen als belichtingstijd te zien.Léon Obers schreef:Maakt trouwens niet zoveel uit, want de flitsduur van je flitser bepaalt feitelijk de belichtingstijd, en die is veel korter dan 1/500 sec.
Blijft vraag 2 open...please help
Als je last hebt van teveel omgevingslicht en je diafragma staat vol open dan sluit je het toch gewoon wat verder? Kortere sluitertijd heeft geen zin want dat kan de synchronisatie niet bijbenen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik vind 2 meter er wel kort op.
Ik zou eerder op 4 meter gaan zitten.
En ook hier geld, zonder voorbeeld foto's kunnen we niet goed meedenken.
Is er bijvoorbeeld wel op het onderwerp scherpgesteld.
Met een behoorlijke flits moet je het onderwerp ook bij een sluitertijd van 100 wel kunnen bevriezen volgens mij.
Ik zou eerder op 4 meter gaan zitten.
En ook hier geld, zonder voorbeeld foto's kunnen we niet goed meedenken.
Is er bijvoorbeeld wel op het onderwerp scherpgesteld.
Met een behoorlijke flits moet je het onderwerp ook bij een sluitertijd van 100 wel kunnen bevriezen volgens mij.
Leon gaat uit van een studioverlichting. Jij hebt te maken met een mix van omgevingslicht en flitslicht. Altijd in je achterhoofd opslaan dat je met flitsen 2 foto's maakt, 1 met omgevingslicht en 1 met flitslicht. Wat is de invloed van elk van deze twee?PieterDriessen schreef:Maakt in mijn geval volgens mij wel uit. Ik heb er nogal last van bewegings onscherpte. Blijkbaar is het in de hal te licht om de flits alleen als belichtingstijd te zien.Léon Obers schreef:Maakt trouwens niet zoveel uit, want de flitsduur van je flitser bepaalt feitelijk de belichtingstijd, en die is veel korter dan 1/500 sec.
Blijft vraag 2 open...please help
George
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als ik dit zo lees dan komt er bij mij een idee opzetten.
Ik stel mezelf de vraag, wat zou ik doen.
Niet helemaal duidelijk wat de exacte omgevingsfactoren zijn, maar ik kom tot het volgende idee.
Camera op statief, en afstandsbediening gebruiken.
Manueel scherpstellen op een plek waar de skaters jumpen, even een persoon neerzetten om af te stellen op die plek.
Camera op Manual, en instellen op Diafragma naar F11 of F16, ISO 100, en nou komt het, de blurb stand.
Flitser aanzetten.
Wachten tot er een skater aan komt zetten, net voor de jump je camera activeren en de sluiterknop vastzetten.
Dan de flitser met de hand activeren, (dus gewoon los in de hand houden) als de skater op jou plekje is, en de sluiterknop weer uitzetten.
Uiteraard is een en ander behoorlijk afhankelijk van je timing, maar nu ben je ontevreden over de resultaten, en wellicht geeft dit idee je nieuwe opties, en wel betere foto's.
Het is het proberen waard toch?
Hopelijk heb je er iets aan.
vrgr
Tiny
Ik stel mezelf de vraag, wat zou ik doen.
Niet helemaal duidelijk wat de exacte omgevingsfactoren zijn, maar ik kom tot het volgende idee.
Camera op statief, en afstandsbediening gebruiken.
Manueel scherpstellen op een plek waar de skaters jumpen, even een persoon neerzetten om af te stellen op die plek.
Camera op Manual, en instellen op Diafragma naar F11 of F16, ISO 100, en nou komt het, de blurb stand.
Flitser aanzetten.
Wachten tot er een skater aan komt zetten, net voor de jump je camera activeren en de sluiterknop vastzetten.
Dan de flitser met de hand activeren, (dus gewoon los in de hand houden) als de skater op jou plekje is, en de sluiterknop weer uitzetten.
Uiteraard is een en ander behoorlijk afhankelijk van je timing, maar nu ben je ontevreden over de resultaten, en wellicht geeft dit idee je nieuwe opties, en wel betere foto's.
Het is het proberen waard toch?
Hopelijk heb je er iets aan.

vrgr
Tiny
En wat is je winst als je op de synchronisatietijd neemt?
Op 2 meter kun je ook met hoge sluitersnelheid werken, stel de camera in zo dat de flitser de maximale aanbreng heeft voor de belichting. Synchronisatietijd en klein diafragma dus grote flitssterkte. Krijg je wel minder achtergrond, is ook spannend.
Hoop dat ik het goed heb.
George
Op 2 meter kun je ook met hoge sluitersnelheid werken, stel de camera in zo dat de flitser de maximale aanbreng heeft voor de belichting. Synchronisatietijd en klein diafragma dus grote flitssterkte. Krijg je wel minder achtergrond, is ook spannend.
Hoop dat ik het goed heb.
George
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
De verhouding tussen het omgevingslicht en het flitslicht regel jeJack the Slipper schreef:Als je last hebt van teveel omgevingslicht en je diafragma staat vol open dan sluit je het toch gewoon wat verder? Kortere sluitertijd heeft geen zin want dat kan de synchronisatie niet bijbenen.
1) met de flitssynchronisatietijd (hoe korter, hoe minder omgevingslicht; uiteraard tot aan de kortste synchronisatietijd) en
2) met het diafragma, voor zover de kracht van je flitser dat toelaat (te klein diafragma geeft onderbelicht object).
En bij een bewegend object kan een flitssynchronisatie op het 2e gordijn juist mooie effecten geven (weet niet of een D3000 die optie heeft).
Groet, henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Verzamel antwoord op jullie tips:
@Frank B: Iso boven de 800 vind ik niet om aan te zien bij een D3000..dus daar licht mijn grens. Wat is FP mode en hoe stel ik het in op mijn D3000?
@jettiny: Camera op een statief is misschien wel grappig om een keer te proberen, maar is geen optie tijdens een skatewedstrijd. Ik ren dan zowizo al de benen onder mijn kont vandaan op op het juiste moment op de juiste plek te zijn. Tijd om veel met instellingen te klooien heb ik dan al helemaal niet.
@Jack the Slipper: Ik heb dit objectief juist gekocht om het diafragma ver open te kunnen zetten en zodoende maximaal van het omgevingslicht gebruik te kunnen maken.
@Jumpjiving: 2 meter is geen uitzondering in dit geval. Skaters kun je vaak het mooiste op de plaat zetten als je er met de neus bovenop zit. Wat ik vaak doe is klaarstaan aan het einde van een ramp (soort springschans). Als er dan een skater aankomt ga ik door mn knieën en hou de camera vlak boven de grond met de lens min of meer naar boven gericht. Op het moment dat de skater overvliegt druk ik af. Ik gebruik dus geen zoeker..alles gaat een beetje op goed geluk. De skater saat dus eigelijk een beetje met zijn onderkant op de plaat met plafond als achtergrond. Bij een diafragma van 2.8 is alles wel redelijk mooi verlicht, maar staat de skater zelf maar zelden scherp op de plaat. Ik denk dus dat dit aan de te lange sluitertijd ligt.
@henkk: Flitsen op het 2e gordijn kan wel met de D3000 maar heeft nagenoeg geen effect bij zulke korte sluitertijden.
Punt 2 snap ik niet zo goed.
Het gaat dus echt om het fotograferen op de kortere afstanden terwijl ik de achtergrond ook nog mooi verlicht wil zien, maar tegelijk ook zo wazig mogelijk kwa scherpte.
Iemand nog tips?
@Frank B: Iso boven de 800 vind ik niet om aan te zien bij een D3000..dus daar licht mijn grens. Wat is FP mode en hoe stel ik het in op mijn D3000?
@jettiny: Camera op een statief is misschien wel grappig om een keer te proberen, maar is geen optie tijdens een skatewedstrijd. Ik ren dan zowizo al de benen onder mijn kont vandaan op op het juiste moment op de juiste plek te zijn. Tijd om veel met instellingen te klooien heb ik dan al helemaal niet.
@Jack the Slipper: Ik heb dit objectief juist gekocht om het diafragma ver open te kunnen zetten en zodoende maximaal van het omgevingslicht gebruik te kunnen maken.
@Jumpjiving: 2 meter is geen uitzondering in dit geval. Skaters kun je vaak het mooiste op de plaat zetten als je er met de neus bovenop zit. Wat ik vaak doe is klaarstaan aan het einde van een ramp (soort springschans). Als er dan een skater aankomt ga ik door mn knieën en hou de camera vlak boven de grond met de lens min of meer naar boven gericht. Op het moment dat de skater overvliegt druk ik af. Ik gebruik dus geen zoeker..alles gaat een beetje op goed geluk. De skater saat dus eigelijk een beetje met zijn onderkant op de plaat met plafond als achtergrond. Bij een diafragma van 2.8 is alles wel redelijk mooi verlicht, maar staat de skater zelf maar zelden scherp op de plaat. Ik denk dus dat dit aan de te lange sluitertijd ligt.
@henkk: Flitsen op het 2e gordijn kan wel met de D3000 maar heeft nagenoeg geen effect bij zulke korte sluitertijden.
Punt 2 snap ik niet zo goed.
Even samengevat: Skaters van grotere afstand vastleggen lukt een stuk gemakkelijker. Ik mik dan een bom flitslicht tegen het plafond van de hal (metertje of 5-6 hoog). De sluitertijd van 1/200 heeft ook minder invloed op de scherpte van een grotere afstand.2) met het diafragma, voor zover de kracht van je flitser dat toelaat (te klein diafragma geeft onderbelicht object).
Het gaat dus echt om het fotograferen op de kortere afstanden terwijl ik de achtergrond ook nog mooi verlicht wil zien, maar tegelijk ook zo wazig mogelijk kwa scherpte.
Iemand nog tips?
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
De vraag was hoe je de verhouding tussen het omgevingslicht en het flitslicht regelt.PieterDriessen schreef:Verzamel antwoord op jullie tips:
@henkk: Punt 2 snap ik niet zo goed.Iemand nog tips?2) met het diafragma, voor zover de kracht van je flitser dat toelaat (te klein diafragma geeft onderbelicht object).
Het omgevingslicht is constant. Het flitslicht varieert tot het max. vermogen van de flitser met het diafragma (kleinere opening geeft sterkere (langduriger) flits) maar geeft in principe eenzelfde dekking (belichting).
Als je dus een kleinere diafragmaopening kiest terwijl de flitser nog niet aan z'n max. vermogen zit, verminder je de invloed van het omgevingslicht want dat is dan relatief zwakker t.o.v. de flits
Ik hoop dat het nu duidelijk is, anders gewoon proberen in een proefopstelling.
Groet, Henk.
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
Maar die hoef je dan ook niet zo kort te houden. Probeer eens 1/60 met 2e gordijn.PieterDriessen schreef:Verzamel antwoord op jullie tips: