Beter Nikon standaardzoom objectief

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Beter Nikon standaardzoom objectief

Bericht door MauritsD » vr apr 29 2011 6:23 pm

Bij mijn D80 zat toendertijd een 18-135 kitlens. Verder heb ik een 70-300VR en de 50/1.8
Nu ben ik van plan een betere vervanging voor de 18-135 te gaan aanschaffen (nieuw of 2e hands) omdat ik de kwaliteit erg marginaal vindt:
- weinig lichtsterk
- veel vignetting bij zoom
- veel barrel bij wide
- veel kleurverschuiving in de hoeken

Mijn oog is voorlopig gevallen op de 16-85, die weliswaar niet lichtsterker is, maar dmv VR wel 2 tot 4 stops langzamer kan belichten en de vervorming is ook veel minder.
Hij is wel duur en veel meer geld kan ik er ook niet aan uit geven (voor nieuw moet ik nog ff doorsparen) en ik wil wel graag een Nikon ivm waardevastheid.

Is dit een goede keus voor mij of ziet iemand nog andere (Nikon) alternatieven?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Beter Nikon standaardzoom objectief

Bericht door Patrick » vr apr 29 2011 6:33 pm

Een vaak gestelde vraag. Meestal komen mensen uit op de Nikon AFS 16-85 VR of de Tamron 17-50 f2.8, waarvan meerdere smaken in omloop zijn (met of zonder scherpstelmotor, met vibratiereductie en zonder).

Zoek even op het forum. Je moet heel wat kunnen vinden hierover!

P.S. Het mooiste vind ik de Nikon AFS 17-55 f2.8, die tweedehands voor rond de 700 Euro te koop is. Dat is nog wat meer geld, maar wel de beste investering. En een waardevast objectief!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » vr apr 29 2011 6:43 pm

Patrick, dank je wel.
Dat is inderdaad wat ik hier op het forum ook zo'n beetje tegenkom. De 17-55 zou ik nog liever hebben, maar wordt zelfs 2e hands echt te duur en dat betekend nog langer doorfotograferen met de 18-135 die me kwalitatief echt is gaan tegenstaan. (Ik gebruik steeds vaker de 50mm enkel vanwege de kwaliteit, maar die is wel minder allround)

Voordat ik de 16-85 ga aanschaffen wil ik echter wel zeker weten dat ik niets over het hoofd heb gezien :)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 29 2011 6:50 pm

amateurt schreef:Patrick, dank je wel.
Dat is inderdaad wat ik hier op het forum ook zo'n beetje tegenkom. De 17-55 zou ik nog liever hebben, maar wordt zelfs 2e hands echt te duur en dat betekend nog langer doorfotograferen met de 18-135 die me kwalitatief echt is gaan tegenstaan. (Ik gebruik steeds vaker de 50mm enkel vanwege de kwaliteit, maar die is wel minder allround)

Voordat ik de 16-85 ga aanschaffen wil ik echter wel zeker weten dat ik niets over het hoofd heb gezien :)
Maak jezelf lid van NCN en kom op de glasdag volgende maand. Kan je heel veel moois vasthouden en proberen.

Of ga een keer mee op een (forum)wandeling. Dan is er ook altijd veel mogelijk van mede-(forum)leden.

De 16-85 VR heb ik trouwens zelf ook als lichtgewicht alternatief. In de praktijk zit hij vaak op de D40 van m'n vrouw, maar ik heb er vaak mee geschoten. Echt een heel, heel fijn objectief!

De Tamron heb ik zelf vroeger ook gehad. Ook fantastisch. Met name de juiste keus als je de extra lichtsterkte wilt. Het bereik daarvan is echter natuurlijk wel wat kleiner en je hebt geen VR. Vind ik persoonlijk, zeker in dit bereik, geen probleem.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di mei 03 2011 4:01 pm

Dank voor de adviezen en het 'sparren'

Ik ga voor de 16-85mm met een D7000 erbij :D
Eerst m'n D80 te koop zetten en dan op zoek naar een 2e hands D7000 met 16-85mm
Hoop dat t vlot gaat

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Henk » di mei 03 2011 7:51 pm

amateurt schreef:Dank voor de adviezen en het 'sparren'

Ik ga voor de 16-85mm met een D7000 erbij :D
Eerst m'n D80 te koop zetten en dan op zoek naar een 2e hands D7000 met 16-85mm
Hoop dat t vlot gaat
Van die 16-85 ga je zeker geen spijt krijgen 8) en ik gok (geen ervaring) dat de D7000 ook best aardig is :mryellow:
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

WimB

Bericht door WimB » do mei 12 2011 9:46 pm

Hallo,

Heb ook de D80, nu sinds 3 maanden met 16-85, daarvoor met de 18-200.
De 16-85 maakt goede scherpe foto's en veel meer detail dan m'n oude objectief.
Qua ergonomie vind ik het een fijne combinatie.
Vond hem ook best duur, maar in gebruik een fijn objectief. Ik ben er dus erg tevreden over en je ziet de 16-85 ook vaak bij de gebruikers op dit forum. Je kunt op deze site de objectieven vergelijken.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=0" onclick="window.open(this.href);return false;
succes

annoh

Bericht door annoh » do mei 19 2011 8:08 am

Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van de 16-85 mm erg ongunstig als je kijkt naar de optische prestaties bij 85 mm. Daarnaast heb ik weinig verbetering gezien t.o.v. de bekende Nikkor 18-105 mm.

JeroenR
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JeroenR » do mei 19 2011 9:03 am

Ik gebruik ook de combinatie D80 met 16-85. Het is een fijn objectief met lekker veel groothoek (wat ik het meest gebruik). Ik gebruik hem eigenlijk nooit op 85mm omdat ik dan de 70-200 gebruik. Ik zou zeggen ga eens naar een goede fotowinkel, maak eens wat testopnamen, hou hem eens vast. Dan zul je vast een goede keuze kunnen maken of het wat is voor je.
D800 | 35mm 1.4G | 50mm 1.4G | 85mm 1.4G | 24-70mm 2.8 | 70-200mm 2.8 VRII | SB-910 | SB-600

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » za mei 21 2011 5:27 pm

Ik zou zeggen ga eens naar een goede fotowinkel, maak eens wat testopnamen, hou hem eens vast. Dan zul je vast een goede keuze kunnen maken of het wat is voor je.
En koop hem daar dan ook. Zulke winkels hebben het moeilijk vanwege al het internetgeweld.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

annoh

Bericht door annoh » za mei 21 2011 5:53 pm

Een tijdje geleden heb ik een objectief gekocht. Vanwege vermeende kwaliteitsspreiding heb ik camera + laptop naar de winkel genomen en wel op een tijdstip dat het niet druk was. Kost even wat extra tijd maar op die manier weet je zeker wat je koopt.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za mei 21 2011 6:39 pm

Jos schreef:En koop hem daar dan ook. Zulke winkels hebben het moeilijk vanwege al het internetgeweld.
en dat heb ik dan ook gedaan in een echte winkel; een mooie 16-85mm voor maar 1439,=
Kreeg er een D7000 bij

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo mei 22 2011 12:13 am

amateurt schreef: en dat heb ik dan ook gedaan in een echte winkel; een mooie 16-85mm voor maar 1439,=
Kreeg er een D7000 bij
Was dat die tweedehandse D7000 waar je volgens je eerdere post naar op zoek ging? :mryellow: :mryellow:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo mei 22 2011 12:16 am

henkk schreef:
amateurt schreef: en dat heb ik dan ook gedaan in een echte winkel; een mooie 16-85mm voor maar 1439,=
Kreeg er een D7000 bij
Was dat die tweedehandse D7000 waar je volgens je eerdere post naar op zoek ging? :mryellow: :mryellow:
Yep, de vorige eigenaar had m zelf gemaakt en helemaal netjes ingepakt en naar europa verstuurd voor een geinteresseerde koopjesjager :mrgreen:

annoh

Bericht door annoh » di mei 24 2011 8:15 am

Wanneer je een beter alternatief zoekt zou je ook aan de Sigma 17-50 mm en de Tamron 17-70 mm kunnen denken. Beide objectieven hebben een lichtsterkte van 2.8 en zijn voorzien van een beeldstabilisatie. Ik heb ze inmiddels getest en met name de Tamron vind ik een aanrader.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”