Wie helpt mij aan de huidige firmware voor D50 ?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
jschellevis

Wie helpt mij aan de huidige firmware voor D50 ?

Bericht door jschellevis » wo apr 18 2007 2:31 pm

Hoi,

Wie kan mij helpen aan de huidige firmware voor een Nikon D50 camera?

Ik heb een probleem met de camera: De menu knop werkt niet meer sinds een aantal dagen. Ik zie zo nu en dan wel reactie van de groene LED maar het scherm geeft het menu niet meer weer. De menu knop is dus neit mechanisch defect vermoed ik. Verder alles geprobeerd:
1. Reset camera (knopje onderop camera) 2. Accu verwijderd 24uur 3. Instellingen reset uitgevoerd. 4. SD kaart geformateerd.
De camera werkt, op het menu na, helemaal correct. Ook de instellingen zijn te wijzigen via de knoppen op de camera.

Voordat ik de camera wil opsturen aan Nikon service Center die met een teleurstellend antwoord kwamen: "In antwoord op uw vraag over het menu dat niet meer verschijnt, is het aante raden om de camera na te laten kijken bij het Service point. Het is mogelijk dat de "menu" knop niet meer werkt. " (Joh, je meent het daar had ik nog niet aan gedacht!)

wil ik zelf de firmware opnieuw op de camera zetten, omdat ik vermoed dat dat het probleem verhelpt.

Wie (her)kent het probleem of wie kan me helpen aan de firmware voor de Nikon D50?

Alvast bedankt!
-Jos

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Beverwijk perfecte service

Bericht door George Fennes » wo apr 18 2007 2:42 pm

Hallo Jos,

In de eerste plaats van harte welkom op ons forum, ik zag dat dit jouw eerste berichtje is.

Ja wat betreft de firmware heb ik geen idee, maar er zijn genoeg fotografen die met een D50 werken, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Wat Beverwijk betreft, heb je nog garantie op je D50?

Je kan inderdaad bellen voor een afspraak, als het een kwestie is van firmware verversen, dan kan je er op wachten, de service in Beverwijk is perfect, dus daar hoef je geen zorgen over te maken.

Maar is het inderdaad je menuknop, dan is het de vraag of je er op kan wachten.

Is het onderdeel in huis en wanneer heeft men tijd om er aan te prutsen.

Woon je niet te ver uit de buurt van beverwijk zou ik zeker even langs gaan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

jschellevis

Bericht door jschellevis » wo apr 18 2007 2:50 pm

George,
Bedankt voor je reactie. In antwoord op jou vraag: De camera is uiteraard net buiten de garantie. (aankoopdatum: 11-10-2005)

Ik snap dat bij het vervangen van knopjes je er niet op kan wachten, maar ik ben er vrij zeker van dat de knop wel werkt, maar de electronica erachter in de 'war' is. De lees-led van de SD kaart reageert zo nu en dan. (na +- 20X keer de menuknop gebruiken licht de groene led even op)

Ik rij vanmiddag direct even langs om te zien of de service inderdaad zo goed is als jij zegt. Ik hoop het van harte. Telefonisch en via email was ik teleurgesteld. Nikon heeft de firmware niet beschikbaar, terwijl updates wel gewoon te downloaden zijn!

Groet, Jos.

George Fennes
Clublid
Clublid

Succes

Bericht door George Fennes » wo apr 18 2007 2:53 pm

Succes ermee en als je daar bent, doe Eef de groeten van George, dan weet hij het wel.

Laat nog even wat horen, maar bel eerst wel even of het uitkomt, als het razend druk is hebben ze daar geen tijd voor.

Succes.

dragon2

Bericht door dragon2 » wo apr 18 2007 3:09 pm

Volgens mij kun je de firmware niet overschrijven als de versie hetzelfde is als dat ie heeft, dat vertikt je camera. Bovendien, hoe wou je dat doen als je menu niet werkt?

George Fennes
Clublid
Clublid

gewoon nieuwsgierig

Bericht door George Fennes » do apr 19 2007 5:58 am

En Jos,

Hoe is het gegaan in Beverwijk?

Ben benieuwd.

jschellevis

Bericht door jschellevis » do apr 19 2007 1:33 pm

Hoi George,
Ja prima, ik was iets over 5-en (na sluitingstijd) in Beverwijk en ze hebben de Nikon aangenomen ter reperatie. (Formulier via Nikon website al ingevuld). Ik wacht alleen nog even op een bevestiging dat ik mijn camera daar heb ingeleverd dus daar ben ik op dit moment over het aan het bellen.
Ben benieuwd hoe het afloopt, ik hou je op de hoogte!
Groeten, Jos

jschellevis

Bericht door jschellevis » zo apr 29 2007 2:21 pm

Hoi George,
Een enorme teleurstelling. De rekening voor reparatie komt op E 333,43 !!
Ik begrijp dat Nikon service punt hier niets aan kan doen. Nikon wil er niets aan doen en de winkel waar ik de camera gekocht heeft zegt er niets aan te kunnen doen.

Feitelijk komt het dus neer op meer dan 50% van de nieuwwaarde van de body. De camera is niet door externe invloeden kapot gegaan. Ik vind het slechte reclame van Nikon. Ik vind het nog zwakker van ze dat ze als reactie hebben dat het bij de concurrent hetzelfde werkt.

Dat is trouwens niet waar. Als ik een camera bij de Aldi koop krijg ik 3 jaar garantie. Geen gezeur, gewoon klasse service! En dat voor een low budget camera. Nee, hier kan Nikon nog veel verbeteren!

Als troostprijs kreeg ik een waardebon van 50,- waar ik niet eens de onderzoekskosten van de camera en me telefoonrekening mee kan dekken.

Hevige teleurstelling! De camera, maar nog meer de service!!!

-Jos

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » zo apr 29 2007 7:38 pm

Wist je niet hoelang de garantie was toen je de camera kocht? Als je dat wel wist, dan is het onterecht dat je nu gaat klagen. Je schrijft dat de camera "natuurlijk net buiten de garantie is". Als ik kijk naar je aankoopdatum (11-10-'05) en het moment van schrijven, is de camera zes maanden buiten garantie. Je hebt bewust een koopovereenkomst gesloten voor een camera met een jaar garantie. Hoezo is de service van Nikon dan slecht, wanneer zij zich aan die overeenkomst houden?
Je hebt er wel gelijk in dat het een beroerd korte garantieperiode is. Je mag verwachten dat zo'n camera zeker twee jaar werkt. Is het niet zo dat daar wat over bepaald is? Dat je er vanuit mag gaan dat zo'n apparaat het langer doet?

George Fennes
Clublid
Clublid

garantie

Bericht door George Fennes » zo apr 29 2007 8:22 pm

Jos er is iets als een europese regelgeving die bepaald dat een artikel in een aantal jaren afgeschreven mag worden.

Als een artikel een afschrijving heeft van 6 jaar en na ruim één jaar begeeft het apparaat het, dan heb je het recht om naar de winkelier, dus jouw leverancier terug te gaan en te eisen om het defect te repareren op kosten van de leverancier.

Hooguit kan de leverancier jou een tegemoetkoming vragen welke niet groter is dan een bepaald percentage van de kosten.

Dus om het gemakkelijk te houden.

Gebruiksduur is 6 jaar.

Na 1 1/2 jaar stort jouw camera in elkaar.

Jouw bijdrage mag niet hoger zijn dan 25% van de totale reparatie.

Jouw aanspreekpunt is niet Nikon Beverwijk of Nikon Nederland, maar de leverancier van jouw camera.

De consumentenbond als je daar lid van bent, kan je ook een eind op weg helpen.

De meeste leveranciers lappen de nieuwe garantiebepalingen aan hun laars.

Succes ermee en ik hoor graag hoe het verder gaat.

Kroko

Bericht door Kroko » zo apr 29 2007 8:37 pm

Was de oorzaak van het euvel inderdaad de software? In dat geval kan ik je teleurstelling goed begrijpen. Ik zou dan een €0,00 rekening hebben verwacht.

suc6

jschellevis

Garantieperiode & Oorzaak

Bericht door jschellevis » ma apr 30 2007 6:52 am

Hoi,

Dat van die Europese garantie / regelgeving klopt als een bus. Helaas is deze niet zo strak omlijnt. Werk zelf bij een bedrijf die daar mee te maken heeft. Ook geeft Nikon aan dat de apparatuur voor 'dumpprijzen' verkocht wordt een daarom de reparatiekosten zo hoog zijn. Dus het zou wel eens minder dan 25% van de adviesprijs kunnen zijn.

Aan de andere kant geeft Nikon ook aan dat je de digitale spiegelreflex camera's niet meer mag vergelijken met de analoge, qua kwaliteit. Me dunkt, die doen het na 30 jaar nog, ik hoopte toch wel op een kwart van die levensduur.

Nikon geeft overigens 3 maanden garantie op een reparatie. Voor het vervangen van een compleet nieuwe print vind ik dat te mager. Tenslotte ging de huidige camera ook pas na 1,5 stuk.

Ik heb misschien wel gewoon pech. Heb de camera verkocht en ga een andere kopen. Ben er klaar mee!

Groet...ex Nikon Gebruiker

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » ma apr 30 2007 2:15 pm

Tja, ik blijf erbij: als je bewust een koopovereenkomst afsluit met een garantieperiode van een jaar, dan vind ik het onterecht om meer garantie te eisen wanneer het apparaat kapot gaat ná dat jaar. Dan zie ik teleurgesteld zijn als uiting van eigen frustratie.
:?

GdP

Bericht door GdP » ma apr 30 2007 3:16 pm

Het is natuurlijk zuur als je camera het na anderhalf jaar begeeft. En voor een particulier is de aanschafprijs van een Nikon D50 nog heel wat.
Men moet echter wel beseffen dat je een camera hebt gekocht die qua prijsstelling aan de onderkant zit van dat segment. En waar je zeker geen kwaliteit van mag verwachten. Ze zijn zo wie zo al niet zo stof en waterdicht als bv. een D200.
Ik denk dat het voor dit soort krakkemikkige camera’s heel zinvol zal zijn hiervoor een verlengde garantieperiode bij je leverancier in te kopen.
Het voorkomt in ieder geval dit soort teleurstellingen.

Gerrit

Hans Goossens
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Goossens » ma apr 30 2007 5:06 pm

Waarom verlengde garantietermijn kopen? Als ik de website van Foto Konijnenberg goed begrijp kun je voor min of meer hetzelfde aankoopbedrag in België een garantie van twee jaar krijgen?!
Allemaal bij de zuiderburen gaan shoppen?
Groet

Hans

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”