tip gevraagd, bewerking

Discussies over fotobewerking en archivering
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

tip gevraagd, bewerking

Bericht door olle_griese » wo apr 18 2007 5:39 pm

Volgens mij kan het heel eenvoudig maar ik zit te klooien met een achtergrond.
De foto,s zijn gemaakt in een fototent.
Eerste foto is lelijk door de vouwen in het doek.
Op de 2e foto heb ik de achtergrond wazig gemaakt maar dat is het ook net niet helemaal.
Ik kan de achtergrond niet goed sellecteren door al die haren van de kat.
Hoe kan ik dit verbeteren?

Afbeelding
Afbeelding
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo apr 18 2007 5:47 pm

met de kloontool op 'n percentage (50 of 60%) heel secuur alles bijwerken in de buurt van de haren terwijl je op 300/400% beeld werkt, is wat ik zelf meestal doe in zulke gevallen, maar dat is wel 'n hele klus

een wit gestreken laken gebruiken, een stop (of 2) overbelichten en wat extra licht aandoen of buiten in 't daglicht werken maakt een en ander wel weer makkelijker als je geen proff studioset hebt

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo apr 18 2007 5:54 pm

paparazzi schreef:met de kloontool op 'n percentage (50 of 60%) heel secuur alles bijwerken in de buurt van de haren terwijl je op 300/400% beeld werkt, is wat ik zelf meestal doe in zulke gevallen, maar dat is wel 'n hele klus
Dat heb ik dus ook gedaan, ben zeker een half uur zoet geweest met foto 2 maar hij word er zo clinisch van.
Vooral boven op de kop zie je een irritant lijntje en de oren zijn veel te strak.
Er moet toch iets simpels zijn? :roll:
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

ML

Bericht door ML » wo apr 18 2007 6:00 pm

In photoshop iets weer toonbaar maken kan veel tijd kosten. Het beste alternatief is de foto overmaken met een gestreken achtergrond.....

evertfoto

Bericht door evertfoto » wo apr 18 2007 6:39 pm

Zorgen voor een achtergronddoek zonder vouwen.
Beter tevoren dit goed te regelen, dan later te Photoshoppen.
Onderwerp iets verder van de achtergrond zetten.

Macosx

Bericht door Macosx » wo apr 18 2007 6:47 pm

Als ik morgen tijd heb, kom ik er wel even op terug. Is niet al te moeilijk met deze foto om dat in Photoshop te doen ;-)
Laatst gewijzigd door Macosx op wo apr 18 2007 10:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Frans
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans » wo apr 18 2007 7:21 pm

Ik gebruik als achtergrond voor mijn honden altijd zo'n plastic tafellaken op rol in een egale kleur.
Kun je ook nog makkelijk schoonmaken.

Groet Frans

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » wo apr 18 2007 10:32 pm

Krijg je ook een strijkbout bij zo'n tent?

Wullem

Bericht door Wullem » wo apr 18 2007 11:41 pm

ik zou um uit de tent lokken :)

je zou eens kunnen kijken naar Vertus Fluid mask voor PS
maar ik denk stiekum dat deze klus daarvoor OOK te lastig is (om het ECHT goed te doen)

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo apr 18 2007 11:44 pm

Ik heb al een deal met mijn vrouw gemaakt, ze gaat ze strijken :P
Nu die glans nog weg zien te krijgen.
Idee van paparazzi is ook nog niet zo gek, zal eens kijken wat we in de kast hebben.

Macosx

Bericht door Macosx » do apr 19 2007 12:03 pm

Zoals belooft een voorbeeld hoe het zou kunnen, het kan nog wat mooier maar ik heb dit in pakweg 5 min gedaan. Als je er meer tijd voor neemt kan het beter ;-)

In Photoshop doe je dat op basis van een RGB of CMYK kanaal en daar een masker van maken, door het contrast te veranderen krijg je op een gegeven moment een zwart wit masker. Maar het begint natuurlijk met een neutrale achtergrond ;-)

Het laat zich wat moeilijk uitleggen.
zie hier links onder voor uitleg:

http://av.adobe.com/russellbrown/AdvancedMasking.mov
http://av.adobe.com/russellbrown/ExtractSM.mov

Afbeelding

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do apr 19 2007 12:44 pm

Dit is gewoon blue-screen en zo hou je dus die blauwe zweemrand rond de kat. Voorl onder zijn buikje en rond de staart is dat goed zichtbaar. Daar waar de vacht het blauw net een andere zweem geeft. Met een egaal blauwe achtergrond erachter zou het al een stuk minder opvallen.
Succes!
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Macosx

Bericht door Macosx » do apr 19 2007 1:14 pm

MvBoetzelaer schreef:Dit is gewoon blue-screen en zo hou je dus die blauwe zweemrand rond de kat. Voorl onder zijn buikje en rond de staart is dat goed zichtbaar. Daar waar de vacht het blauw net een andere zweem geeft. Met een egaal blauwe achtergrond erachter zou het al een stuk minder opvallen.
Succes!

Wat bedoel je met blue-screen ??? Chromo key ???
want dat is het dus niet.

Ik zei al je moet er wat meer tijd aanbesteden, je kunt het niet in 5 min doen hoor het is maar een voorbeeld. Die blauw zween is ook makelijk weg te werken hoor. Het is een voorbeeldje niet meer en niet minder.

Ik heb hier nog andere tools hiervoor maar dat valt buiten de gemiddelde software waar de meeste forumleden mee werken. Daar kun b.v. haar mee vrij stellen, maar dat blijft ook wel lastig al gaat het een stuk gemakkelijker dan in Photoshop.

:D

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do apr 19 2007 1:35 pm

Ik kan niet alles volgen in die filmpjes maar zie genoeg nieuwe dingen om weer lekker bezig te zijn en de boel behoorlijk te verbeteren.
Haren blijven toch wel het moeilijkst.
Ik ga er even mee aan het stoeien, bedankt voor zover.

Macosx

Bericht door Macosx » do apr 19 2007 1:45 pm

olle_griese schreef:Ik kan niet alles volgen in die filmpjes maar zie genoeg nieuwe dingen om weer lekker bezig te zijn en de boel behoorlijk te verbeteren.
Haren blijven toch wel het moeilijkst.
Ik ga er even mee aan het stoeien, bedankt voor zover.
Ja haren zijn lastig :(
Maar succes verder :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”