Alternatief voor SU-4?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
amhuitenga

Alternatief voor SU-4?

Bericht door amhuitenga » za apr 30 2011 8:51 pm

Tsja... Dan krijg je een oude Philips flitser (jawel! en hij werkt echt goed) met een slave 'blokje', werkt het niet samen met CLS :( Is er behalve de SU-4 (die toch redelijk aan de prijs is) nog een alternatief wat wel werkt met CLS?

Radio triggers zijn natuurlijk een optie, maar dan werkt mijn commander flits van de D-90 niet meer. Wie heeft een idee?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Alternatief voor SU-4?

Bericht door gijs sandberg » zo mei 01 2011 8:03 am

Beste AM,

Kan je iets specifieker zijn over die P flitser ?

De SU-4 is in essentie gemaakt om pre-I-TTL flitsers te laten werken icm Nikon 's flitssturing.
Het apparaat is van voor de huidige generatie I-TTL flitsers.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

amhuitenga

Bericht door amhuitenga » zo mei 01 2011 9:07 pm

Het is een Philips P536 Thyristor Computer LS flitser en absoluut geen TTL flitser.

Voorkant:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

(foto's van internet)

Opzich best veel mogelijkheden met dit ding en hij is nog best krachtig ook.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » ma mei 02 2011 10:06 am

Beste AH,

Helaas: als je bepaald met CLS wilt werken, moet je compatible flitsers gebruiken.

Een "oude"" flitser kan dat gewoon niet.

Her enige nut lijkt me om de flitser in de "domste" stand te gebruiken, dat is technisch mijlen ver van het Nikon CLS systeem.
Een SU-4 kan dat wel, maar is daarvoor neit ontworpen.
Een gewone "domme" slave unit kan nuttig zijn, niet voor niets is die in de meeste studio-fllitsers ingebouwd.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 02 2011 10:28 am

gijs sandberg schreef: Her enige nut lijkt me om de flitser in de "domste" stand te gebruiken,
Zo dom hoeft het ook weer niet.
Ingebouwde flitser van de camera wel dom, op manueel vermogen instellen. In dat geval wordt geen meet vóórflits afgegeven.
Slave van externe flitsers werkt dan prima op het juiste moment.
Verder kan die Philips flitser dan eventueel nog op dat foto meetcelletje werken met diafragma voorkeuze.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » ma mei 02 2011 11:27 am

Beste Leon,

Je hebt gelijk...
Echter: vergeleken met wat de "moderne Nikon CLS verslaafde" gewend is, is dat een zeer domme werkmethode... (de TS gaf aan icm CLS te willen werken)
Jouw tip om de in de kamera gebouwde fltis op manual te gebruiken als ontsteek-flitser voor slaafjes is natuurlijk een blijvertje (grin),;
sterker nog: bij de SU-4 zit een (prachtig) accessoire om directe lichtval (kamera-onderwerp) te verhinderen.

Overigens blijf ik van mening dat de SU-4 voor zijn/haar tijd een prachtig accessoire was, ik bezit er ook een exemplaar van, maar heb nooit alle mogelijkheden verkend.

Groeten, Gijs

amhuitenga

Bericht door amhuitenga » di mei 03 2011 8:21 pm

bedankt voor jullie reacties toe zover :)

Nog even als extra toelichting, ik snap dat deze flitser nooit de 'gemakken' krijgt die mijn SB600 en SB900 hebben, dat het dus mogelijk is om in de camera alle instellingen te wijzigen. Het is dus de bedoeling om de Philips gewoon op M stand op een bepaalde instelling te zetten en dat hij getriggerd wordt door de slave unit. Maar het slave blokje wat ik nu heb, geeft al een seintje aan de flitser bij de vóór-flits. Dus als de daadwerkelijke flits plaats vindt voor het belichten van de opname, is die Philips net klaar :(

Ik dacht dat die SU-4 misschien die vóór-flitsen negeert en pas bij de hoofd-flits mee gaat... Of zijn hier ook andere (goedkopere) opties voor?

Bvd!

amhuitenga

Bericht door amhuitenga » do mei 05 2011 7:54 pm

Iemand??

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”