Voor de 2e keer wilde ik gisteren een shoot doen met mijn nieuwe SB-700 en dan weigert ie te flitsen in de draadloze stand (de SB-700 is dus de secondaire flitser). De 1e keer was er geen enkel probleem en ik heb niet het idee dat ik iets anders heb gedaan qua instellingen. Ik baalde er behoorlijk van, temeer omdat ik de oorzaak niet kon achterhalen. Ik heb van alles geprobeerd, maar het draadloos flitsen bleef dus: 'zip!'
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Zowel de flitser als de camera (D90) had ik een reset gegeven.
Op de camera zat de kitlens (18-55mm). De flitser stond op de stand 'remote' en op een statief 2 meter links naast de camera op schouderhoogte.
De ingebouwde flitser van de camera was de hoofdflitser (klepje omhoog). Ik heb verschillende camera-instellingen geprobeerd: A, S, Auto.
De flitser functioneerde verder prima. Testflitsen met de testflitserknop konden handmatig gewoon gegeven worden.
Ik moet erbij zeggen dat de handleiding van de flitser is geschreven door iemand die van een andere planeet komt. Het verschil bijvoorbeeld tussen de modus 'geavanceerde draadloze flitssturing' en 'SU-4-type fotograferen met meervoudige draadloze flitsers' blijft voor mij acrabadacra. En met mijn zwemdiploma en zelfs een rijbewijs, ben ik toch echt niet de domste!
Groet,
Tjeerd
SB-700: probleem met draadloos flitsen
SB-700: probleem met draadloos flitsen
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: SB-700: probleem met draadloos flitsen
Bij het CLS flits systeem moeten de flitser elkaar wel kunnen "zien".
Als je de secundaire flitser ergens rechts van je camera hebt opgesteld, is het de vraag of die het naar voren uitstralende licht van de camera wel opvangt. Zeker als je flitst met een hoop omgevingslicht erbij (het was gisteren prachtig weer), kan dat wel eens opbreken.
Dat is het nadeel van heel dat CLS-systeem. Het signaal gaat niet om een hoekje of obstakel heen en is makkelijk verstoord.
Doe eens een test met de secundaire flitser meer in het zicht van dat cameraflitsertje. Gordijnen in de ruimte dicht.
De SU-4 is een los accessoire van Nikon: http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/ ... oller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je de secundaire flitser ergens rechts van je camera hebt opgesteld, is het de vraag of die het naar voren uitstralende licht van de camera wel opvangt. Zeker als je flitst met een hoop omgevingslicht erbij (het was gisteren prachtig weer), kan dat wel eens opbreken.
Dat is het nadeel van heel dat CLS-systeem. Het signaal gaat niet om een hoekje of obstakel heen en is makkelijk verstoord.
Doe eens een test met de secundaire flitser meer in het zicht van dat cameraflitsertje. Gordijnen in de ruimte dicht.
De SU-4 is een los accessoire van Nikon: http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/ ... oller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo mei 01 2011 10:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Tjeerd,
Heb je na de reset van de kamera de Commandostand weer geactiveerd?
zie oa pg 185 van het Nederlandstalige handboek.
re: abra...: ik geef toe dat veel niet altijd even duidelijk is, bedenk wel dat er tussen diverse modellen kamera's en fltisers zoveel mogelijkheden (en enige beperkingen) zijn dat het schier onmogelijk is om alles toe te lichten.
Laat staan in jip en janneke-tal.
Vaak is proberen de enige oplossing.
Andere tactiek: pak de beide handboeken (flitser en kamera), liefst in PDF formaat en ga een middagje in de zon zitten (sorry voor deze flauwe grap)
Groeten, Gijs
Heb je na de reset van de kamera de Commandostand weer geactiveerd?
zie oa pg 185 van het Nederlandstalige handboek.
re: abra...: ik geef toe dat veel niet altijd even duidelijk is, bedenk wel dat er tussen diverse modellen kamera's en fltisers zoveel mogelijkheden (en enige beperkingen) zijn dat het schier onmogelijk is om alles toe te lichten.
Laat staan in jip en janneke-tal.
Vaak is proberen de enige oplossing.
Andere tactiek: pak de beide handboeken (flitser en kamera), liefst in PDF formaat en ga een middagje in de zon zitten (sorry voor deze flauwe grap)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Staan camera en flitser op hetzelfde kanaal? Er zijn 4 communicatiekanalen (1 tot en met 4), zodat je met meerdere fotografen in een ruimte kunt werken zonder elkaar dwars te zitten. Als camere en flitser niet op hetzelfde kanaal zitten, dan reageert de flitser niet.
Daarnaast: welke groep heb je op de flitser ingesteld (A of B?) en hoe heb je die groep op je camera als commander ingesteld? Als je op de camera de flitser "uit" zet, zal hij niet flitsen.
Succes,
Marnix
Daarnaast: welke groep heb je op de flitser ingesteld (A of B?) en hoe heb je die groep op je camera als commander ingesteld? Als je op de camera de flitser "uit" zet, zal hij niet flitsen.
Succes,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Beste Marnix, bij de flitser heb ik niks veranderd qua kanalen en groepen, dus beide op 1 en A.
Op de camera heb ik alleen de ingebouwde flitser aangezet (klepje dus omhoog). Verder niks ingesteld op de camera.
Hoe kan ik verifiëren dat de camera ook op kanaal 1, groep A is ingesteld?
vriendelijke groet,
Tjeerd
Op de camera heb ik alleen de ingebouwde flitser aangezet (klepje dus omhoog). Verder niks ingesteld op de camera.
Hoe kan ik verifiëren dat de camera ook op kanaal 1, groep A is ingesteld?
vriendelijke groet,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser
- Léon Obers
- Forumlid
In het menu van je camera, het deel wat over de ingebouwde flitser gaat. Zie gebruiksaanwijzing blz. 188.Tjeerd88 schreef: Hoe kan ik verifiëren dat de camera ook op kanaal 1, groep A is ingesteld?
Vriendelijke groet, Léon Obers